نباید از مسیر روز دنیا دور شویم

برای فرهنگ‌سازی راهی طولانی در پیش داریم

نظام قانونی کشور با صنعت بیمه همراه نیست. مجلس به جز نظارت‌، وظیفه قانون‌گذاری در جهت تسهیل توسعه صنایع کشور را هم به عهده دارد اما تاکنون دررابطه با صنعت بیمه قانون‌گذاران موفق نبودند. هنوز مشکلات عدیده‌ای درخصوص ماینرها وجود دارد و صحبت از محدودیت‌های اینترنتی است.

محمدرضا مباشرفر

مدیر کسب‌وکارهای نوین بیمه تجارت‌نو

27 مهر 1400
شناسه : 176
منبع:
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
نظام قانونی کشور با صنعت بیمه همراه نیست. مجلس به جز نظارت‌، وظیفه قانون‌گذاری در جهت تسهیل توسعه صنایع کشور را هم به عهده دارد اما تاکنون دررابطه با صنعت بیمه قانون‌گذاران موفق نبودند. هنوز مشکلات عدیده‌ای درخصوص ماینرها وجود دارد و صحبت از محدودیت‌های اینترنتی است.

 

در دنیای امروز تمامی کسب‌وکارها با فضای دیجیتال و اینترنت هماهنگ شده‌اند و هیچ راه گریزی هم از پیوستن به این ساختار وجود ندارد. حتی بسیاری از کشورها با اینکه ساختار قانونی‌شان همراه و مناسب برای فعالیت صنعت بیمه در فضای دیجیتال بود، به بازنگری و بازبینی قوانین بانک‌ و بیمه پرداختند تا روند توسعه صنعت بیمه تسریع شود. اما متاسفانه نظام بانک و بیمه ایران دچار مشکلات زیادی است که یکی از آنها قوانین و ضوابط مربوطه است. صنعت بیمه در حوزه بانکی محدودیت توسعه دارد.

در عین حال شاهد هستیم که بانک‌ها و بیمه‌‌ها در کشورهای پیشرفته در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از ابزارهای نو و تازه‌ای هستند که فضای دیجیتال در اختیار آن‌ها می‌گذارد. کار بیمه ارائه خدمات به مردم است و کار فضای دیجیتال ارائه خدمات به همه؛ اگر صنعت بیمه کشور از ابزارهایی که فضای دیجیتال امکان استفاده از آن‌ها را فراهم کرده جا بماند، نه تنها زیان و خسارت قابل‌توجهی متحمل خواهد شد بلکه هیچوقت به صدر صنعت بیمه جهان هم نخواهد رسید. در اینجا دو مشکل اصلی برای همراهی صنعت بیمه با فضای دیجیتال وجود دارد: اول خلا قانونی و دوم عدم وجود زیرساخت‌های مناسب.

نظام قانونی کشور با صنعت بیمه همراه نیست. مجلس به جز نظارت‌، وظیفه قانون‌گذاری در جهت تسهیل توسعه صنایع کشور را هم به عهده دارد اما تاکنون دررابطه با صنعت بیمه قانون‌گذاران موفق نبودند. هنوز مشکلات عدیده‌ای درخصوص ماینرها وجود دارد و صحبت از محدودیت‌های اینترنتی است درصورتیکه توسعه در جهان امروز بدون همراهی و هم‌گامی با پیشرفت‌های فضای دیجیتال عملا غیرممکن است. در حوزه زیرساخت‌های اینترنتی نیز مشکلات زیادی وجود دارد.

برای مثال ضریب نفوذ اینترنت در کشور بسیار پایین است و از نظر فرهنگ‌سازی استفاه از ابزارهای دیجیتال موفق نبوده‌ایم که این موضوع بحثی فرهنگی است. البته مردم در دوران کرونا خواسته یا ناخواسته به سمت فضای مجازی سوق پیدا کردند که می‌توان به این امر به عنوان یک فرصت نگاه کرد اما متاسفانه نهادهای مهم، عینک استفاده از این فضا را از چشمان‌شان برداشته‌اند. برای مثال در دوران شیوع کرونا برخی از خدمات مثل بازدید مامور بیمه از ماشین‌های آسیب‌دیده برای بیمه بدنه، به فضای مجازی منتقل شد که با استقبال و کارآیی قابل‌قبولی همراه شد.

ظهور بلاک‌چین‌ها در فضای کسب‌وکار صنعت بیمه موضوع دیگری است که متاسفانه به سبب عدم قانون‌گذاری صحیح و همچنین نبود زیرساخت‌های مناسب در دستور کار هیچ یک از نهادهای بالادستی وجود ندارد. بسیاری از شرکت‌ها در دنیا، عملیات‌های پولی و مالی خود را از طریق بستر بلاک‌چین انجام می‌دهند اما ما در ایران هنوز با این فضا بیگانه هستیم؛ چالشی که علاوه بر محروم‌کردن مردم از خدمات نوین صنعت بیمه، فضای کسب‌وکار این صنعت را هم پس از چندسال همراهی نکردن با توسعه جهانی، فرتوت می‌کند. متاسفانه ما هنوز خلاهای قانونی را پر نکرده و حتی برای تعریف زیرساخت‌های توسعه برنامه‌ای تدوین نکرده‌ایم. باید دید تا چند سال دیگر که فضای کسب‌وکار در دنیا با تغییرات شگرفی روبه‌رو خواهد شد، صنعت بیمه در کشور چه روندی را طی خواهد کرد.

دیدگاه ها
  • رضا اسدی
    01 آبان 1400
    خوبه

    پاسخ

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4