چطور می‌توان نوآوری و خلاقیت را در محیط کار به مرحله عمل رساند؟

ده گام برای اجرای موفق نوآوری در محیط کار

همه ما در کارهای روزانه خود به دنبال نوآوری هستیم و تلاش داریم کارهایمان را به شکلی خلاقانه‌تر انجام دهیم. اما اکثر مواقع، در همان لحظه‌ای که باید خلاقیت را وارد کار کنیم، چیزی به ذهن‌مان نمی‌رسد. اما ترفندهای ساده‌ای وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان نوآوری و خلاقیت را وارد کار کرد.
21 مهر 1400
شناسه : 160
منبع:
زمان مطالعه: 7 دقیقه
همه ما در کارهای روزانه خود به دنبال نوآوری هستیم و تلاش داریم کارهایمان را به شکلی خلاقانه‌تر انجام دهیم. اما اکثر مواقع، در همان لحظه‌ای که باید خلاقیت را وارد کار کنیم، چیزی به ذهن‌مان نمی‌رسد. اما ترفندهای ساده‌ای وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان نوآوری و خلاقیت را وارد کار کرد.

 همه ما در کارهای روزانه خود به دنبال نوآوری هستیم و تلاش داریم کارهایمان را به شکلی خلاقانه‌تر انجام دهیم. اما اکثر مواقع، در همان لحظه‌ای که باید خلاقیت را وارد کار کنیم، چیزی به ذهن‌مان نمی‌رسد. اما ترفندهای ساده‌ای وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان نوآوری و خلاقیت را وارد کار کرد.

تمرین نوآوری مثل تمرین برای عضله‌سازی است. هر چه بیشتر روی عضلات خود کار کنید، ظاهر آن‌ها عضلانی‌تر خواهد شد. نوآوری هم به همین شکل است، هرچه بیشتر برای آن تلاش کنید، بیشتر به موفقیت خواهید رسید. در این مقاله با چند روش و ترفند ساده برای نوآوری و خلاقیت آشنا می‌شوید.

1. نشست‌های ایستاده برگزار کنید

انرژی ما وقتی در حالت ایستاده قرار داریم با زمانی که در حالت نشسته هستیم، فرق دارد. گاهی لازم است نشست‌ها و دیدارها را به جای حالت نشسته در حالت ایستاده برگزار کنیم. در حالت ایستاده، میزان شور و اشتیاق اعضای تیم که در نشست حضور دارند هم مشخص خواهد شد. نکته اینجاست که در نشست‌های ایستاده همه‌چیز سریع‌تر پیش می‌رود و به این ترتیب، سرعت نوعی پویایی به اعضای تیم می‌بخشد. اگر باورش برایتان سخت است، یک بار این کار را امتحان کنید و نشست یا دیدارتان را به صورت ایستاده انجام دهید تا نتیجه‌اش را ببینید.

2. خودتان را با منابع الهام، احاطه کنید

هر گاه چیزی را دیدید که توجه شما را به خود جلب کرد و به منبعی برای الهام گرفتن تبدیل شد، بدانید که باید آن را مدام جلوی چشمتان داشته باشید. گاهی یک مجله و یا حتی آگهی‌های داخل مجله و گاهی منوی رستوران یا ایمیلی که ناگهان دریافت کرده‌اید می‌توانند به منبعی برای الهام گرفتن تبدیل شوند. هرچه بیشتر خودتان را با این منابع الهام گرفتن احاطه کنید بیشتر احتمال دارد که به ایده‌های نوآورانه و خلاقانه برسید.

3. دنبال رفیق باشید

نوآوری به ندرت در خلا، انزوا و تنهایی به دست می‌آید. همیشه با همکاران و دوستانی که احساس راحتی می‌کنید، همراه باشید و سعی کنید در محیطی آرام و امن با آن افراد کار را پیش ببرید. همکار خود را تشویق کنید دست به کارهای تازه بزند و چیزهای جدید را امتحان کند. گاهی می‌توانید برای صرف ناهار به محیطی جدید بروید و گاهی هم می‌توانید مقالات جدید را با هم به اشتراک بگذارید. رفیق داشتن خیلی سخت نیست و می‌تواند به ایده‌های نوآورانه هم کمک کند.

4. پروژه‌های کوچک بردارید

ما اغلب تصور می‌کنیم ایده‌ها باید بزرگ باشند و صحنه بازی را تغییر دهند یا حتی انقلابی باشند. اما اغلب مواقع ایده‌های کوچک و امور ریز و جزیی می‌توانند تغییراتی بزرگ و اساسی ایجاد کنند. مزایای نوآوری در مقیاس‌های کوچک بسیار است. پروژه‌های کوچک به شما کمک می‌کنند کارهای تیمی کوچک راه‌اندازی کنید و به مرور به کارهای بزرگ هم راه بیابید. پس برای تغییر امور کوچک تلاش کنید تا به امور بزرگ‌تر هم برسید.

5. فرضیات خود را تغییر دهید

بسیاری از کارها هستند که ما می‌توانیم با چشمان بسته هم انجام دهیم. برای مثال به مرور در کارمان خبره می‌شویم و به همین خاطر می‌توانیم به سادگی آن کارها را انجام دهیم. اما در همین مسیر، برخی از فرصت‌ها را با چشمان بسته از دست می‌دهیم. کمی وقت بگذارید و به کارهایی فکر کنید که با چشمان کاملا بسته انجام می‌دهید. شاید بتوانید تحولی در این زمینه ایجاد کنید. گاهی باید برخی از فرضیه‌های قدیمی را به چالش بکشید و تحولی در کار خود ایجاد کنید تا به نوآوری برسید.

6. وارد عمل شوید

گاهی اوقات باید حرف زدن را متوقف کرد و وارد عمل شد. حرف‌هایتان را به مرحله عمل برسانید. به ایده‌های خود زندگی ببخشید. هر کلمه‌ای را در قالب تصویر به دیگران نشان دهید. وقتی افراد بتوانند ایده‌های شما را به جای شنیدن، ببینند، شما یک گام به سمت موفقیت برداشته‌اید. وقتی دست از حرف زدن می‌کشید و وارد عمل می‌شوید، جدیت خودتان را در مورد کار نشان می‌دهید و به این ترتیب در مسیر پیشرفت و نوآوری گام برمی‌دارید.

7. ممنوعه‌ها را مشخص کنید

گاهی لازم است برای خود مانع‌تراشی کنید. همین موانع هم می‌توانند به منبعی برای الهام گرفتن تبدیل شوند. وقتی برخی امور ممنوع باشند و شما برای انجام کارها با چالش مواجه شوید، احتمال اینکه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه به ذهن‌تان بیاید هم بیشتر می‌شود. پس لازم است گاهی برخی چیزها را برای خودتان ممنوع کنید تا بتوانید به کمک خلاقیت و نوآوری، راهی برای دست یافتن به هدف برای خودتان پیدا کنید. کارهای قدیمی را به همان شکل همیشگی انجام ندهید، برخی بخش‌ها را ممنوع کنید و تلاش کنید به‌رغم محدودیت‌ها آن کار را پیش ببرید.

8. از دفتر کار بیرون بزنید!

گاهی باید قدم بردارید و از محل کارتان خارج شوید. کمی پرسه بزنید. حتی می‌توانید سر خودتان را با بازی گرم کنید تا ایده‌های نوآورانه هم به ذهن‌تان بیایند. وقتی به صورت تعمدی، فضا را برای خودتان تغییر می‌دهید، قطعا منبع الهامی برای خودتان پیدا خواهید کرد که به کمک آن می‌توانید نوآوری را وارد کار کنید.

9. سوخت کافی برای خلاقیت فراهم کنید

بسیاری از ما هر صبح، روزمان را با نگاه کردن به گوشی تلفن آغاز می‌کنیم. به همان شکل می‌توان هر روز ذهن را با ایده‌ها و منابع الهام پر کرد. موسیقی یا پادکست مورد علاقه‌تان را پیدا کنید و به آن گوش دهید. به این ترتیب می‌توانید سوخت مفید و کافی به ذهن‌تان برسانید که به کمک آن خلاقیت هم به جریان می‌افتد.

۱۰. از خودتان بپرسید: «قهرمان من چه می‌کند؟»

وقتی در مرحله‌ای از کار متوقف شده‌اید و هیچ ایده‌ای به ذهن‌تان نمی‌آید باید از خودتان بپرسید کسی که الگو و قهرمان شما در ایده‌پردازی است، چه می‌کند. سپس باید تلاش کنید به جوابی قانع‌کننده برسید و از این طریق می‌توانید به ایده‌های خلاقانه هم دست پیدا کنید.

همه این ترفندهایی که مطرح شد به نوعی خلاقیت شما را افزایش می‌دهد. اما ترفندهای بسیاری هستند که حتی می‌تواند متعلق به شخص شما باشد و خودتان به کمک آن، به خلاقیت و نوآوری برسید. فراموش نکنید که برای خلاقیت و نوآوری باید جسور باشید و همیشه راه‌های جدید را امتحان کنید.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4