آخرین سلاح، بازی است!

وقتی گیمیفیکیشن فروش بیمه را بالا می‌برد

گیمیفیکیشن یعنی بهره‌گیری از عناصرِ الهام‌گرفته از بازی برای انجام وظایف کاری. در این فرایند، فرد بازی می‌کند اما نتیجه‌اش نوعی مشارکت برای انجام کار است. امروز شرکت‌ها از گیمیفیکیشن هم برای امور درون‌سازمانی و هم امور برون‌سازمانی بهره می‌گیرند تا بتوانند به نتیجه مطلوب خود در کسب‌وکار دست پیدا کنند.
19 مهر 1400
شناسه : 73
منبع:
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
گیمیفیکیشن یعنی بهره‌گیری از عناصرِ الهام‌گرفته از بازی برای انجام وظایف کاری. در این فرایند، فرد بازی می‌کند اما نتیجه‌اش نوعی مشارکت برای انجام کار است. امروز شرکت‌ها از گیمیفیکیشن هم برای امور درون‌سازمانی و هم امور برون‌سازمانی بهره می‌گیرند تا بتوانند به نتیجه مطلوب خود در کسب‌وکار دست پیدا کنند.

صنعت بیمه از نگاه خیلی از افراد صنعتی خسته‌کننده و کسالت‌بار است که هیچ جذابیتی ندارد. نسل جدید هم تمایلی به چیزهای غیر جذاب نشان نمی‌دهد. به همین خاطر است که باید سرگرمی را وارد صنعت بیمه کرد. برای این کار می‌توان از بازی بهره گرفت. اینجاست که پای گیمیفیکیشن (Gamification) به میدان صنعت بیمه باز می‌شود. به دنیای بازی خوش آمدید!

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن یعنی بهره‌گیری از عناصرِ الهام‌گرفته از بازی برای انجام وظایف کاری. در این فرایند، فرد بازی می‌کند اما نتیجه‌اش نوعی مشارکت برای انجام کار است. شرکت‌ها از گیمیفیکیشن هم برای امور درون‌سازمانی و هم امور برون‌سازمانی بهره می‌گیرند تا بتوانند به نتیجه مطلوب خود در کسب‌وکار دست پیدا کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند کار را به گونه‌ای طراحی کنند که مثل انجام دادن یک بازی باشد.

مطالعات نشان می‌دهند انجام بازی‌های ویدیویی می‌توانند ۱۰۰ درصد ذهن را درگیر کند. نتیجه این درگیری هم دوپامین است که به دنبال بازی در بدن فرد پخش می‌شود. حالا می‌خواهیم بگوییم با بیمه هم می‌توان دوپامین را در بدن پخش کرد! البته برای چنین معجزه‌ای نیاز به منطق است.

بیمه‌گران می‌توانند به کمک گیمیفیکیشن، کارها و وظایف معمولی، کسالت‌بار و خسته‌کننده را به فرایندهایی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز تبدیل کنند. در نتیجه می‌توانند مشتریانی شاد داشته باشند. اما شادی تنها ثمره گیمیفیکیشن نیست. این اقدام، ثمرات دیگری هم دارد که شاید چندان واضح نباشند اما بسیار موثرند.

یکی از اتفاقات مهمی که با گیمیفیکیشن رخ می‌دهد و معمولا کسی متوجه آن نمی‌شود، تغییر رفتار است. افراد حین بازی، آموزش می‌بینند و چیزهای جدیدی را یاد می‌گیرند. در نتیجه بدون اینکه خسته شده باشند، رفتارشان تغییر می‌کند. افراد بهره‌وری هم به همین شکل ایجاد می‌شود. با گیمیفیکیشن، بهره‌وری افراد در گروه‌ها و سازمان‌ها بالا می‌رود.

فرض کنید در حوزه بیمه سلامت فعالیت دارید. حالا فرض کنید می‌خواهید گیمیفیکیشن را برای مشتری خود ایجاد کنید. شما می‌توانید او را تشویق کنید سطح سلامتی خود را از اهدافی که مشخص شده، بالاتر و بهتر نگه دارد. این فرایند نوعی گیمیفیکیشن است که می‌تواند به کمک ابزارهای مختلف انجام شود.

کسانی که درون صنعت بیمه فعالیت دارند اغلب می‌گویند کارهایشان خسته‌کننده و تکراری است. رسیدگی به بیمه‌نامه‌ها ماهیتا امری تکراری و خسته‌کننده به نظر می‌رسد. اما به کمک گیمیفیکیشن می‌توان محیط را برای نمایندگان بیمه، جذاب‌تر کرد. برای مثال می‌توان فضایی رقابتی برای آن‌ها ایجاد کرد یا اهدافی را برایشان مشخص کرد که پس از رسیدن به آن اهداف، پاداش دریافت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند در مسیر گیمیفیکیشن، علاوه بر انجام وظایف خود، مهارت‌های جدید و کاربردی در حیطه کاری خود هم بیاموزند که به بهبود شرایط درون سازمانی کمک خواهد کرد. این فرایند می‌تواند به نمایندگان انگیزه بیشتری هم بدهد. برای مثال فضای رقابتی، انگیزه آن‌ها را بالا خواهد برد.

خارج از سازمان هم مشتریان به ابزارهایی برای سرگرمی نیاز دارند تا بیمه برایشان جذاب‌تر شود. برای مثال در بیمه خودرو، شرکت بریتانیایی آویوا (AVIVA) اپلیکیشنی موبایلی طراحی کرده که رفتار مشتری را حین رانندگی رصد می‌کند و در ازای رفتارهای مثبت به او پاداش می‌دهد. این برنامه موبایلی، مهارت‌های راننده را هم بیشتر می‌کند. در حوزه بیمه سلامت هم برخی شرکت‌ها تلاش دارند به کمک ابزارهای موجود سلامتی مشتریان خود را رصد کنند و در قالب گیمیفیکیشن، بابت رفتارهایی که به بهبود سلامتی‌شان کمک می‌کند، به آن‌ها پاداش می‌دهند.

گیمیفیکیشن یکی از ابزارهای مفید برای بهبود فضای محیط کار، افزایش بهره‌وری و همچنین افزایش رضایت مشتری است. صنعت بیمه به کمک گیمیفیکیشن می‌تواند محصولات و خدمات خود را به شکلی ساده‌تر و با تنوعی بیشتر در اختیار مشتریان امروزی‌اش قرار دهد. پیشرفت‌های فناوری و بهره‌گیری همگانی از گوشی‌های همراه هوشمند، بستری را برای پیشبرد و توسعه گیمیفیکیشن فراهم آورده‌است. کافی است ایده‌های خلاقانه برای ساخت بازی و فرایندهای بازی‌گونه را ارائه کنید، آن‌وقت با گیمیفیکیشن می‌تواند تحولی بزرگ در صنعت بیمه به وجود بیاورید. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4