بازار بیمه آلمان بسیار عظیم است. مروری بر اعداد و ارقام مربوط به این صنعت در این کشور به خوبی نشان میدهد که آلمان یکی از غولهای صنعت بیمه در جهان است. آمار تا حد زیادی وضعیت صنعت بیمه آلمان را مشخص میکند.
براساس آمار به دست آمده از شرکت اینشورتک ویسی، در آلمان 528 هزار نفر در سال 2020 در صنعت بیمه مشغول به کار بودهاند. بیشترین نیروی کار بیمه هم مربوط به شهر مونیخ است. در این شهر بیش از 32 هزار نفر در صنعت بیمه مشغول به کار هستند. در شهر کلن هم بیش از 25 هزار نفر در صنعت بیمه کار میکنند. پس از آن هم شهر هامبورک با بیش از 20 هزار نیروی کار، رتبه سوم را به خودش اختصاص دادهاست. همه این ارقام به خوبی نشان میدهند که صنعت بیمه در آلمان یکی از بزرگترینها در جهان است.
بازاریابی و ارتباط برای بازاریابی به یکی از مهمترین مسائل در صنعت بیمه تبدیل شدهاست که آلمانیها در این زمینه پیشرفتهای بسیاری داشتهاند. آنها تمام تمرکز خود را روی جذب مشتریهای تازه گذاشتهاند. ترفند اصلی برای بازاریابی در آلمان این است که از طریق مشتریهای قدیمی، مشتریهای جدید را جذب کنند. در واقع هر مشتری قدیمی همراه با خودش مشتری جدیدی را میآورد و به شرکتهای بیمهای معرفی میکند. به این ترتیب آنها توانستهاند تصویر خوبی از صنعت بیمه خود برجای بگذارند.
البته اکثر این اهداف در رابطه با جذب مشتری به کمک مشتریهای قدیمی از طریق اینترنت محقق میشود. مشتریان به دنبال اطلاعات هستند و به راحتی میتوانند با جستوجو در اینترنت به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنند. به صورت کلی، محیط آنلاین، فضا را بهبود بخشیدهاست. مشتریان بیمهای هم از این فضا رضایت بیشتری دارند.
آلمان از بزرگترین و خوشنامترین شرکتهای بیمه در جهان برخوردار است. برای مثال شرکت آلیانز یکی از همان شرکتهای نامآشناست. این شرکت بیش از 142 میلیون یورو درآمدِ حاصل از حق بیمه و قراردادهای بیمهای با مشتریان خود دارد. شرکت امآرجی (MRG) هم یکی دیگر از شرکتهای پرآوازه آلمانیها است که رتبه دوم را به لحاظ درآمدی در این کشور به خودش اختصاص دادهاست.
بررسیها نشان میدهد عموم آلمانیها به شرکت آلیانز برای انجام امور بیمهای خود، اقبال بیشتری نشان میدهند. در واقع 23.2 درصد از مردم این کشور از خدمات شرکت آلیانز بهره میگیرد و یازده شرکت دیگر هم سهمهای باقیمانده از بازار را به خودشان اختصاص دادهاند. این مسئله به تنهایی، قدرت و عظمت شرکت بیمه آلیانز را در آلمان نشان میدهد. این شرکت با بهرهگیری از شبکههای اجتماعی، رابطهای موثر با مشتریان خود برقرار کرده و به همین خاطر توانسته مشتریان بیشتری را هم جذب کند. البته دلایل موفقیت این شرکت بیش از همین یک عامل است.
شرکتهای بیمه در آلمان از فناوریهای جدید بیشترین بهره را میگیرند. به صورت کلی، صنعت بیمه در کشورهای اروپایی به سمت دیجیتالی شدن و بهرهگیری از فناوری پیش میروند و در بین این کشورها، آلمان جزو سه کشور اول است. راهکارهای فناورانه در این کشور باعث شده شرکتهای بیمه متحول شوند. بهعلاوه شاهد اینشورتکهای بسیاری در این کشور هستیم که همگی به لطف تحولات دیجیتالی متولد شدهاند.
روی هم رفته، با این تفاسیر، میتوان آیندهای روشن را برای صنعت بیمه در آلمان متصور شد. افزایش سرمایهگذاریها در صنعت بیمه بهویژه در بخش اینشورتک هم ما را بیش از هر زمانی به این صنعت در آلمان امیدوار میکند.