هر آن‌چه باید به عنوان بیمه‌گر از دیپ‌فیک بدانید

دیپ‌فیک چگونه صنعت بیمه را تهدید می‌کند؟

دیپ‌فیک‌ها همان ویدیوهای ساختگی هستند که از ابزاری برای سرگرمی به وسیله‌ای برای کلاهبرداری تبدیل شده‌اند. صنعت بیمه باید با این پدیده مقابله کند وگرنه هرینه تقلب در بیمه بالاتر از انتظار خواهد بود.
21 مهر 1400
شناسه : 67
منبع:
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
دیپ‌فیک‌ها همان ویدیوهای ساختگی هستند که از ابزاری برای سرگرمی به وسیله‌ای برای کلاهبرداری تبدیل شده‌اند. صنعت بیمه باید با این پدیده مقابله کند وگرنه هرینه تقلب در بیمه بالاتر از انتظار خواهد بود.

حتما تا کنون فیلم‌هایی را دیده‌اید که به نظر می‌رسد با کمی تدوین و دستکاری به کمک ابزارهایی مثل فوتوشاپ و نظایر آن، محتوایی متفاوت از محتوای اصلی دارند، مثلا صدا یا تصویر، قلابی و ساختگی است. به این ویدیوها دیپ‌فیک (Deep fake) می‌گویند. ابزارهایی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها ویدیوهای ساختگی درست کرد و تشخیص آن‌ها نسبت به واقعیت نه تنها برای انسان‌ها بلکه برای ماشین‌ها هم دشوار است. البته در دیپ‌فیک‌ها از هوش مصنوعی هم بهره گرفته می‌شود و همین امر، تشخیص جعلی بودن آن را دشوارتر می‌کند.

نخستین بار سال ۲۰۱۸ بود که ویدیوهای دیپ‌فیک میان مردم دست به دست شد. در آن زمان بیشتر ابزاری برای سرگرمی بود اما حالا دیپ‌فیک‌ها اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. آن‌ها قرار صاحبان کسب‌وکارها را گمراه کنند و به همین خاطر به ابزاری خطرناک تبدیل شده‌اند. اما چطور این ویدیوهای دستکاری شده به تهدیدی برای صنعت بیمه تبدیل خواهند شد؟

بهره‌گیری از ویدیوهای ساختگی برای کلاهبرداری در صنعت بیمه، این روزها به امری نسبتا رایج تبدیل شده‌است. این روزها هر کسی می‌تواند از ابزارهای دستکاری تصاویر بهره بگیرد. طبیعی است که در این شرایط، تعداد ویدیوهای ساختگی هم افزایش پیدا کند. واقعیت این است که پیشرفت‌های فناوری همیشه عواقبی هم به همراه داشته و دیپ‌فیک یکی از همان موارد است. ویدیوهایی که زمانی به عنوان سند در صنعت بیمه مورد استفاده قرار می‌گرفتند اکنون مورد شک و شبهه واقع می‌شوند.

اما همان‌طور که هوش مصنوعی به ابزاری برای ساخت این ویدیوهای جعلی تبدیل شده، خودش می‌تواند به ابزاری قدرتمند برای شناسایی دیپ‌فیک‌ها هم تبدیل شود. به همین خاطر است که صنعت بیمه باید خودش را بیش از پیش به‌روز کند تا بتواند از هوش مصنوعی برای بهبود تشخیص این ویدیوها بهره بگیرد.

تحلیل‌های پیشرفته کامپیوتری به کمک هوش مصنوعی می‌تواند تغییرات ظریف صدا و تصاویر را تشخیص دهد. هر نوسانی که در ویدیو یا صدا ایجاد شود، می‌تواند به راحتی به کمک تحلیل‌های کامپیوتری قابل تشخیص باشد. اما برای این کار نیازمند برخورداری از قدرت تجزیه و تحلیل با هوش مصنوعی هستیم.

آن دسته از مدیران بیمه‌ای که در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند و به فناوری‌های پیشرفته برای تشخیص موارد کلاهبرداری مجهز می‌شوند، کمتر بعید است با مشکلاتی در این زمینه مواجه شوند. شاید باورش کمی سخت باشد اما بهتر است برای شناسایی موارد کلاهبرداری بهتر است رفتارهای آن‌ها را مانند کلاهبردار، دنبال کنید. تنها با این رویکرد است که می‌توان به موارد کلاهبرداری آن‌ها پی برد و آن را شناسایی کرد. اگر کسب‌وکارهای بیمه‌ای جلوی دیپ‌فیک‌ها را نگیرند خیلی زود این ویدیوها به کابوس آن‌ها تبدیل خواهند شد.

بیمه سایبری هم یکی از خدماتی است که شرکت‌های بیمه در زمینه جرایمی مانند دیپ‌فیک به مشتریان خود ارائه می‌کنند. در واقع در صورت بروز مسائلی مانند دیپ‌فیک، این بیمه‌نامه‌ها می‌توانند نجات‌بخش باشند.

مردم معمولا ویدیوهایی را که به دستشان می‌رسد، یک بار می‌بینند و زمان کافی برای تجزیه و تحلیل آن نمی‌گذارند. اغلب اوقات، آن‌ها حتی از وجود ویدیوهای ساختگی آگاه هم نیستند. شرکت‌های بیمه برای کاهش خطر در این زمینه، در قدم نخست آگاهی‌رسانی می‌کنند. علاوه بر این، می‌توانند برنامه‌های آموزشی هم برای مشتریان خود بگذارند. به این ترتیب مشتریان در صنعت بیمه می‌توانند با دیپ‌فیک‌ها و ساختار آن‌ها آشنا شوند و خودشان به کاهش خطر در این زمینه کمک کنند.

سلاح ما برای مقابله با دیپ‌فیک در مرحله نخست آگاهی و در مرحله دوم، بهره‌گیری از هوش مصنوعی است. در واقع می‌توان از هوش مصنوعی علیه خودش استفاده کرد.

صنعت بیمه نباید دیپ‌فیک را دستِ کم بگیرد. این صنعت باید به کمک هوش مصنوعی و ایجاد آگاهی در مشتری، خودش را نسبت به این پدیده مجهز کند. دیپ‌فیک پدیده‌ای نوظهور است که می‌تواند به آفتی برای صنعت بیمه تبدیل شود اما با مجهز شدن می‌توان جلوی بروز بحران از این مسیر را در صنعت بیمه گرفت. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4