چرا مدل‌های کسب‌وکار بیمه‌ای در حال تغییر هستند؟

تغییر در مدل کسب‌وکار لازم است

مدل کسب‌وکار در بیمه در حال تغییر است و به سمت وضعیت عادی جدیدی حرکت می‌کند. برهم‌زنندگی و تغییر فضای کسب‌وکار سنتی، از یک‌سو نوعی تهدید به شمار می‌آید و از سوی دیگر زمینه را برای رشد فراهم می‌آورد. آن دسته از بیمه‌گرانی که بتوانند بهترین روش‌های بیمه‌ای را پیدا و دنبال کنند، در مسیر موفقیت گام بر می‌دارند.

پیتر منچستر

مدیر مشاوره بیمه و کارشناس در سایت EY

23 آبان 1400
شناسه : 253
منبع:
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدل کسب‌وکار در بیمه در حال تغییر است و به سمت وضعیت عادی جدیدی حرکت می‌کند. برهم‌زنندگی و تغییر فضای کسب‌وکار سنتی، از یک‌سو نوعی تهدید به شمار می‌آید و از سوی دیگر زمینه را برای رشد فراهم می‌آورد. آن دسته از بیمه‌گرانی که بتوانند بهترین روش‌های بیمه‌ای را پیدا و دنبال کنند، در مسیر موفقیت گام بر می‌دارند.

مدل‌های کسب‌وکار در بیمه در حال تغییر هستند و به سمت وضعیت عادی جدیدی حرکت می‌کنند. ما باید آن‌ها را بشناسیم. برهم‌زنندگی و تغییر فضای کسب‌وکار سنتی، از یک‌سو نوعی تهدید به شمار می‌آید و از سوی دیگر زمینه را برای رشد فراهم می‌آورد. آن دسته از بیمه‌گرانی که بتوانند بهترین روش‌های بیمه‌ای را پیدا و دنبال کنند، در مسیر موفقیت گام بر می‌دارند.

رهبران و مدیران در عرصه بیمه می‌دانند که آینده‌ای پر از آشوب و متفاوت در انتظارشان است. یکی از استراتژی‌های آن‌ها برای سرعت بخشیدن به این جریان و قدم گذاشتن در مسیر پیشرفت، بهره‌گیری از فناوری‌های موجود و مدل‌های جدید کسب‌وکار بیمه است. برای این مدیران، قدم گذاشتن در این مسیر می‌تواند نقطه آغازی برای طراحی مسیر جدید آینده باشد.

بیمه‌گران باید برای غلبه بر چالش‌ها و بهره‌گیری از فرصت‌های تازه در جهان امروز، از مدل‌های جدید کسب‌وکار بیمه استفاده کنند. بازار بیمه در جهان معاصر، به شدت رقابتی است. اما در عین‌حال مسیر رشد خود را به کندی و با هزینه‌های زیادی طی می‌کند. به‌علاوه، کسب‌وکارهای بیمه به لحاظ اقتصادی هم وضعیتی ناپایدار دارند. در نتیجه بیمه‌گران چاره‌ای ندارند جز بازاندیشی در مورد مدل‌های فعلی در حوزه کسب‌وکار.

به صورت کلی بیمه‌گران به پنج عرصه باید توجه ویژه داشته باشند تا کسب‌وکار بیمه به سلامت از این وضعیت عبور کند:

۱. فروش باید به صورت مستقیم و دیجیتالی و از کانال‌های برجسته صورت بگیرد.

۲. تکامل در صنعت بیمه باید به گونه‌ای باشد که مشتری آن را در زندگی خود حس کند.

۳. اکوسیستم‌هایی مانند اتصالات جدید و همچنین بهره‌گیری از نوآوری باید به وضوح مشخص باشد.

۴. خطرات و پاسخگویی در برابر آن‌ها باید در دنیای واقعی کاملا محسوس باشند.

۵. بهره‌گیری از هوش مصنوعی باید با سرعت بیشتری انجام شود.

 

بازاندیشی در مورد مدل‌های سنتی کسب‌وکار بیمه‌ای

نگاهی به مدل‌های قدیمی و سنتی که در حوزه کسب‌وکارهای بیمه‌ای وجود دارد نشان می‌دهد که فرایند امور در آن‌ها همیشه کند و آهسته بوده‌است. حتی در بازارهای بالغ و برجسته هم نمی‌توان چنین چیزی را مشاهده کرد. این‌ها باعث شده صنعت بیمه عقب بماند. همین عقب‌ماندگی هم هزینه‌هایی برای این صنعت به همراه داشته‌است. در نتیجه باید در این زمینه تحولاتی ایجاد شود و عمده آن‌ها از مسیر تحول در مدل‌های کسب‌وکار حاصل خواهد شد.

چین تا کنون در این زمینه اقداماتی داشته و در این بازار بسیار پیشرفت کرده‌است. با استقبال کسب‌وکارهای بیمه‌ای این کشور از مدل‌های جدید کسب‌وکار در صنعت بیمه، نوآوری وارد این عرصه شده و در نتیجه شاهد پیشرفت و توسعه آن در چین هستیم. در دیگر کشورهای پیشرفته آسیایی هم تقریبا شاهد موقعیتی مشابه هستیم.

در بازارهای خاورمیانه و اروپا، شاهد رشد مدل‌هایی از کسب‌وکار هستیم که به سمت انعطاف‌پذیری و سهولت میل دارند. مدیران به دنیای دیجیتال وصل شده‌اند و مقاومتی در این زمینه از خودشان نشان نمی‌دهند. هزینه‌های خدمات هم به همین خاطر در حال کاهش یافتن است.

بیمه‌گرانی که اثرگذاری بیشتری در بازار دارند، آن دسته‌ای هستند که به صورت موثر از خدمات دیجیتال در خدمت‌رسانی‌های خود بهره می‌گیرند.‌ آن‌ها می‌دانند که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ابزاری موثر در کسب‌وکارشان هستند. در نتیجه مدل‌های کسب‌وکار خود را متناسب با همین موارد طراحی می‌کنند.

 ارزش‌آفرینی بیشتر از زنجیره ارزش

بازار بیمه این روزها شرایطی پیچیده دارد. قیمت‌گذاری‌ها هم به شکلی پیچیده انجام می‌شود. در این شرایط، زنجیره‌ای از ارزش‌ها را داریم که به کمک آن‌ها می‌توان برای مشتریان هم ارزش‌آفرینی کرد. نوآوری‌هایی که در زمینه ارتباط با مشتریان صورت می‌گیرد هم در این زمینه بسیار اثربخش است.

بیمه‌گران وظایف مشخصی دارند اما در عین‌حال می‌توانند به شرایط خود انعطاف بیشتری بدهند و در نتیجه شرایطی متفاوت را تجربه کنند. آن‌ها می‌توانند با ورود به دنبال دیجیتال و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، مدل‌های جدیدی برای کسب‌وکار خود ارائه کنند. این مدل‌های جدید، در نهایت به پیشرفت و توسعه کسب‌وکارهای بیمه‌ای کمک خواهد کرد. نیازهای مشتریان امروزی هم به خوبی نشان می‌دهد که بیمه‌گران باید تحولاتی را در نظام خود ایجاد کنند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4