سه مکانیسم برای توسعه مدل تولیدکننده ماژولار

بررسی‌های قبلی نشان می‌دهد که شرکت‌ها برای تولید ارزش با چهار مدل کسب‌وکار دیجیتال روبرو هستند. شرکت‌هایی با مدل کسب‌وکار تولیدکننده محصولات ماژولار، از جهاتی بهتر از شرکت‌هایی با مدل کسب‌وکار Omnichannel یا مدل کسب‌وکار تامین‌کننده عمل می‌کنند. این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه دو شرکت در حوزه خدمات مالی، Munich Re و WeBank، از سه مکانیسم کلیدی: سازمان چابک، سیستم‌های ماژولار و تصمیم‌گیری Evidence-based برای توسعه محصولات ماژولار خود استفاده کرده‌اند.

Ina Sebastian

Research Scientist at MIT Sloan Center For Information Systems Research (CISR)

18 تیر 1401
شناسه : 482
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بررسی‌های قبلی نشان می‌دهد که شرکت‌ها برای تولید ارزش با چهار مدل کسب‌وکار دیجیتال روبرو هستند.  شرکت‌هایی با مدل کسب‌وکار تولیدکننده محصولات ماژولار، از جهاتی بهتر از شرکت‌هایی با مدل کسب‌وکار Omnichannel یا مدل کسب‌وکار تامین‌کننده عمل می‌کنند. 
این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه دو شرکت در حوزه خدمات مالی، Munich Re و WeBank، از سه مکانیسم کلیدی: سازمان چابک، سیستم‌های ماژولار و تصمیم‌گیری Evidence-based برای توسعه محصولات ماژولار خود استفاده کرده‌اند.

بررسی‌های قبلی نشان می‌دهد که شرکت‌ها برای تولید ارزش با چهار مدل کسب‌وکار دیجیتال روبرو هستند.[1] شرکت‌هایی با مدل کسب‌وکار تولیدکننده محصولات ماژولار، از جهاتی بهتر از شرکت‌هایی با مدل کسب‌وکار Omnichannel یا مدل کسب‌وکار تامین‌کننده عمل می‌کنند (در حوزه خدمات مالی، شرکت‌های با مدل ماژولار به طور متوسط 14.9% رشد درآمد و 9.6% حاشیه سود خالص بیشتری از صنعت خود دارند[2]). با توجه به این مزایا، احتمال می‌رود که بسیاری از شرکت‌های متعارف بزرگ، برای تکمیل مدل‌های کسب‌وکار تثبیت شده خود، محصولات ماژولار را نیز اضافه کنند. این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه دو شرکت در حوزه خدمات مالی، Munich Re و WeBank، از سه مکانیسم کلیدی: سازمان چابک، سیستم‌های ماژولار و تصمیم‌گیری Evidence-based برای توسعه محصولات ماژولار خود استفاده کرده‌اند.

این مقاله بصورت مشترک توسط Ina  Sebastian    و Nils  Fonstad نوشته شده است.

 

سه مکانیسم برای توسعه مدل تولیدکننده ماژولار

شرکت‌هایی که مدل ماژولار را در پیش می‌گیرند، محصولات نوآورانه دیجیتال را به مشتریان شرکت‌های دیگر ارائه می‌دهند، در واقع این امر نوعی استراتژی رشد از طریق شرکا است. در ادامه به سه مکانیسم (یعنی مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و شیوه‌ها) اشاره می‌شود که برای ایجاد سرعت و انعطاف‌پذیری در توسعه پیشنهادات ماژولار برای شرکای جدید بسیار مهم هستند، در نتیجه ریسک‌هایی مانند عدم تعامل مستقیم با مشتریان و وابستگی به شرکا برای رشد کردن را نیز کاهش می‌دهند.

 

  • سازمان چابک: شرکت‌ها، ساختارهای چابکی را بر اساس کسب‌وکارشان ایجاد می‌کنند و رهبران نیز به تیم‌های چابک اجازه می‌دهند برای افزایش سرعت، راه‌های نوآورانه‌ای در پیش بگیرند.
  • سیستم‌های ماژولار: این سیستم‌های مشترک، تیم‌ها را قادر می‌سازد تا فناوری و داده‌ها را برای ایجاد پیشنهادات دیجیتالی جدید برای شرکا و خلق ارزش، ترکیب کنند تا زمان و هزینه را کاهش دهند.
  • تصمیم‌گیری Evidence-based: تصمیمات تیم‌ها در مورد شرکا و مشتریان آن‌ها بر اساس شواهد انجام می‌شود که از طریق آنالیز داده‌ها انجام می‌شود و به بهبود محصولات و تجربه مشتری کمک می‌کند.

 

شرکت‌های از قبل موجود، که مدل ماژولار را در پیش می‌گیرند، این مزیت را دارند که می‌توانند از کسب‌وکار فعلی خود- مثلا دانش فعلی از مشتری- برای تقویت محصولات ماژولار استفاده کنند. شرکت‌های جدید که فقط مدل ماژولار را در پیش می‌گیرند، معمولا دانش کمی از مشتری دارند و محصولات صرفا از طریق پلتفرم شرکا عرضه می‌شود. در این خلاصه تحقیقاتی توضیح داده می‌شود که چگونه دو شرکت خدمات مالی، Munich Re و WeBank، از این سه مکانیسم برای ایجاد محصولات ماژولار استفاده کرده‌اند. Munich Re چنین پیشنهادهایی را به عنوان بخشی از تحول دیجیتال شرکت خود (علاوه بر کسب‌وکار اصلی اتکایی) درنظر گرفت. WeBank این امر را از اولین روزهای تاسیس شرکت مدنظر قرار داد.

کارکرد این سه مکانیسم در تحول دیجیتال Munich Re

در سال ۲۰۱۶، شرکت بیمه اتکایی Munich Re تحول دیجیتالی را برای ایجاد پیشنهادهای دیجیتالی درآمدزا آغاز کرد. ارائه محصولات ماژولار  B2B2C به شرکت‌های بیمه دیگر، یکی از عمده‌ترین روش‌ها برای تحقق این استراتژی بود (علاوه بر فعالیت محوری شرکت Munich Re که در حوزه بیمه اتکایی و به صورت B2B است). برای مثال محصول Realytix به شرکت‌های بیمه دیگر کمک می‌کند تا کار ارزیابی ریسک را تسریع کنند.

  • چابکی: Munich Re یک سازمان چابک برای حمایت از ابتکارات نوآوری این شرکت ایجاد کرد. آزمایشگاه نوآوری این شرکت با هر ابتکار به عنوان یک استارتاپ برخورد می‌کند و از ابتکارات با ارائه بودجه مرحله‌ای و در اختیار قراردادن فضای کاری حمایت می‌کند. برای حمایت از تیم‌های نوآور B2B2C، در سال ۲۰۱۸ در سازمان واحد جدیدی به نام واحد فناوری کسب‌وکار ایجادشد تا نیروهای متخصص را تامین کند. بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ این واحد، میانگین طول زمانی پروژه‌ها را بین بیست تا سی درصد کاهش داد و برخی از پروژه‌ها در کمتر از دوازده هفته راه‌اندازی شدند.
  • سیستم‌های ماژولار: در سازمان یک سیستم ماژولار ایجاد شده است: یک پلتفرم دیجیتالی برای خدمات مشترک به نام Excite که به تیم‌های نوآور کمک کند تا توسعه محصول برای ارائه‌ محصولات ماژولار تسریع و تسهیل شود. تا سال 2020 این پلتفرم بیش از 30 مولفه قابل استفاده مجدد ارائه داد که در حدود 70 ابتکار استفاده شد.
  • تصمیم‌گیری Evidence-based: Munich Re از دانش مشتریان تجاری خود برای تصمیم‌گیری evidence-based در طول توسعه پیشنهادات جدید B2B2C استفاده کرد. در مرحله اولیه فرآیند نوآوری، شرکت با مشتریان وارد تعامل شد تا بفهمد که چگونه یک پیشنهاد B2B2C جدید می‌تواند تجربه مشتریان آن‌ها را بهبود بخشد و درآمد ایجاد کند. به عنوان مثال، MIRA Digital Suite برای ساده‌سازی ارزیابی ریسک شرکت‌های بیمه در مورد مشتریان خود توسعه یافته است.

کارکرد سه مکانیسم در تحول دیجیتال WeBank

بانک دیجیتالی WeBank  زیر مجموعه هولدینگ Tencent ( مالک اپلیکیشن WeChat) است. WeBankمحصولات وام  خود و خدمات پرداخت از/به حساب‌های بانکی را از طریق اپلیکیشن WeChat عرضه می‌کند. سه مکانیسم اشاره شده، WeBank را قادر می‌سازد تا روش‌های دیگر توزیع وام را نیز تجربه کند. به عنوان مثال، WeBank یک محصول وام اتومبیل را در پلتفرم‌ شرکا (سایت‌های فروش اتومبیل دست دوم) نیز ارائه می‌دهد. نقطه قوت اصلی محصول وام اتومبیل، توانایی آن‌ در ارائه محصول از طریق شرکای مختلف اکوسیستم با سرعت بالا و هزینه کم است و از سه مکانیسم کلیدی به شرح زیر استفاده می‌کنند.

  • چابکی: WeBank یک سازمان چابک است. تیم‌های محصول وام شامل متخصصان کسب‌وکار و فناوری هستند. این تیم‌ها پروژه‌ها را از ابتدای کار و از بحث مشارکت گرفته تا پیاده‌سازی، از طریق تیم‌های چندوظیفه‌ای، اجرا می‌کنند. با این طراحی فرآیند، تیم‌ها در برخی موارد زمان عرضه محصولات وام را از دو ماه به ده روز کاهش داده‌اند.
  • سیستم‌های ماژولار: تیم‌های محصول WeBank از سیستم‌های ماژولار مبتنی بر طراحی Micro-core استفاده می‌کنند: ماژول‌هایی که می‌توانند هنگام توسعه یک محصول جدید، از طریق APIها با هم ترکیب شوند.
  • تصمیم‌گیری Evidence-base: این شرکت از بیش از ۶۰۰ مدل داده داخلی استفاده می‌کند، از جمله مدل‌هایی که در اپلیکیشن WeChat استفاده می‌شود. تیم محصول وام، مستمرا ویژگی‌های جدید محصول را در عرضه‌های محدود تست می‌کند و با شرکا همکاری می‌کند تا مشخص شود محصول جدید مناسب است یا خیر.

 

مترجم:

ژیلا رفیعی

 

Translated by: Zhila Rafee

منبع:

https://cisr.mit.edu/publication/2021_1001_ModularProducerValue_SebastianFonstad

 

 برای اطلاع از نوشته های  Ina  Sebastian   میتوانید با آدرس زیر او را در لینکدین دنبال کنید:

linkedin.com/in/ina-sebastian-9216301

 

برای اطلاع از نوشته های Nils  Fonstad  میتوانید با آدرس زیر او را در لینکدین دنبال کنید:

linkedin.com/in/nils-fonstad-aa57662

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4