برای تحول دیجیتال، باید به همه‌ جوانب توجه کرد

آیا هوش مصنوعی به درد شما می‌خورد؟

هوش مصنوعی از نگاه عموم صاحبان کسب‌وکارهای امروزی، امری ضروری است. اما در واقع، پیش از اعمال هوش مصنوعی در کسب‌وکار، باید ببینید آیا واقعا به آن نیاز دارید یا خیر. پنج موردی که به آن‌ها اشاره شده، باید هنگام بهره‌گیری از هوش مصنوعی در کسب‌وکار، مورد توجه قرار بگیرند.
07 دی 1400
شناسه : 321
منبع:
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
هوش مصنوعی از نگاه عموم صاحبان کسب‌وکارهای امروزی، امری ضروری است. اما در واقع، پیش از اعمال هوش مصنوعی در کسب‌وکار، باید ببینید آیا واقعا به آن نیاز دارید یا خیر. پنج موردی که به آن‌ها اشاره شده، باید هنگام بهره‌گیری از هوش مصنوعی در کسب‌وکار، مورد توجه قرار بگیرند.

هوش مصنوعی از نگاه عموم صاحبان کسب‌وکارهای امروزی، امری ضروری است. اما در واقع، پیش از اعمال هوش مصنوعی در کسب‌وکار، باید ببینید آیا واقعا به آن نیاز دارید یا خیر.

همه‌گیری کرونا، بهره‌گیری از هوش مصنوعی را در اکثر کسب‌وکارها به امری الزامی بدل کرده‌است. اکثر شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند تحول دیجیتال را به صورت فوری در دستور کار خود قرار دهند. بهره‌گیری از هوش مصنوعی هم جزو زیرمجموعه‌های تحول دیجیتال است.

اما پیش از آنکه ماشه را فشار دهید و هوش مصنوعی را به کسب‌وکار خود تزریق کنید، لازم است نکاتی را مد نظر قرار دهید. هرچند این فناوری می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد اما ریسک‌ها و چالش‌هایی را هم به همراه دارد.

برای اینکه استراتژی موفقی در زمینه فناوری و همچنین تحول دیجیتال در شرکت خود داشته باشید، ابتدا باید رویه‌های موجود در کسب‌وکارتان را بررسی کنید. همان‌طور که پیش‌تر حامد شیداییان، بنیان‌گذار و رییس هیات مدیره شرکت ذهن چابک در یادداشت خود در سایت اینشورتک گفته بود، تحول دیجیتال، لوبیای سحرآمیز نیست! پس باید نکاتی را برای اجرای هر تحول دیجیتال از جمله اعمال هوش مصنوعی، رعایت کرد. پنج موردی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده، باید هنگام بهره‌گیری از هوش مصنوعی در کسب‌وکار، مورد توجه قرار بگیرند.

۱. آیا کارکنان شما آماده پذیرش هوش مصنوعی هستند؟

راستش را بخواهید، فناوری هوش مصنوعی متفاوت از سایر فناوری‌های مدرن است. در واقع شکل بسیار پیشرفته آن می‌تواند روی وضعیت کسب‌وکار شما به شدت اثر بگذارد. به همین خاطر است که باید این تحول دیجیتال را بیشتر مد نظر قرار دهید و اثرات آن را بر آینده کسب‌وکارتان بررسی کنید.

اگر تغییر به عنوان امری چالش‌برانگیز برای کارکنان شرکت شما محسوب می‌شود بهتر است در زمینه اجرای هوش مصنوعی تجدید نظر کنید و دست به عصا پیش بروید. اگر واقعا کارکنان کسب‌وکار شما تمایلی به پذیرش هوش مصنوعی نداشته باشند، باید دست نگه دارید.

۲. چه نوع مباحث اخلاقی پیرامون اجرای هوش مصنوعی وجود دارد؟

مباحث اخلاقی بسیاری پیرامون فناوری هوش مصنوعی وجود دارد. برخی منتقدان به مباحث مربوط به حریم شخصی اشاره می‌کنند. برخی هم نگرانی‌هایی در مورد منصفانه بودن فرایند اجرای هوش مصنوعی مطرح می‌کنند. برای مثال برخی از این برنامه‌ها و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی امکان دارد تبعیض نژادی در زمینه تشخیص مجرم، قائل شوند.

ماشین‌ها الزاما سوگیرانه رفتار نمی‌کنند اما در این زمینه در مظان اتهام هستند. به همین خاطر است که بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی می‌تواند اثرات منفی هم بر کسب‌وکار بگذارد و باید به احتیاط آن را پیاده کرد.

۳. چه مشکلات مشخصی را قرار است با هوش مصنوعی حل کنید؟

نخستین هدف از به‌کارگیری هوش مصنوعی این است که به حل مشکلات در کسب‌وکار به شما کمک کند. اما این فناوری گاهی می‌تواند منجر به ابهام و گیج شدن هم بشود. به همین خاطر است که باید به صورت دقیق مشخص کرد که این فناوری خاص قرار است چه مشکلی را حل کند.

پیش از اعمال و اجرای فناوری هوش مصنوعی، به صورت دقیق هدف خود را از به‌کارگیری آن مشخص کنید. در واقع از این طریق مطمئن می‌شوید که هوش مصنوعی مشکلتان را حل خواهد کرد یا خیر.

۴. آیا شرکت شما با حجم بالایی از داده‌ها سروکار دارد؟

اگر کسب‌وکار یا شرکت شما با داده‌های زیادی سروکار ندارد، احتمالا دیگر راه‌هکارهای فناورانه بیشتر از هوش مصنوعی به شما کمک خواهد کرد. در صنایع مانند صنعت بیمه که حجم داده‌ها بسیار است، بهره‌گیری از هوش مصنوعی ضرورت پیدا می‌کند. اما در همه کسب‌وکارها اینطور نیست.

داده‌ها اهمیتی حیاتی دارند. باید از بهترین شکل از فناوری هوش مصنوعی برای مدیریت داده‌ها بهره بگیرید. به این ترتیب داده‌ها تا حدود زیادی تکلیف شما را مشخص خواهند کرد.

۵. آیا هوش مصنوعی، عنصر انسانی را از کسب‌وکار شما حذف خواهد کرد؟

همان‌طور که می‌دانید فناوری هوش مصنوعی تا حدود زیادی به ربات‌ها مرتبط است. بسیاری از کارکنان هم این روزها نگران هستند که شغل خود را به ربات‌ها ببازند.

واقعیت این است که فعالیت‌های هوش مصنوعی در بسیاری از سطوح می‌تواند با فعالیت‌های انسانی تداخل پیدا کند. به همین خاطر است که کارکنان به درستی نگرانی دارند. بهتر است پیش از اعمال و اجرای هوش مصنوعی، به این مقوله توجه داشته باشید.

به صورت کلی، هوش مصنوعی به فناوری مورد نیاز در اکثر کسب‌وکارها و صنایع تبدیل شده‌است. برای اینکه بدانید شرکت بیمه شما به هوش مصنوعی نیاز دارد یا خیر، اینجا کلیک کنید. البته همان‌طور که پیش‌تر در این مطلب گفته شده بود، هوش مصنوعی مزایای بسیاری در مراحل مختلف صنعت بیمه دارد اما باز هم لازم است نکات فوق را در زمینه اعمال و اجرای هوش مصنوعی در هر کسب‌وکاری از جمله کسب‌وکارهای بیمه‌ای در نظر بگیرید.

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4