مجله اینشورتک شماره 2
مجله اینشورتک در دومین شماره از دوره جدید انتشار با هدف بررسی روند تحول دیجیتال در صنعت بیمه ایران و جهان و کند و کاو علل کندی مسیر پیش رو به بحث و گفت و گو با کارشناسان و مدیران ارشد شرکت‌های بیمه‌‌ای مختلف نشسته است. آنچه در شماره جدید اینشورتک می‌خوانیم بررسی نقش استارت‌آپ‌ها در روند تحول دیجیتال صنعت بیمه است که در این رابطه گفت و گو با غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی ایران در رابطه با روند نوآوری در صنعت بیمه را می‌توان نقطه عطف پرونده تحول دیجیتال این شماره دانست. گفت‌و‌گو با آیت کریمی پیشکسوت صنعت بیمه، یونس مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون و تیم لطیف رییس هیات مدیره بیمیتو-ازکی از دیگر مصاحبه‌های پرونده خاص مجله اینشورتک با عنوان جلد «مبارزه بزرگ» است. گزارش موردی از روند کسب و کار بیمه در کشور ترکیه، بررسی ابعاد بخش‌نامه تازه بیمه مرکزی در رابطه با فعالیت استارت‌آپ‌های بیمه و همه جنجال‌های مربوط به آن در گفت و گو با محمد آقاجری مدیر کل نظارت بر خدمات شبکه خدمات دیجیتالی بیمه مرکزی و همین طور واکنش به سانحه تصادف خبرنگاران محیط زیست و بررسی نقش بیمه‌ها در بازدارندگی از سوانح جاده ای کشور از دیگر بخش‌های مهم این شماره از اینشورتک است و البته بررسی علت عدم استقبال مردم از محصولات دیجیتالی شرکت‌های بیمه که در قالب پرونده‌ای جامع در بخش زندگی این فصل‌نامه به آن پرداخته شده است.
برای فرهنگ‌سازی راهی طولانی در پیش داریم
نظام قانونی کشور با صنعت بیمه همراه نیست. مجلس به جز نظارت‌، وظیفه قانون‌گذاری در جهت تسهیل توسعه صنایع کشور را هم به عهده دارد اما تاکنون دررابطه با صنعت بیمه قانون‌گذاران موفق نبودند. هنوز مشکلات عدیده‌ای درخصوص ماینرها وجود دارد و صحبت از محدودیت‌های اینترنتی است.
محمدرضا مباشرفر
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مشتری، نقطه کور تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور
مشتریان معمولا به یاد شرکت‌های بیمه نمی‌افتند. این مشکل فقط در ایران نیست و جهانی است. سوال اینجاست که با وجود احتمال تصادف، جراحات جسمی در هنگام فعالیت‌های بدنی و... که جزء جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ما هستند، چرا مشتریان سراغ شرکت‌های بیمه نمی‌روند؟
مصطفی مرشدی
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فرهنگ سازی، چالش اصلی تحول دیجیتال
در سال‌های اخیر حضور استارتاپ‌ها و اینشورتک‌ها که فعلا در حوزه فروش بیمه نامه وارد عرصه بیمه شده‌اند تا حدودی تغییراتی را در حوزه فروش بیمه ایجاد کرده که می‌توان با راهبری صحیح این استارتاپ‌ها در طراحی محصولات و خدمات نوآورانه اتفاقات جدیدی را در این صنعت رقم زد و از پتانسیل و ظرفیت‌های آن‌ها نیز به شکل کاربردی استفاده کرد.
علی‌اکبر گلشنی اصل
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
مرگ خود را بپذیریم!
نگاه سنتی و تصمیمات کوتاه مدت در صنعت بیمه که نتیجه آن عدم اهتمام به سرمایه‌گذاری در فن‌آوری‌ها و زیرساختهای نرم‌افزاری و انسانی چه در سمت شرکتها و چه در سمت حاکمیت بوده، باعث شده مشکلات عمده در زیرساختهای نرم صنعت بیمه به وجود بیاید.
میثم میرزازاده
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
خیز ترکیه برای جذب سرمایه‌های خارجی
سیاست کلی در ترکیه، جذب سرمایه‌های خارجی است. در حالی‌که مردم جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا، خود را در خانه‌هایشان حبس کرده‌اند، ترکیه همه درهای خود را به روی خارجی‌ها باز گذاشته‌است. از گردشگران گرفته تا سرمایه‌گذاران خارجی، مادامی‌که قصدشان سرازیر کردن پول و سرمایه به ترکیه باشد، آ‎غوش گرم ترک‌ها به رویشان باز است.
زمان مطالعه: 7 دقیقه
اینشورتک روی صحنه
پانزدهمین دوره رویداد فیناپ این بار به صنعت بیمه اختصاص داشت و موضوع تحول دیجیتال. این رویداد که روز بیستم خرداد ۱۴۰۰ در شبکه نوآفرینی پلنت برگزار شد میزبان تعداد زیادی از مدیران و صاحب‌نظران صنعت بیمه بود. فیناپ این بار موضوع جذابی داشت: اینشورتک!
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هدف فقط حمایت از استارتاپ‌ها بود
بخشنامه‌ بیمه مرکزی جنجال زیادی داشت: «هرگونه همکاری مستقیم و غیرمستقیم شرکت‌های بیمه و شبکه فروش با بازاریان بیمه ای برخط (استارت آپ‌ها) فاقد مجوز از بیمه مرکزی در کلیه رشته های بیمه ای ممنوع بوده و ...» هیاهوی زیادی که در نهایت محمد آقاجری مدیر کل نظارت بر بیمه‌های غیر زندگی بیمه مرکزی در گفت و گو با اینشورتک به همه شبهات آن پاسخ داد.
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
حرکت در مسیر نوآوری کند است
غلامرضا سلیمانی مدیر کل بیمه مرکزی بر این باور است که محصولات توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه با گذشت زمان، قابل برداشت می‌شوند. او در گفت‌وگویی تفصیلی همه موانع بر سر این راه را برای «اینشورتک» توضیح داد تا هم روایت‌گر دغدغه‌های نوآوری در صنعت بیمه باشد و هم توضیحی برای مسیر پیش روی آینده.
زمان مطالعه: 10 دقیقه
ناگزیر به تجربه تحول دیجیتال هستیم
یونس مظلومی مدیر عامل بیمه تعاون ریشه کند بودن نوآوری در بیمه را در ماهیت این صنعت می‌داند و معتقد است دیر یا زود تحول دیجیتال در صنعت بیمه محقق می‌شود و پیش‌بینی می‌کند دهه بعد برای این حوزه دهه‌ای کاملا متفاوت باشد.
زمان مطالعه: 10 دقیقه
نوآوری مسیر بیمه را هموار خواهد کرد
هدف از نوآوری چیزی نیست جز رشد. گاهی این رشد از مسیر افزایش بهره‌وری میسر می‌شود و گاهی هم صرفا با ارائه کالاها و خدمات جدید و مشتری‌محور قابل انجام است. تمامی پیشرفت‌هایی که به افزایش بهره‌وری عملیاتی منتهی می‌شوند، بدون نوآوری و فناوری در خطر خواهند بود.
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مسیر تحول دیجیتال در کشورهای دنیا
بررسی‌های پژوهشی حاکی است اکثر شرکت‌های بیمه‌ای در آمریکا یا چین تقریبا از همه فناوری‌های دیجیتالی برای ارائه خدمات به مشتریان خود استفاده می‌کنند؛ اما در نقطه مقابل، کشورهای کمتر توسعه‌یافته یا در حال توسعه هنوز نتوانسته‌اند بسترهای مناسب برای این مهم را فراهم سازند.
زمان مطالعه: 8 دقیقه
لطفا این‌قدر نگویید نوآوری!
به جای اینکه کارکنان خود را با واژه نوآوری بترسانید، بهترین زبانی را پیدا کنید که در آن به نفع همگانی در شرکت اشاره شود. نکته‌ای که نادیا ژکسمبایوا، نویسنده و مربی حوزه نوآوری و کسب و کار در تمامی سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی خودش به آن تاکید دارد. یادداشت او در این باره با اجازه رسمی‌اش در اختیار رسانه اینشورتک قرار گرفته است.
نادیا ژکسمبایوا
زمان مطالعه: 5 دقیقه