چطور شخصی‌سازی می‌تواند بیمه را متحول کند؟

بیمه‌‌ خاص برای شخص خاص

شخصی‌سازی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بیمه‌گران برای آینده است. اما در دنیای امروز، چرا باید محصول یا خدمات بیمه‌ای که به مشتری ارائه می‌شوند، شخصی‌سازی شوند؟
05 مهر 1400
شناسه : 30
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شخصی‌سازی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بیمه‌گران برای آینده است. اما در دنیای امروز، چرا باید محصول یا خدمات بیمه‌ای که به مشتری ارائه می‌شوند، شخصی‌سازی شوند؟

وقتی وارد کافی‌شاپ محبوب و همیشگی‌تان می‌شوید و همان قهوه و با شیر همیشگی را سفارش می‌دهید، در ساده‌ترین شکل ممکن در حال شخصی‌سازی هستید. اما امکان دارد مسئول کافه نداند که در چه ساعتی، چه محصولی را به دست مشتری خود برساند. این مشکلی است که بیمه‌گران هم در صنعت بیمه با آن مواجه هستند.

شخصی‌سازی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بیمه‌گران برای آینده است. مسئله اصلی در آینده، این است که شما خواه قهوه، خواه محصول و خدمت بیمه‌ای خود را به صورت شخصی‌شده دریافت کنید یا دست کم ظاهر آن‌چه در نهایت دریافت می‌کنید، شخصی‌سازی شده باشد. نسل جدید مشتریان، چنین توقعی از بیمه‌گران دارند.

نایجل والش، یکی از کارشناسان اینشورتک در دیلویت می‌گوید: «شرکت‌های بیمه طوری با مشتریان خود رفتار می‌کنند که گویی فقط در سال، یک بار آن‌ها را خواهند دید.» اما قرار نیست دیدارها فقط محدود به همان یک بار شود یا محدود به زمان‌هایی که رویدادی وجود دارد یا مطالبه‌ای در دستور کار قرار گرفته‌است.»

روی جوبراج، کارشناس بیمه در عرصه دیجیتال و فناوری در اکسنچر می‌گوید: «چالش اصلی برای بیمه‌گران این است که تعدد درگیری با مشتری را بالا ببرند.»

ایگناسی باری که به در بخش نوآوری در یک موسسه مالی فعالیت دارد هشدار می‌دهد که بیمه‌گران سنتی از این لحاظ به شدت تحت فشار قرار دارند و اینشورتک‌ها به لحاظ دفعات بالای درگیری مشتریان، رقیبی سرسخت برای آن‌ها به شمار می‌آیند.

برخی استارتاپ‌ها به صورت مکرر مشتریان خود را هدف می‌گیرند و تنها زمانی‌که نیاز باشد خدماتی را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهند.

استارتاپی در کالیفرنیا، شخصی‌سازی به صورت انعطاف‌پذیر را در دستور کار خود قرار داده‌است. برای مثال بیمه ابزارهایی مانند هدفون و گوشی همراه هوشمند یا لپتاپ را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. مشتریان هم به سادگی می‌توانند از طریق اپلیکیشن این شرکت، از این خدمات بهره‌مند شوند.

آقای والش از دیلویت تاکید می‌کند که زندگی مردم تغییر کرده‌است و به‌ویژه با اقتصاد اشتراکی، بیمه هم باید تغییر کند: «دیگر نمی‌توانیم همیشه وسایل خودمان را داشته باشیم. من شاید ماشین نتوانم ماشین داشته باشم اما می‌توانم ماشین دوستم را برای سه ساعت از او قرض بگیرم. چرا محصول بیمه‌ای را برای چیزی خریداری کنم که قرار است فقط در زمانی محدود از آن بهره بگیرم؟»

استارتاپ‌هایی مانند کووا (Cuvva) و مترومایل (Metromile) همین دارایی‌ها را در نسل جدید هدف گرفته‌اند و برای شخصی‌سازی آن تلاش می‌کنند. برخی دیگر هم به دنبال ایده‌هایی نوآورانه در بیمه هستند که در مورد چنین کالاهایی در فضای اقتصاد اشتراکی، کاربرد داشته باشد.

یکی از استارتاپ‌های شناخته‌شده در این زمینه بازوالت (Buzzvault) است که به کمک ویدیوهای نوآورانه خود، خدمات بیمه‌ای را به مشتریانش ارائه می‌کند. همه این اقدامات هم از طریق دوربین گوشی همراه هوشمند مشتری صورت می‌گیرد. در واقع پژوهشی از طریق این ویدیو انجام می‌شود و براساس آن، خدمات مورد نظر ارائه خواهد شد. نکته مثبت این است که مشتری به کمک ویدیویی که با دوربین گوشی خود تولید می‌کند، خدمات را به صورت شخصی‌شده دریافت خواهد کرد. هر موردی که برای خودش ضرورت دارد یا دریافت خواهد کرد و هر مورد زائدی حذف خواهد شد.

ارائه‌دهندگان این استارتاپ می‌گویند از طریق این ویدیوها می‌توانند قیمت‌گذاری بهتر و دقیق‌تری هم برای خدمات و محصولات بیمه‌ای خود داشته باشند. مشتریان هم از این طریق می‌دانند که پرداخت چه رقمی منصفانه خواهد بود. در واقع از این طریق ارائه خدمات منصفانه‌تر خواهد بود. به این ترتیب ارائه این خدمات، کیفیتی برد-برد ایجاد خواهد کرد که در آن هم مشتری و هم ارائه‌کننده خدمات، برنده و راضی خواهند بود.

بسیاری از بیمه‌گران این روزها تلاش دارند به کمک اینترنت اشیا و اتصال حس‌گرها، مواردی را که بیمه می‌کنند، بیشتر تحت نظر بگیرند. بهره‌گیری از این امکانات به شرکت‌های بیمه کمک می‌کند برخی موارد را پیش‌بینی و در نهایت خدمات را شخصی‌سازی کنند.

بیمه‌گران یاد گرفته‌اند که از داده‌های مشتریان برای بهبود خدماتی که ارائه می‌کنند. استفاده کنند. بسیاری از بیمه‌گران با شرکت‌هایی مانند فیسبوک برای دسترسی به اطلاعات و تحلیل داده‌ها مشارکت می‌کنند. به کمک همین داده‌ها، شخصی‌سازی صورت می‌گیرد. حتی ساخت اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها هم برای تسهیل دسترسی به داده‌ها و در نهایت شخصی‌سازی خدمات است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4