استفاده از داده‌های فضایی در زنجیره ارزش بیمه

ماهواره‌ها چطور به صنعت بیمه خدمت می‌کنند؟

داده‌هایی که شرکت‌های بیمه می‌توانند از طریق ماهواره‌ها به دست بیاورند به آن‌ها کمک می‌کند هزینه‌های کمتری را متحمل شوند و همچنین جلوی بروز بحران‌های بزرگ را بگیرند.
18 آبان 1400
شناسه : 57
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
داده‌هایی که شرکت‌های بیمه می‌توانند از طریق ماهواره‌ها به دست بیاورند به آن‌ها کمک می‌کند هزینه‌های کمتری را متحمل شوند و همچنین جلوی بروز بحران‌های بزرگ را بگیرند.

چند سال پیش آتش‌سوزی‌های گسترده در استرالیا باعث شد خسارتی بالغ بر ۲ میلیارد دلار به این کشور وارد شود که عمده آن‌ها متوجه صنعت بیمه شد. اما فقط آتش‌سوزی نبود، خسارت‌های دیگر مانند سیل و سایر فجایع طبیعی هم هزینه‌هایی داشتند که در آن زمان شرکت‌های بیمه در استرالیا را تحت فشار قرار دادند. افزایش هزینه‌ها باعث شد بیمه‌گران در استرالیا به فکر راهی برای مدیریت بهتر کسب‌وکار خود بیفتند. یکی از اقدامات، به دست آوردن داده‌های بهتر و جدیدتر بود. آن‌ها به نوآوری‌هایی نیاز داشتند که در به دست آوردن داده‌های بیشتر، به کمک‌شان بیاید.

این روزها ابزارهایی مانند پهپادها و ماهواره‌ها از طریق اینترنت اشیا، کمک زیادی برای کسب اطلاعات و داده‌های ضروری به صنایع مختلف می‌کنند. در صنعت بیمه هم این ابزارها می‌توانند با حسگرها و دوربین‌های خود برای تشخیص میزان خسارت‌ها کمک‌کننده باشند.

ماهواره‌هایی که در مدار زمین قرار دارند، داده‌های ارزشمندی را جمع‌آوری می‌کنند. هر روز بر تعداد ماهواره‌ها افزوده می‌شود و در نتیجه می‌توان از آن‌ها در صنایعی مانند صنعت بیمه بهره گرفت. شرکت‌های بیمه باید از داده‌های به دست آمده از ماهواره‌ها بهره بگیرند. خیلی از شرکت‌ها در حال حاضر این کار را می‌کنند.

شرکت بیمه سوئیس‌ری از کت‌نت (CatNet) استفاده می‌کند که در حقیقت نوعی نرم‌افزار است که تصاویر به دست آمده از ماهواره‌ها را رصد می‌کند. به کمک این نرم‌افزار می‌توان تغییرات آب‌وهوایی را بررسی کرد و اگر فاجعه‌ای طبیعی رخ داده باشد، می‌توان تصاویری برای بررسی ابعاد فاجعه به دست آورد.

بیمه‌گران به کمک تصاویر به دست آمده از ماهواره‌ها می‌توانند بهتر به امور مربوط به پرداخت خسارت رسیدگی کنند. در واقع تصاویر ماهواره‌ای به تجزیه‌وتحلیل میزان خسارت‌ها کمک می‌کند.

این روزها تصاویری که از فضا به دست می‌آید، کیفیت بالایی دارد و به همین خاطر می‌توان از این تصاویر به عنوان ابزاری موثر در فرایند عقد قراردادهای بیمه‌ای بهره گرفت. برای مثال از طریق این تصاویر، می‌توان مناطق پرخطر را شناسایی کرد و در فرایند عقد قرارداد بیمه‌ای در آن مناطق، قیمت‌گذاری‌های مناسب‌تری را در نظر گرفت.

تغییرات اقلیمی از یک‌سو و افزایش تعداد فجایع طبیعی از سوی دیگر باعث شده که در صنعت بیمه، همه به دنبال راهکارهای نوآورانه باشند تا فشارهای ناشی از این بحران را کاهش دهند. برای مثال در استرالیا، به دنبال بحران‌های اخیر، از داده‌های ماهواره‌ای برای رصد وضعیت آتش‌سوزی‌ها بهره می‌گیرند و از این طریق موفق شده‌اند تا حد زیادی از شدت خطرات آتش‌سوزی کم کنند. 

شرکت‌های بیمه می‌توانند به کمک داده‌هایی که از ماهواره‌ها به دست می‌آورند، با شرکت‌های دیگر مشارکت و همکاری کنند تا میزان آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی را کاهش دهند یا جلوی بروز بحران و بلایای طبیعی را بگیرند. در کمترین حالت می‌توانند از این طریق، از شدت بحران بکاهند.

برخی از این داده‌ها می‌توانند احتمال وقوع بحران‌هایی مانند آتشسوزی را شناسایی کنند و به همین خاطر در صنعت بیمه بسیار پرکاربرد هستند.

اما برای اینکه داده‌های به دست آمده از فضا بتوانند نقش موثری را ایفا کنند، باید همکاری‌هایی بین شرکت‌های بیمه و سایر بخش‌ها و نهادها صورت بگیرد. همکاری‌های موفقیت‌آمیز به کاهش بحران‌های طبیعی از طریق داده‌های هوایی کمک خواهد کرد. گویی نگاه ماهواره‌ها از بالا، می‌تواند گاهی ساکنان زمین را نجات دهد و این خبری خوب برای شرکت‌های بیمه است.

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4