7 راهکار برای تلنگر به نوآوری در استارتاپ‌ها

رویاهای بلندپروازانه استارتاپی را با نوآوری محقق کنید

نوآوری به یکی از مقولات موثر در موفقیت کسب‌وکارهای امروزی از جمله استارتاپ‌ها بدل شده‌است. با این هفت روش می‌توان به رویاهای بلندپروازانه برای کسب‌وکار استارتاپی رنگ حقیقت پاشید.
15 دی 1400
شناسه : 435
منبع:
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نوآوری به یکی از مقولات موثر در موفقیت کسب‌وکارهای امروزی از جمله استارتاپ‌ها بدل شده‌است. با این هفت روش می‌توان به رویاهای بلندپروازانه برای کسب‌وکار استارتاپی رنگ حقیقت پاشید.

نوآوری به یکی از مقولات موثر در موفقیت کسب‌وکارهای امروزی از جمله استارتاپ‌ها بدل شده‌است. نسل جدید، اقبال زیادی نسبت به اقدامات نوآورانه در کسب‌وکارها نشان می‌دهند. استارتاپ‌ها مدل سنتی کسب‌وکارها را برهم می‌زنند. عمدتا در آن‌ها فرایندهای سلسله‌مراتبی بسیار کم‌رنگ است. صرفا همه باید دست به دست یکدیگر بدهند تا بتوانند کسب‌وکار را به سمت موفقیت هدایت کنند.

نکته مهم در مورد استارتاپ‌ها این است که نوآوری، ایده‌های جدید و تحول جزو مهم‌ترین مقولات در آن‌ها به شمار می‌آید. به همین خاطر است که این کسب‌وکارهای جدید، رابطه‌ای ویژه با مقوله نوآوری دارند. اما اقدامات نوآورانه در استارتاپ‌ها باید به گونه‌ای صورت بگیرد که خطری آن کسب‌وکار را تهدید نکند. روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده به تقویت نوآوری در استارتاپ‌ها کمک می‌کند.

۱. پژوهش و ارزیابی مجدد

اریک رایز، نویسنده کتاب استارتاپ ناب، می‌گوید: «ما باید آن‌چه واقعا مشتری می‌خواهد را یاد بگیریم نه آن‌چه که می‌گوید می‌خواهد یا فکر می‌کند که می‌خواهد.»

فرایند مطالعه، پژوهش و ارزیابی‌هایی که شما انجام می‌دهید باید کامل و بی‌نقص باشد. پس زمان کافی روی این مقوله بگذارید تا بتوانید جایی برای کسب‌وکارتان در بازار پیدا کنید. همیشه هدف نهایی استارتاپ خود را در نظر داشته باشید و ایجاد هر نوآوری و ایده خلاقانه را متناسب با آن هدف پیش ببرید. به خاطر داشته باشید که تنها از طریق پژوهش‌های بسیار می‌توانید پی ببرید که مشتری واقعا چه چیزی می‌خواهد و سپس از مسیر ابتکار و نوآوری، آن را خلق کنید

۲. ایده‌ها را بی‌طرفانه ارزیابی کنید

لازم است که مدام ایده‌های خود را بدون جانبداری، زیر ذره‌بین قرار دهید و ارزیابی کنید. چشم‌بسته به پیشواز ایده‌ها رفتن می‌تواند کسب‌وکار استارتاپی شما در معرض خطراتی جدی قرار دهد. همیشه حواستان به این نکته باشد که شما می‌توانید به سادگی به لحاظ روحی نسبت به نوآوری و ایده جدید خود احساس وابستگی کنید. اما این وابستگی به معنای ارزشمند بودن آن ایده نیست. همیشه نسبت به ایده‌های جدید از فاصله‌ای دور، با نگاهی انتقادی بنگرید. تنها از این مسیر است که متوجه می‌شوید آیا آن نوآوری ارزش پول خرج کردن دارد یا خیر.

۳. قضیه فقط مربوط به ایده نیست

یکی از بخش‌های مهم در هر استارتاپ، جذب سرمایه‌گذار است. سرمایه‌گذاران روی ایده‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. آن‌ها روی افراد و نیروهای انسانیِ مستعد سرمایه‌گذاری می‌کنند. یک ایده عالی و خوب، صرفا می‌تواند تصویری مثبت از شما در ذهن سرمایه‌گذار ایجاد کند. اما ادامه امور کاملا به شما بستگی دارد که بتوانید سرمایه‌گذاری را در مورد موفقیت نوآوری خود قانع کنید. در واقع باید از همه ابزارها بهره بگیرید که به او ثابت شود این اقدام نوآورانه به موفقیت ختم خواهد شد.

۴. فروشندگی را بیاموزید

وقتی ایده خوبی داشتید و سرمایه‌گذاری هم جذب کردید، زمان است که در مورد ایده نوآورانه خود با همکاران حرف بزنید. در واقع شما باید از طریق فنون فروشندگی، نوآوری خود را به دیگران بفروشید. این مورد به صورت طبیعی و بدون یادگیری حاصل نمی‌شود. باید با ترفندهای فروش ایده و اقناع دیگران آشنا شوید. برای مثال باید به دیگران بگویید که نوآوری شما، چه ارزشی را به جهان بیرون اضافه خواهد کرد.

۵. فرهنگ نوآوری را راه بیندازید

استارتاپ‌ها جایی هستند که روح کارآ‏فرینی باید در آن‌ها دمیده شود. در واقع محیط باید مستعد نوآوری باشد. به همین خاطر است که باید فرهنگی را در این زمینه در فضای استارتاپ‌ها ایجاد کرد. فرهنگ نوآوری یکی از کلیدی‌ترین استراتژی‌های مدیریتی برای موفقیت در کسب‌وکار استارتاپی است. ایجاد فضای آزاد و راحت برای کارکنان به طوری که خلاقیت آن‌ها به مرحله بروز و شکوفایی برسد، جزو زیرشاخه‌های فرهنگ نوآوری است. فراموش نکنید جایی که شکست خوردن مشکلی نداشته باشد، قطعا موفقیت با پاداش بسیار همراه خواهد بود. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و ثروتمندترین مرد جهان می‌گوید: «اگر شکست نمی‌خورید به این معناست که به اندازه کافی دست به نوآوری نمی‌زنید.»

۶. برای نوآوری، برنامه‌ریزی زمانی داشته باشید

نوآوری یکی از وظایفی است که همه می‌خواهند آن را انجام بدهند و روی آن اصرار دارند. اما نکته اینجاست که هیچ‌کس برای نوآوری وقت ندارد. مسئله اینجاست که نوآوری در شرایط پرفشار و اضطراری بروز پیدا نمی‌کند. پس اگر به دنبال موفقیت در نوآوری هستید حتما به صورت هفتگی برای آن برنامه‌ریزی زمانی داشته باشید. باید ساعت‌هایی از هفته را به این مقوله اختصاص دهید تا در نهایت به شکلی موفقیت‌آمیز در کسب‌وکار استارتاپی خود به نوآوری دست پیدا کنید. کمی وقت گذاشتن می‌تواند شما را به راهکارهای خلاقانه بسیاری روبه‌رو کند.

۷. از فناوری کمک بگیرید

فناوری‌های جدید گران هستند اما هیچ‌وقت نباید کارآمدی آن‌ها را در کسب‌وکار استارتاپی‌تان دستِ کم بگیرید. در جهانی که متصل به اینترنت است و ابزارها با هم ارتباط دارند، فناوری امری کمک‌کننده است که می‌تواند شرکت‌ها را به برنده نهایی در بازی نوآوری بدل کند. پس همین حالا جهان دیجیتال را در آغوش بگیرید و به استقبال فناوری‌های جدید بروید تا بتوانید از مزایای تیمی خلاص و نوآور از مسیر فناوری بهره‌مند شوید.

هفت موردی که به آن‌ها اشاره شد می‌تواند به نوآوری در استارتاپ‌ها کمک کند و راهی برای موفقیت باشد. از پژوهش و تحقیق گرفته تا بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، هر یک می‌تواند دریچه‌ای نو به رویاهای بلندپروازانه برای کسب‌وکارها باشد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4