هوش مصنوعی با صنعت بیمه چه می‌کند؟

مزایای هوش مصنوعی برای بیمه

معمولا رویه‌های از مد افتاده و زمان‌بر و فرایندهای تاخیری به عنوان بخشی از صنعت بیمه شناخته می شوند. اما تغییرات و تحولات بزرگی در جهان رخ داده و فناوری‌های جدیدی ظهور کرده‌اند. نسل جدید به دنبال تحول در صنعت بیمه و بانک‌داری است. این نسل نو قصد دارد به کمک فناوری‌های نوآورانه به نیازهای جدید پاسخ دهد.
04 آبان 1400
شناسه : 192
منبع:
زمان مطالعه: 6 دقیقه
معمولا رویه‌های از مد افتاده و زمان‌بر و فرایندهای تاخیری به عنوان بخشی از صنعت بیمه شناخته می شوند. اما تغییرات و تحولات بزرگی در جهان رخ داده و فناوری‌های جدیدی ظهور کرده‌اند. نسل جدید به دنبال تحول در صنعت بیمه و بانک‌داری است. این نسل نو قصد دارد به کمک فناوری‌های نوآورانه به نیازهای جدید پاسخ دهد.

فعالان صنعت بیمه باید از نوع و جنس کمکی که هوش مصنوعی می‌تواند برای کسب‌وکارشان داشته باشد آگاهی پیدا کنند. لازم است بدانند فناوری‌های هوش مصنوعی چه خدماتی را به مشتریان‌شان ارائه خواهد کرد.

صنعت بیمه یکی از مهم‌ترین صنایع در جهان است چرا که هر گاه شرکت یا صاحب شرکتی دچار مشکلات و بحران‌های مالی در رویدادهای نامنتظره شد، می‌تواند از خدمات صنعت بیمه بهره بگیرد و خودش را نجات بدهد. اما مشکل اینجاست که صنعت بیمه معمولا از کمترین میزان فناوری‌های نوآورانه برخوردار است یا دست کم اینطور شناخته شده‌است. معمولا رویه‌های از مد افتاده و زمان‌بر و فرایندهای تاخیری به عنوان بخشی از صنعت بیمه شناخته می شوند. به همین خاطر است که بسیاری از مشتریان در صنعت بیمه از وضعیت آن راضی نیستند.

اما تغییرات و تحولات بزرگی در جهان رخ داده و فناوری‌های جدیدی ظهور کرده‌اند. نسل جدید به دنبال تحول در صنعت بیمه و بانک‌داری است. این نسل نو قصد دارد به کمک فناوری‌های نوآورانه به نیازهای جدید پاسخ دهد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند نسل جدید بیش از نسل قدیمی به خرید بیمه آنلاین تمایل نشان می‌دهد. آن‌ها از این طریق در زمان صرفه‌جویی می‌کنند و در عین‌حال، این مسیر برایشان راحتی بیشتری به همراه دارد. افراد میان‌سال و سالمند عموما ترجیح می‌دهند پس از صحبت و مشاوره با نمایندگان بیمه‌ای در شرکت‌های بیمه، خرید خود را انجام دهند. به همین خاطر است که صنعت بیمه هنوز نتوانسته به درستی خودش را با مشتریان جدید هم‌سو و هم‌مسیر کند. در واقع مشتریان از دو نسل متفاوت با نیازها و خواست‌های متفاوت هستند.

به این ترتیب ایجاد تحولات دیجیتال از طریق هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در صنعت بیمه قدری دشوار است. اما صنعت بیمه چطور می‌تواند از فناوری هوش مصنوعی بهره بگیرد؟

ارزیابی خطر

یکی از اصلی‌ترین کارهایی که در کانون صنعت بیمه قرار دارد ارزیابی ریسک یا خطر است. این صنعت باید بتواند ریسک را به شکلی موثر و دقیق ارزیابی کند. شرکت‌های بیمه‌آی می‌توانند به کمک فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، به حجم زیادی از داده‌های مفید برای ارزیابی ریسک دسترسی پیدا کنند. با درک روابط میان داده‌ها و کشف الگوها می‌تواند به درک عمیق‌تری از خطرات دست پیدا کرد و در نتیجه می‌توان پیش‌بینی‌های موفق‌تر و بهتری داشت.

برنامه‌های بیمه‌ای مطابق با خطراتی که پیش‌بینی شده، طراحی می‌شوند. وقتی هوش مصنوعی به کمک صنعت بیمه بیاید می‌توان برای خطرات به فرمول‌های دقیقی دست پیدا کرد و به این ترتیب پیش‌بینی بهتری از خطرات داشت. حق بیمه‌ها هم از این طریق به شکلی منصفانه‌تر و بهتر در نظر گرفته می‌شوند.

عقد قرارداد

هوش مصنوعی این توانایی را دارد که بهترین داده‌ها را از منابع داخلی و بیرونی کسب کند. در نتیجه می‌توان به کمک این داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها به رویکردی عمیق دست یافت که در فرایند عقد قرارداد هم به بیمه‌گر و هم به بیمه‌گزار کمک خواهد کرد.

مدیران بیمه‌ای به کمک هوش مصنوعی می‌توانند رویکردی جدید در کسب‌وکار داشته باشند به این شکل که کسب‌وکار خود را براساس پیش‌بینی‌های دقیق به دست‌آمده از داده‌ها مدیریت کنند.

بسیاری از مدیران هنوز در صنعت بیمه بر پایه حدس و گمان پیش می‌روند اما به کمک هوش مصنوعی می‌توان این رویه را تغییر داد. تصمیم‌ها از داده‌ها نشات می‌گیرند و می‌توانند مزایای بسیاری برای شرکت‌های بیمه‌ای به همراه داشته باشند.

دستیاران 24 ساعته

بیمه‌گران به کمک سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند ربات‌هایی را به خدمت بگیرند که با مشتریان تعامل دارند. این ربات‌ها در واقع دستیارانی خواهند بود که به صورت شبانه‌روزی به بیمه‌گران کمک خواهند کرد.

برخی از ربات‌ها آنقدر به کمک هوش مصنوعی پیشرفت کرده‌اند که می‌توانند مشتری را به خرید محصولات بیمه‌ای هم وادار کنند. در واقع این ربات‌ها آنقدر هوشمند هستند که فرایندهای اقناعی برای مشتری را پیاده‌سازی می‌کنند.

چت‌بات‌ها با امکاناتی که در اختیار مشتریان می‌گذارند به افزایش رضایت آن‌ها کمک می‌کنند. به‌علاوه این ربات‌ها به قدری هوشمند هستند که به مشتری اجازه می‌دهند انتخابی متناسب با وضعیت خودشان داشته باشند.

هوش مصنوعی در زمینه رسیدگی به مطالبات پرداخت خسارت، بهبود تجربه مشتری و بسیاری از دیگر موارد به شرکت‌های بیمه‌ای کمک خواهد کرد. به همین خاطر است که بیمه‌گران باید بهره‌گیری از هوش مصنوعی در صنعت خود را در دستور کارشان قرار دهند.

در آینده صنعت بیمه بیشتر نیاز به بهره‌گیری از هوش مصنوعی را درک خواهد کرد و در زمینه بهره‌گیری از آن هم اقداماتی بیشتر خواهد داشت.

موضوعات :
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4