چطور بیمه به عنوان سرویس، مدل کسب‌وکارتان را متحول خواهد کرد؟

بیمه به عنوان سرویس، مسیر تازه صنعت بیمه است

یکی از ابداعاتی که در مسیر دیجیتالی شدن در صنعت بیمه رخ داده، ارائه «بیمه به عنوان سرویس» است. این سرویس به این صورت است که تمامی نیازهای بیمه‌ای فرد را از صفر تا صد به صورت دیجیتالی برآورده می‌کند. از مدیریت مطالبات تا حمایت از مشتری در این فرایند در نظر گرفته شده‌است.
27 دی 1400
شناسه : 459
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یکی از ابداعاتی که در مسیر دیجیتالی شدن در صنعت بیمه رخ داده، ارائه «بیمه به عنوان سرویس» است. این سرویس به این صورت است که تمامی نیازهای بیمه‌ای فرد را از صفر تا صد به صورت دیجیتالی برآورده می‌کند. از مدیریت مطالبات تا حمایت از مشتری در این فرایند در نظر گرفته شده‌است.

مدل کسب‌وکار در صنعت بیمه در مسیر تحول قرار دارد. صنعت بیمه سال‌ها از دنیای مدرن عقب افتاده بود اما حالا بازارها در حال تغییر رویه هستند. تحولات دیجیتال سر از دنیای بیمه درآورده و باعث شده این صنعت هم از عصر تاریک خود خارج شود. بیمه به زودی کاملا دیجیتالی خواهد شد و همین نقطه آغازی برای تغییر مدل کسب‌وکار در این صنعت است.

همه بیمه‌گران باید با فضای جدید همراهی و آن را دنبال کنند. برخی دیرتر همراه می‌شوند و برخی هم زودتر. به این ترتیب صنعت کاملا در مسیر تحول قرار گرفته‌است. تحولات در صنعت بیمه باید ساده، شفاف و منصفانه باشند.

 نمی‌توانید از فناوری فرار کنید

خدمات دیجیتالی، دیگر چیزی نیست که داشتن آن‌ها خوب باشد. آن‌ها در حال حاضر، الزامی و ضروری هستند. از لپتاپ و موبایل گرفته تا سایر ابزارهای دیجیتالی، کاملا رایج شده‌اند و در دست همه وجود دارند. به همین دلیل است که در دنیای بیمه هم این تغییرات ورود پیدا کرده‌اند.

به لطف تحولات دیجیتالی، زنجیره ارزش جدیدی در صنعت بیمه شکل گرفته‌است. به این ترتیب ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی شناسایی شده‌اند که پیش از این کشف نشده بودند. در همین راستا، محصولاتی که از قابلیت‌های جدید دیجیتالی بهره می‌گیرند، بیشتر مورد استقبال واقع می‌شوند.

یکی از ابداعاتی که در مسیر دیجیتالی شدن در صنعت بیمه رخ داده، ارائه «بیمه به عنوان سرویس» است. این سرویس به این صورت است که تمامی نیازهای بیمه‌ای فرد را از صفر تا صد به صورت دیجیتالی برآورده می‌کند. از مدیریت مطالبات تا حمایت از مشتری در این فرایند در نظر گرفته شده‌است. انعطافی که این شیوه خدمت‌رسانی دارد، باعث شده مدل جدید کسب‌وکاری را در اختیار بیمه‌گران بگذارد.

اصل ماجرا این است که کمی نوآوری دیجیتالی در هر فرایندی آن را تماما تبدیل به یک خدمت می‌کند که مشتری می‌تواند بیشترین بهره را از آن ببرد. همین نوآوری‌ها باعث می‌شود مشتری درگیری کمتری داشته باشد و در نتیجه بیشتر از آن محصول استقبال خواهد کرد.

نکته اینجاست که مشتریان امروزی به دلیل برخورداری از ابزارها و وسایل دیجیتالی، تقاضای ارائه چنین خدماتی را دارند. در واقع آن‌ها به صورت ویژه به دنبال خدماتی می‌گردند که در قالب نوآوری‌های دیجیتالی ارائه می‌شوند.

یکی از مدل‌های رایج کسب‌وکاری، نرم‌افزار به عنوان سرویس است. در این مدل کسب‌وکار، اپلیکیشن‌های پیچیده‌ای ساخته می‌شوند که استفاده از آن‌ها برای مشتری بسیار آسان خواهد بود. در دنیای مالی هم از این‌ها زیاد بهره گرفته می‌شود. برای مثال در بانک‌داری، این اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها کاملا رایج هستند. مشابه این‌ها در مدل‌های کسب‌وکار بیمه هم قابل استفاده است.

مدل‌های کسب‌وکاری که این روزها در صنعت بیمه رواج پیدا کرده‌اند، همه‌گیری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیجیتالی شدن، قابل استفاده هستند. برای مثال در یکی از مدل‌ها با عنوان «فرایند درونیِ دیجیتالی شده»، اکوسیستمی دیجیتالی ایجاد می‌شود و بعد تمامی امور و فرایندها در داخل همان اکوسیستم پیش می‌رود. واضح است که بدون دیجیتالی شدن، نمی‌توان از این مدل کسب‌وکارِ کاربردی بهره گرفت.

رویکردهای جدید و دیجیتالی به مدل کسب‌وکار در بیمه باعث شده مشتریان به صورت مستقیم از خدماتی که نیاز دارند بهره‌مند شوند. آن‌ها به راحتی می‌توانند اطلاعات خود را در رابطه با بیمه‌شان به روز کنند. در گذشته برای بسیاری از مشتریان، برخورداری از بیمه، سرگیجه‌آور بود. اما در مدل جدید، مشتری با کمترین درگیری، بیشترین بهره را می‌برد.

به این ترتیب، بهره‌گیری از مدل کسب‌وکار بیمه‌ای که در آن از تحولات و نوآوری‌های دیجیتالی تا جای ممکن استفاده شده‌است، فرصتی تجاری و اقتصادی به شمار می‌آید که به رشد آن کسب‌وکار بیمه‌ای کمک خواهد کرد. در بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین در آمریکا، این فرایندهای دیجیتالی کاملا عادی شده‌اند. در کشورهای در حال توسعه هم این فرایند باید تسریع شود. فراموش نکنید که همیشه، آن‌ها که تغییر را در آغوش می‌گیرند، موفق خواهند شد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4