صنعت بیمه در دنیا بیش از یک دهه است که در حال حرکت به سوی بهکارگیری فناوریهای نوین در فعالیتهای بیمهگری است. اما متاسفانه این حرکت در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته و به موضوع استفاده از ظرفیتهای فناوریهای نوین در زنجیره ارزش بیمه (از بازاریابی و صدور گرفته تا ارزیابی و پرداخت خسارت) آنطور که باید و شاید پرداخته نشده است.
از سوی دیگر شرکتهای بیمهگر نیز آشنایی چندانی با مفهوم بیمهگری باز و ظرفیتهای همکاری با اکوسیستمهای استارتآپی ندارند و همچنان فرایند بازاریابی و فروش خدمات بیمهای خود را به شکل سنتی انجام میدهند و در بهترین حالت، به سمت راهاندازی وبسایتها و اپلیکیشنهای فروش آنلاین حرکت کردهاند. یکی از دلایل اصلی این موضوع، کند بودن حرکت شرکتهای بیمه در مسیر تحول دیجیتال و بهکارگیری نوآوری در ارائه خدمات مناسب به مشتریان و ایجاد تجربهای جذاب برای آنها است.
ذهنیت عمده شرکتهای بیمه، مدیریت محافظهکارانه ریسک و جبران خسارتها است؛ در صورتی که موفقیتهای آتی شرکتهای بیمه در گرو بهکارگیری فناوری برای حرکت به سوی پیشگیری از خسارت، سادهسازی مفاهیم بیمهای برای مشتریان و هوشمندسازی فرایندهای صدور و ارزیابی خسارت در فضاهای دیجیتالی است که در نهایت موجب رضایتمندی مشتری به واسطه تجربه خوشایندش از تعامل با بیمهگر خواهد شد.
با این وجود در چند سال اخیر، آن دسته از شرکتهای بیمه که با ذهنیت تحول دیجیتال و چابکسازی فرایندهای خود، استراتژی و نقشه راه بهکارگیری فناوریهای نوآورانه را در سازمانشان ترسیم کردهاند، قاعدتاً از پتانسیلها و ظرفیتهای استارتآپها نیز بهره بردهاند. برای نمونه در شرکت بیمه تجارت نو، تعامل و همکاری خوبی با تعدادی از استارتآپهای اینشورتکی در حوزههایی چون ارزیابی ریسک بیمههای درمان و عمر و نیز ارزیابی آنلاین خسارت بیمه بدنه اتومبیل شکل گرفته است. اگرچه حجم این همکاریها در کل صنعت محدود و انگشتشمار است، اما این امید وجود دارد که با تغییر نگرش مدیران صنعت، حمایت بیمه مرکزی، و سرمایهگذاریهای خطرپذیر در این حوزه، این همکاریها گسترش پیدا کند.
اولین قدمها در این خصوص، با ورود استارتآپها به ارائه خدمات آنلاین فروش بیمهنامه برداشته شد. همچنین بهکارگیری سامانههای هوش تجاری و دادهکاوی به شرکتهای بیمه کمک کرده تا بتوانند هوشمندانهتر، دادههای بیمهای خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند و در خصوص روندهای کسب و کاری خود تصمیمگیری کنند.
همهگیری ویروس کرونا نیز باعث شد تا در تمامی صنایع و از جمله صنعت بیمه، ضرورت تغییر و تحول و بهکارگیری ظرفیتهای فناوری و ارائه خدمات آنلاین بیمهای به مشتریان در تمامی مراحل زنجیره ارزش بیمه، بیش از گذشته احساس شود.
با این وجود نباید فراموش کرد تحول اساسی در صنعت زمانی اتفاق میافتد که استارتآپهای حوزه اینشورتک بتوانند در طراحی محصولات نوآورانه و تغییر در مدلهای کسبوکاری و فرایندهای ارائه خدمات بیمهای، در کنار شرکتهای بیمه قرار گیرند. آینده صنعت بیمه کشور، در شکلگیری اکوسیستمهای مبتنی بر نوآوری باز، همکاری بین شرکتهای بیمه و استارتآپهای اینشورتکی، و بهکارگیری فناوریهای نوینی چون هوش مصنوعی، بلاکچین و رمزارزها، تحلیل داده، مراکز تماس هوشمند و روباتهای مشاور، و اینترنت اشیا است. بنابراین ایشنورتکها میتوانند در ارائه این خدمات و در نتیجه برآورده کردن نیازهای تازه و در حال تغییر مشتریان، کاهش هزینههای اجرایی ارائه خدمات بیمهای، مدیریت بهینه ریسک و کاهش تقلب، به یاری شرکتهای بیمه بشتابند.
البته نباید فراموش کرد در صنعت بیمه هنوز نگاه روشن و شفافی نسبت به مباحث نوآوری و ضرورت بهکارگیری آن در زنجیره ارزش خدمات بیمهای وجود ندارد. به عبارتی مدیران و تصمیمگیران صنعت هنوز اعتقاد و اعتماد لازم را به ظرفیتهای اینشورتکی نداشته و کارشناسان بیمهای نیز آشنایی چندانی در خصوص مباحث تحول دیجیتال ندارند.
بنابراین یکی از اولین قدمهایی که باید در شکلگیری فرهنگ تحول دیجیتال و حرکت به سوی نوآوری در شرکتهای بیمه برداشته شود، آگاهسازی و آموزش افراد سازمان نسبت به این مقوله و همچنین استفاده از ظرفیت و توانمندی مدیران و مشاورانی است که با فضای تحول دیجیتال، نوآوری باز و بهکارگیری فناوری در بیمه آشنا بوده و ضرورت تغییر را درک کرده باشند. همچنین وجود زیرساختهای نرمافزاری مناسب (Core Insurance) که چابکی و انعطافپذیری لازم در بهکارگیری نوآوری توسط شرکتهای بیمه را داشته باشند، امری بسیار ضروری است.