چرا نوآوری در صنعت بیمه الزامی است؟

نوآوری مسیر بیمه را هموار خواهد کرد

هدف از نوآوری چیزی نیست جز رشد. گاهی این رشد از مسیر افزایش بهره‌وری میسر می‌شود و گاهی هم صرفا با ارائه کالاها و خدمات جدید و مشتری‌محور قابل انجام است. تمامی پیشرفت‌هایی که به افزایش بهره‌وری عملیاتی منتهی می‌شوند، بدون نوآوری و فناوری در خطر خواهند بود.
15 مهر 1400
شناسه : 127
منبع:
زمان مطالعه: 8 دقیقه
هدف از نوآوری چیزی نیست جز رشد. گاهی این رشد از مسیر افزایش بهره‌وری میسر می‌شود و گاهی هم صرفا با ارائه کالاها و خدمات جدید و مشتری‌محور قابل انجام است. تمامی پیشرفت‌هایی که به افزایش بهره‌وری عملیاتی منتهی می‌شوند، بدون نوآوری و فناوری در خطر خواهند بود.

نوآوری به همراه فناوری در عصر جدید به دو عنصری تبدیل شده‌اند که لازمه بسیاری از صنایع و کسب‌وکارها هستند. در صنعت بیمه هم این دو عنصر ضرورت دارند و مدیران بیمه‌ای باید از اهمیت و نقش آن‌ها آگاهی پیدا کنند. بیمه‌گران بدون تردید از ظرفیت‌های بالقوه نوآوری برای غنا بخشیدن به کسب‌وکار خود آگاهی دارند. آن‌ها می‌دانند که نوآوری کمک می‌کند به سرعت از رقبای خود پیشی بگیرند. اما از آن‌جا که برهم‌زنندگان به آن‌ها مهلت نمی‌دهند، ترجیح می‌دهند به جای استراتژی نوآورانه رشد محور، صرفا نوآوری عملیاتی را در دستور کار خود قرار دهند.

تقریبا همه مدیران بیمه‌ای این روزها می‌دانند که برای انجام موفقیت‌آمیز کسب‌وکار خود، برای ارزش‌گذاری در قبال مشتریان، برای افزایش ارزش سهام و به صورت کلی برای ارتقا و بهبود در این مسیر، باید کارهای خود را به شکلی متفاوت انجام دهند. یعنی باید نوآوری داشته باشند؛ این از معدود مواردی است که تقریبا همه مدیران عامل شرکت‌های بیمه‌ای در مورد آن اجماع دارند.

طی سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا شرکت‌های بیمه‌ای به لحاظ مشتری‌محوری بهبود پیدا کنند و مهم‌ترین اقدامات هم به کمک نوآوری‌ها در این عرصه صورت گرفته‌است. همه مدیران بیمه‌ای می‌دانند که مشتریان برای یک محصول به سراغشان نمی‌آیند در نتیجه نیازی نیست کالامحور باشند. مشتریان برای مدیریت خطرات به سراغ شرکت‌های بیمه‌ای می‌روند. ارائه خدمات هم باید در همین راستا باشد.

طبق نظرسنجی‌های کی‌پی‌ام‌جی اینترنشنال (KPMG)، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدماتی در زمینه مشاوره مالیاتی، شرکت‌های بزرگ که درآمدی بالای 5 میلیارد دلار دارند عموما بیش از شرکت‌های کوچک، موفقیت و برخورداری از فرصت‌های جدید را مرتبط با نوآوری می‌دانند.

دکتر توماس بلانک، عضو هیات مدیره شرکت بیمه اتکایی مونیخ که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه اتکایی جهان است، می‌گوید: «بازار بیمه در حال حاضر به واسطه فناوری و نوآوری با تغییرات ساختاری بسیاری روبه‌رو شده‌است. اما نمی‌توان منتظر ماند تا این تغییرات خودشان رخ بدهند بلکه باید هم‌پای آن‌ها حرکت کرد. اگر کسی به دنبال تحول در کسب‌وکارش طی 5 سال آینده است، همین حالا باید تغییرات را در دستور کار خود قرار دهد.»

ارمغان نوآوری

بسیاری از سازمان‌ها و نهادها به کمک فناوری، دست به نوآوری‌های بزرگی می‌زنند که برایشان رشد را به ارمغان می‌آورد. آن‌ها با استفاده از فناوری‌های دیجیتالی موفق می‌شوند چنین فرصت‌هایی را برای خود ایجاد کنند.

گری ریدر، رئیس بخش بیمه در کی‌پی‌ام‌جی می‌گوید: «فناوری‌های جدید به کاهش ضرر و هزینه کمک می‌کند، در عین‌حال جان انسان‌ها را نجات می‌دهد و افزایش رضایت مشتریان را به ارمغان می‌آورد. پیشرفت‌هایی که در زمینه خودروهای بدون راننده، یادگیری ماشینی، حس‌گرهای منزل و ربات‌های پیشرفته انجام شده، همگی از هوش مصنوعی نشات گرفته که دنیایی از فرصت‌ها را پیش روی صنعت بیمه می‌گذارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه در آمریکا شمالی در زمینه بهره‌گیری از فرصت‌های دیجیتالی، در برابر رقبای خود در اروپا و آمریکا عملکرد ضعیف‌تری داشته‌اند و در نتیجه عقب مانده‌اند. تنها 38 درصد از شرکت‌ها در آمریکا شمالی معتقدند فرصت‌هایی در دنیای دیجیتالی برای آن‌ها وجود دارد در حالی‌که 61 درصد از شرکت‌های بیمه استرالیایی و 55 درصد از شرکت‌های بیمه اروپایی معتقدند حوزه دیجیتالی برای آن‌ها فرصت است.

اکثر مدیران شرکت‌های بیمه‌ای می‌گویند فناوری برای آن‌ها فرصت رشد و ارائه خدمات باکیفیت‌تر را فراهم می‌کند. به‌علاوه به افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی هم کمک خواهد کرد. در پژوهش کی‌پی‌ام‌جی، 60 درصد از پاسخگویان گفته‌اند که بزرگ‌ترین فرصت برای شرکت‌شان، ارتقا وضعیت بهره‌گیری از فناوری است. برای آن‌ها فناوری نقطه شروع است.

برخی از شرکت‌ها به جای تمرکز بر نوآوری‌های عملیاتی، کمی استراتژیک به ماجرا نگاه می‌کنند. برای مثال حدود 6 درصد از پاسخگویان در نظرسنجی کی‌پی‌ام‌جی، گفته‌اند در دو سال آینده تمام تمرکز خود را روی استراتژی رشد از طریق ارائه خدمات و کالاهای جدید به مشتریان می‌گذارند. به این ترتیب تفاوت‌های بسیاری در میان مدیران شرکت‌های بیمه‌ای وجود دارد.

البته نکته اینجاست که نوآوری فقط در تغییر محصولات خلاصه نمی‌شود. نوآوری باید شامل تغییراتی بزرگ‌تر باشد که در نهایت به ایجاد محصولات کاملا جدید ختم شود. ایجاد کانال‌های جدید و شکل‌گیری خدمات تازه همگی در رده نوآوری قرار می‌گیرند.

در گذشته تنها کاری که لازم بود انجام شود این بود که محصولی متناسب با مشتری تولید شود. اما این روزها عمده تمرکز بر تولید و ارائه محصولی متناسب با مشتری از طریق فناوری‌های جدید است. آینده صنعت بیمه هم با همین تغییرات در بازار که عمدتا در کسب‌وکار، تغییرات استراتژیک به شمار می‌آیند، شکل خواهد گرفت. چنین امری در اولویت قرار دارد.

بسیاری از بیمه‌گران می‌دانند که به تحولاتی اساسی نیاز دارند. آن‌ها می‌دانند برای رشد در صنعت بیمه باید در میان رقبای خود، بهترین باشند و بهترین بودن هم در حال حاضر از طریق نوآوری و فناوری حاصل خواهد شد. باید در کنار محصولات و خدمات پیشین، نمونه‌های نوآورانه جدیدی را تولید و ارائه کرد.

 تنها برای رشد

هدف از نوآوری چیزی نیست جز رشد. گاهی این رشد از مسیر افزایش بهره‌وری میسر می‌شود و گاهی هم صرفا با ارائه کالاها و خدمات جدید و مشتری‌محور قابل انجام است. تمامی پیشرفت‌هایی که به افزایش بهره‌وری عملیاتی منتهی می‌شوند، بدون نوآوری و فناوری در خطر خواهند بود.

در دنیای رقابت هم نوآوری مزایایی دارد که به کسب‌وکار کمک می‌کند. این روزها مشتریان در صنعت بیمه مدام نوآوری و دسترسی به خدمات جدید را طلب می‌کنند. آن دسته از کسب‌وکارهای بیمه‌ای که نمی‌توانند خود را هم‌سو با این نیازهای مشتریان پیش ببرند، در مقابل رقبای خود که از عنصر نوآوری بهره گرفته‌اند، به عقب رانده می‌شوند. در واقع می‌توان گفت حوزه تحولات دیجیتالی و ارزش‌آفرینی از این طریق، به میدان رقابت برای مدیران بیمه‌ای تبدیل شده که از طریق آن می‌توانند مشتریان را برای خود حفظ و حتی مشتریان جدیدی را جذب کنند.

برای اقدام در راستای نوآوری، مدیران بیمه‌ای باید کاملا دقیق و شفاف بیندیشند. در قدم بعدی باید منابع، داده‌ها، فناوری و توانمندی‌های موجود را با هم ترکیب کنند. هدف‌گذاری آن‌ها باید دستیابی به رشد باشد. بخش دیگری از این اقدام هم باید از طریق افزایش بهره‌وری صورت بگیرد.

کافی است که مدیران در کسب‌وکارهای بیمه‌ای نگاهی بلندمدت‌تر به پروژه‌ها داشته باشند اما با نوآوری‌های کوتاه‌مدت راه خود را به هدفشان پیدا کنند. در واقع باید اهداف بلندمدت و نوآوری‌های کوتاه‌مدت را به همدیگر گره زد تا از دل آن، استراتژی موفق برای دستیابی به موفقیت در زمینه نوآوری و فناوری حاصل شود.

یکی دیگر از نکاتی که مدیران بیمه‌ای باید به آن توجه داشته باشند این است که خدمات بیمه‌ای را با بیشترین سهولت در اختیار مشتریان خود بگذارند. آن‌ها از این طریق می‌توانند کسب‌وکار خودشان را به جذب مشتری و موفقیت مالی نزدیک‌تر کنند.

فناوری و نوآوری نقشی حیاتی در کسب‌وکاری امروزی ایفا می‌کنند. مدیران در صنعت بیمه هم از اهمیت این نقش آگاهی دارند. آن دسته از مدیران بیمه‌ای که به دنبال موفقیت در حرفه‌شان هستند، باید از مسیر نوآوری عبور کنند. علاوه بر آن، باید از فناوری‌هایی بهره بگیرند که در نهایت به ارائه خدمات بهتر به مشتریان کمک خواهد کرد. توسعه محصولات و خدمات جدید به تنهایی در صنعت بیمه کافی نیست. فعالان در عرصه کسب‌وکارهای بیمه، باید متناسب با نیاز مشتریان از فناوری‌ها کمک بگیرد و به کمک نوآوری، پلی به سوی موفقیت بزنند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4