هوش مصنوعی تمامی مراحل زنجیره ارزش بیمه را متحول می‌کند

با مشتری راحت ارتباط بگیرید

اصلی‎‌ترین مزیت تحولات خودکار در زمینه امور مشتریان انجام کارها به شکلی هوشمند و در زمانی کوتاه در تمامی طول زنجیره ارزش بیمه است. ساده‌سازی فرآیندهای بیمه‌ای و ارتباط کلامی کمتر میان مشتریان وکارکنان از دیگر مزایای هوش مصنوعی در دفاتر صدور بیمه و سایر بخش‌هاست.
05 مهر 1400
شناسه : 22
منبع:
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اصلی‎‌ترین مزیت تحولات خودکار در زمینه امور مشتریان انجام کارها به شکلی هوشمند و در زمانی کوتاه در تمامی طول زنجیره ارزش بیمه است. ساده‌سازی فرآیندهای بیمه‌ای و ارتباط کلامی کمتر میان مشتریان وکارکنان از دیگر مزایای هوش مصنوعی در دفاتر صدور بیمه و سایر بخش‌هاست.

هم‌زمان با افزایش ردپای اینشورتک در سرتاسر جهان، مدل‌های خدمات بیمه‌ای هم تکامل پیدا می‌کنند. بخشی از آن‌ها مربوط به فرایندهای دفتر پذیرش یا امور مشتریان هستند. براساس گزارش موسسه مکنزی، در حال حاضر اینشورتک‌ها در سه حوزه اصلی از هوش مصنوعی بهره می‌گیرند: تجربه مشتری (۵۸ درصد)، نوآوری در محصول (۴۳ درصد) و بهبود فرایندها (۱۹ درصد). استراتژی امور مشتریان در یک سازمان باید شامل فروش هوشمند، اتوماسیون نیرو، مدیریت مرکز جواب‌دهی، اپلیکیشن‌های کمک‌رسان، مدیریت کالا و ابزارهای مدیریت ریسک باشد. مسئولان بیمهآ‌ی باید همه این بخش‌ها را با تمرکز بر رویکرد خارجی، بازسازی کنند و به این ترتیب تعاملات خود را با مشتری بهبود ببخشند.

امور مشتریان در شرکت‌های بیمه، مسئولیت رسیدگی به مشتریان را بر عهده دارد به همین خاطر تجربه مشتری، درگیری و رفتار از این بخش نشات می‌گیرد. عموم وظایف در این بخش تکراری هستند. به کمک فناوری‌های هوشمند و هوش مصنوعی، می‌توان این وظایف را به فناوری‌های خودکار واگذار کرد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰ درصد از امور مشتریان در فضای ابری انجام شود.

اصلی‌ترین مزیت تحولات خودکار در زمینه امور مشتریان انجام کارها به شکلی هوشمند و در زمانی کوتاه است. مشتریان کمتر با کارکنان بیمه در ارتباط خواهند بود و احتمال بروز اصطکاک میان آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. به‌علاوه، مشتری می‌تواند در زمانی کوتاه‌تر و به شکلی ساده‌تر به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند. به کمک هوش مصنوعی، پنج عملکرد کلیدی در فرایندهای دفتر پذیرش بهبود پیدا می‌کنند. این پنج مورد از این قرارند:

صدور بیمه‌نامه

مهم‌ترین اقدام در زنجیره ارزش صنعت بیمه، ریسک قیمت است. این روزها به کمک هوش مصنوعی و با مدل‌های تحلیلی که از دل داده‌های مشتریان به دست آمده، فرایند صدور بیمه‌نامه و عقد قراردادهای بیمه‌ای بهبود پیدا کرده‌اند. می‌توان به کمک داده‌های تاریخی، مدل‌های یادگیری ماشینی را طوری طراحی کرد که براساس تجربه، ریسک‌های شناخته‌شده را تشخیص بدهد. در مورد ریسک‌های شناخته‌نشده هم حس‌گرهای اینترنت اشیا نقش مهمی ایفا می‌کنند.به این‌ترتیب آن‌ها براساس داده‌های جدید و جاری، رکوردی تاریخی برای آن فرایند ویژه ایجاد می‌کنند. بیمه‌گران هم از شیوه‌های سنتی فاصله گرفته‌اند و براساس همین مدل‌ها، فرایند پذیره‌نویسی را انجام می‌دهند.

 اجرای بیمه‌نامه‌

همه شرکت‌های بیمه بخشی برای اجرای بیمه‌نامه‌ها دارند. از برخورد نخست تا زمان جمع‌آوری داده‌ها، تمامی فرایندها در سیستم اجرای بیمه‌نامه‌ها انجام می‌شوند. اکثر سازمان‌های بیمه هنوز به سامانه‌های سنتی و قدیمی وابسته هستند و این اقدامات را به صورت دستی انجام می‌دهند. این همان بخشی است که باید حتما در صنعت بیمه با تحولات دیجیتالی، به کلی تغییر کند. فشارهایی که بازار پویایی این روزها برای رقابت وارد می‌آورد، باعث می‌شود رویکردهای قدیمی و سنتیِ مدیران تغییر کند که این تغییر در بخش اجرای بیمه‌نامه‌ها هم صورت می‌گیرد.

  مدیریت مطالبات

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در زنجیره ارزش صنعت بیمه که مدام زیر ذره‌بین قرار دارد، مطالبات است. اکثر خدمات مطالبات پرداخت خسارت را کارکنان بیمه به صورت تلفنی انجام می‌دهند. اما می‌توان به کمک هوش مصنوعی، این اقدامات را بدون نیاز به نیروهای انسانی انجام داد. به این ترتیب کارکنان هم وقتشان آزاد می‌شود تا به کارهای مهم‌تری رسیدگی کنند. رسیدگی به پرداخت خسارت می‌تواند از راه دور و به کمک الگوریتم‌های هوشمند به صورت خودکار انجام شود. در این بخش، هیچ نیازی به دخالت‌های انسانی نیست.

 بازاریابی و توزیع فروش

به لطف تحولات دیجیتالی، زنجیره فروش و توزیع کاملا تغییر کرده و شکلی متناسب با اکوسیستم بیمه پیدا کرده‌است. چت‌بات‌ها به کارکنان مجازی صنعت بیمه تبدیل شده‌اند که نقشی کلیدی در ایجاد فرصت‌های جدید برای بیمه‌گران اجرا می‌کنند. این ابزارها که مجهز به هوش مصنوعی هستند، قابلیت تعامل با مشتریان و تحلیل و تفسیر این ارتباط را دارند. به‌علاوه، به کمک مصنوعی، تحلیل‌هایی دقیق از رفتارهای مشتریان به دست می‌آید که برای حل چالش‌های بازاریابی و فروش، بسیار موثر است.

 شخصی‌سازی محصول

الگوریتم‌های یادگیری ماشینی به تشخیص دقیقِ واکنش‌ها نسبت به محصولات جدید کمک می‌کنند. این داده‌ها می‌توانند ابزاری مهم برای شخصی‌سازی محصولات بیمه‌ای و فروش آن‌ها باشند. ایوشترک‌ها به لحاظ استراتژیک همین کار را انجام می‌دهند.‌ آن‌ها که اغلب با افراد جوان در ارتباط هستند، می‌توانند به کمک داده‌های به دست آمده از تحلیل‌های ماشینی، راه‌هایی برای جذب مشتریان جوان پیدا کنند. نکته اینجاست که آن‌ها محصولاتِ شخصی‌سازی‌شده را دریافت می‌کنند.

پنج موردی که به آن‌ها اشاره شد، در حقیقت جزو فرایندهای کلیدی در صنعت بیمه هستند که می‌توان به کمک هوش مصنوعی، آن‌ها را بهبود بخشید. بهره‌گیری از هوش مصنوعی در این پنج مورد، می‌تواند تحولی بزرگ در دفتر پذیرش بیمه‌گران به وجود آورد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4