پیشرفت فناوری پهپاد، پای آنها را به صنعت بیمه باز کرده‌ است

باید و نبایدهای پرواز پهپادها برای بیمه‌گران

این روزها پهپادها ابزاری برای حل مشکلات در صنعت بیمه هستند. اما به‌رغم همه خوبی‌هایی که بهره‌گیری از پهپادها در صنعت بیمه دارند، استفاده از آن‌ها در این صنعت، مخالفانی هم دارد.
26 مهر 1400
شناسه : 46
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
این روزها پهپادها ابزاری برای حل مشکلات در صنعت بیمه هستند. اما به‌رغم همه خوبی‌هایی که بهره‌گیری از پهپادها در صنعت بیمه دارند، استفاده از آن‌ها در این صنعت، مخالفانی هم دارد.

سال 2018 بود که اداره هوا فضای آمریکا اعلام کرد پهپادها به ابزارهایی کاربردی برای رصد محصولات کشاورزی، مدیریت ساخت‌وساز ساختمان‌ها، جست‌وجوی گمشده‌ها، ساخت فیلم، عملیات اطفای حریق و نظایر این‌ها تبدیل شده‌اند. این روزها شاهد بهره‌گیری از این ابزارهای هوشمند در صنعت بیمه هستیم. اما پهپادها دقیقا چه کاربردی در صنعت بیمه دارند؟

پهپادها در حقیقت وسایل پرنده‌ای هستند که بدون سرنشین و خلبان، از راه دور هدایت می‌شوند. انسانی در آن‌ها وجود ندارد اما انسان‌ها آن‌ها را هدایت می‌کنند. این وسیله باید سبک باشد و بتواند در محدوده‌ای وسیع به پرواز درآید. البته در کشورهای مختلف قوانین متفاوتی برای به پرواز درآوردن پهپادها وجود دارد. یعنی هر جایی، نمی‌توان پهپادها را به آسمان فرستاد. اما در بیمه پهپادها چطور مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ این مقوله‌ای است که سعی شده در این مطلب به آن بپردازیم.

پهپادها می‌توانند دو مشکل کلیدی را در صنعت بیمه حل کنند:

  • کاهش ریسک، به این معنا که پهپادها می‌توانند اطلاعات بهتری را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنند و از این طریق می‌توانند به کاهش ریسک‌ها کمک کنند.
  • کاهش هزینه‌های عملکردی، به این معنا که پهپادها می‌توانند با دقتی بالا مشتریان را رصد کنند و در نهایت به بهبود خدمات و روندها کمک خواهند کرد که رضایت مشتری را در پایان به همراه خواهد داشت.

مهم‌ترین نکته این است که پهپادها می‌توانند اطلاعات خوبی را به صورت هوایی به دست بیاورند و این چیزی است که به سادگی نمی‌توان به آن دست پیدا کرد. برای مقابله با فجایع و بلایای طبیعی، پهپادها نقشی موثر دارند. آن‌ها می‌توانند به خوبی جست‌وجو و رصد کنند. در نتیجه در مراحل رسیدگی به مطالبات برای پرداخت خسارت‌های بیمه‌ای، اطلاعاتی که از طریق پهپادها به دست می‌آید می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. به عبارت دیگر، پهپادها ابزاری برای حل مشکلات در صنعت بیمه هستند. اما به‌رغم همه خوبی‌هایی که بهره‌گیری از پهپادها در صنعت بیمه دارند، استفاده از آن‌ها در این صنعت، مخالفانی هم دارد.

همان‌طور که گفته شد، بهره‌گیری از پهپادها کمک می‌کند تا هم ریسک مدیریت شود، هم فجایع طبیعی به درست رصد شوند و هم در فرایند رسیدگی به مطالبات، اطلاعاتی دقیقی در دسترسی بیمه‌گران وجود دارد که می‌توانند به کمک آن، شرایط را بررسی و به روند پرداخت خسارات رسیدگی کنند. اما مواردی هم وجود دارد که عده‌ای با اشاره به آن‌ها با بهره‌گیری از پهپادها در صنعت بیمه، مخالفت می‌کنند.

قوانین سختگیرانه یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که خیلی‌ها با اشاره به آن، از به کارگیری پهپادها دلسرد می‌شوند. در واقع به نظر می‌رسد که آزادی لازم برای بهره‌گیری از پهپادها وجود ندارد. به همین خاطر است که خیلی‌ها تمایلی به استفاده از این وسیله ندارند. آن‌ها می‌دانند که قوانین دست‌وپاگیر بسیاری در این زمینه وجود دارد.

اما علاوه بر قوانین سختگیرانه، بحث هزینه هم مطرح است. وسیله‌ای هوشمند با دوربینی قدرتمند، بدون تردید ابزاری گران‌قیمت است که هر کسی نمی‌تواند از آن برخوردار باشد. بیمه‌گرانی که به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستند به ندرت اقدام به خرید چنین وسیله‌ای می‌کنند. بی‌شک پهپادها ابزارهای گران‌قیمتی هستند که هر کسی نمی‌تواند به سادگی از آن‌ها برخوردار باشد. در صنعت بیمه، باید برآوردی در زمینه هزینه و فایده صورت بگیرد تا بیمه‌گران تصمیم بگیرند از آن استفاده کنند یا خیر.

این روزها شرکت‌های بیمه تمایل زیادی به برخورداری از پهپادها نشان می‌دهند. برخورداری از پهپادها به نوعی حتی به مزیت رقابتی برای بیمه‌گران هم تبدیل شده‌است. یعنی آن‌ها که از این ابزار بهره‌مند هستند، در قابت بازار بیمه، کمی جلوتر از بقیه قرار دارند.

پهپادها می‌توانند در درازمدت به ابزاری کاربردی در صنعت بیمه تبدیل شوند. به‌ویژه اگر در آینده شاهد پیشرفت آن‌ها و در عین‌حال کاهش قیمتشان باشیم، بی‌تردید شاهد افزایش حضورشان در صنعت بیمه هم خواهیم بود. بیمه‌گران می‌توانند خودشان را به ابزار ساده و گران‌قیمت مجهز کنند و خدمات بیمه‌ای بهتری را به مشتریان خود ارائه کنند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4