مجله اینشورتک شماره 1
مجله اینشورتک که تا پیش از این در ۱۶ صفحه در قالب سلسله گزارش‌هایی از روندهای فناوری در دنیا منتشر می شد در شماره ویژه‌نامه نوروز ۱۴۰۰ در شکل و شمایلی متفاوت از قبل در ۱۲۸ صفحه رقعی به چاپ رسید. این ویژه‌نامه به‌مناسبت ورود به سال جدید نگاهی کلان به اتفاقات و تحولات صنعت بیمه در یک قرن اخیر داشته است. بررسی وضعیت کلی صنعت بیمه و تحولات آن را در بستر تاریخی و ارزیابی چشم‌اندازهای آینده صنعت بیمه و ترکیب آن با فناوری از موضوعاتی است که در پرونده قرن به انجام رسیده است. آنچه در ویژه‌نامه قرن مجله اینشورتک متفاوت به نظر می‌رسد حضور پررنگ مدیران عامل شرکت‌های بیمه و کارشناسان مطرح حوزه بیمه و اقتصاد مالی است. مصاحبه با قاسم نعمتی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، حمیدرضا نورعلیزاده جانشین مدیر عامل در پروژه تحول دیجیتال بیمه سامان و یادداشت هایی از بهروز اسدنژاد رییس هیات مدیره بیمه ملت و نیما نوراللهی مدیرعامل بیمه تجارت نو و... از خواندنی های تخصصی این شماره از ویژه‌نامه اینشورتک به شمار می‌رود و البته مصاحبه با مت کانولی مدیرعامل مرکز تحقیقات بیمه‌ای سانر انگلستان و یادداشت‌هایی اختصاصی از کارشناسان مطرح جهانی نظیر حسن مرال و استفن اپلبام.
اینشورتک باید روند تاثیرگذار صنعت بیمه باشد
اینشورتک، فناوری بیمه، تحول دیجیتال در صنعت بیمه و بیمه دیجیتال واژه‌هایی هستند که در سال‌های گذشته حتما به گوش فعالان صنعت بیمه خورده‌اند. آیا در این سال‌ها توانسته‌ایم از این روندها به اندازه کافی بهره‌برداری کنیم؟
رضا قربانی
زمان مطالعه: 8 دقیقه
به یک نوآور واقعی نیازمندیم
صنعت بیمه، از نگاه کسب‌و‌کارهای نوآورانه زمین دست نخورده و پر از فرصت است و حتما در چنین جغرافیایی می‌شود داستان موفقیت چشمگیر تولید کرد. صنعت بیمه مستعد نوآوری است، این نیاز را درک کرده، قابل مذاکره است، شراکت می‌فهمد و تجربه حوزه فین‌تک را بیخ گوشش دارد.
ایمان جلیلی
زمان مطالعه: 7 دقیقه
چرا ایرانی‌ها با بیمه قهر کرده‌اند؟
رسانه اینشورتک از ۱۵ نفر که در مشاغل مختلف از جمله کارمندی، معلمی، فروشندگی، پرستاری، خانه‌داری، نویسندگی، کارگری و ... فعالیت دارند درباره رویکردشان نسبت به بیمه پرسیده‌ است که پاسخ‌های آنها از یک تردید جمعی حکایت دارد. گویا جذب ایرانی‌ها به صنعت بیمه و بهره‌مندی از خدمات متنوع آن به یک برنامه‌ریزی بلندمدت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیاز دارد.
زمان مطالعه: 10 دقیقه
چرا مردم رغبتی به خرید بیمه ندارند؟
آمار نشان می‌دهد که مردم ایران خصوصا در سال‌های اخیر که فشارهای اقتصادی افزایش بیشتری یافته است، نه تنها از نظر درآمدی توان برنامه‌ریزی برای آینده بلندمدت خود را از دست داده‌اند بلکه به دلیل هجمه دغدغه‌های روزمره، مهلت فکرکردن به زندگی بهتر را هم نداشته‌اند. چه بسا در این میان خرید بیمه در اولویت نخست آنها قرار ندارد.
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مشتری را به بازی راه دهید
شرکت های بیمه باید در عصر فرادیجیتال امروزی مشتریان خود را بهتر درک کنند و بیشتر برای طراحی تجارب مشتریان تلاش کنند. این یک تغییر بازی بالقوه در صنعتی است که به‌طور سنتی خارج از چرخه‌های حسابرسی، تجدید بیمه‌نامه و مطالبات خسارت‌نامه هیچ تعامل دیگری بامشتریان خود نداشت.
زمان مطالعه: 5 دقیقه
چرا صنعت بیمه به نوآوری نیاز دارد؟
پیچیدگی‌های ذاتی صنعت بیمه، گره خوردن ریسک به تار و پود آن، کوتاه بودن عمر مدیریت مدیران، ضریب نفوذ پایین بیمه در ایران، طولانی بودن مدت بازدهی سرمایه‌گذار و... دست به دست هم داده تا نوآوری با چالش‌های بیشتری برای ورود به این صنعت نسبت به سایر صنایع مواجه باشد.
زمان مطالعه: 10 دقیقه
هنوز نگاه روشنی به نوآوری نداریم
ذهنیت عمده شرکت‏های بیمه، مدیریت محافظه‏‌کارانه ریسک و جبران خسارت‏ها است؛ در صورتی که موفقیت‏‌های آتی شرکت‌های بیمه در گرو به‌‏کارگیری فناوری برای حرکت به سوی پیشگیری از خسارت، ساده‌سازی مفاهیم بیمه‌ای برای مشتریان و هوشمندسازی فرایندهای صدور و ارزیابی خسارت در فضاهای دیجیتالی است که در نهایت موجب رضایتمندی مشتری به واسطه تجربه خوشایندش از تعامل با بیمه‌گر خواهد شد.
نیما نوراللهی
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تاثیر ریسک اقتصادی بر خرید بیمه
تاثیر کاهش درآمد بر استفاده از خدمات بیمه اجتناب‌ناپذیر است اما باید به منبع درآمد افراد هم توجه کرد. درست است که درآمد بخش عمده‌ای از مردم کم شده اما این مسئله در اصل کاهش توان خرید است و نه کاهش درآمد.
آلبرت بغزیان
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا بیمه دیجیتال شکست خورده‌ است؟
امروز این‌طور به نظر می‌رسد که مفهوم بیمه دیجیتال عمده محبوبیت خود را از دست داده‌است. بیمه‌گران آن چیزی را به دست نیاوردند که از دیجیتال شدن انتظار داشتند؛ حالا، به رویای دگرگونی‌های فناورانه عظیم‌تری مانند اینشورتک را در سر دارند. پرسش اصلی اما هنوز این است: چرا بیمه دیجیتال شکست خورد؟ آیا واقعا شکست خورد؟
حسن مرال
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دچار ریسک سیستمی شده‌ایم
اگر بخواهیم تحول دیجیتال در جایی ایجاد کنیم نیاز است ساختارها و زیرساخت‏‌های‏‏‏‏ حقوقی، عملیاتی و اداری آن را پیش‏‌بینی کنیم. اگر صنعت بیمه بخواهد پذیرای استارت‌‏آپ‏‌ها باشد، نیاز به فضا و بستر مناسب دارد و باید زیرساخت‏‌های این حضور آماده و نقش راهی تهیه شود؛ بدون اینها استارت‏‌آپ‏‌ها موفق نخواهند بود.
بهروز اسدنژاد
زمان مطالعه: 5 دقیقه