بیمه در خدمت جاده‌ها

چرا صنعت بیمه باید جاده‌ها را ایمن کند؟

بیمه فقط برای جبران خسارت نیست، این صنعت می‌تواند به کاهش بحران و تغییر رفتار هم کمک کند. این مسئله در مورد امنیت جاده‌ها بسیار اهمیت دارد.
08 آذر 1400
شناسه : 295
منبع:
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
بیمه فقط برای جبران خسارت نیست، این صنعت می‌تواند به کاهش بحران و تغییر رفتار هم کمک کند. این مسئله در مورد امنیت جاده‌ها بسیار اهمیت دارد.

بیمه فقط برای جبران خسارت نیست، این صنعت می‌تواند به کاهش بحران و تغییر رفتار هم کمک کند. این مسئله در مورد امنیت جاده‌ها بسیار اهمیت دارد.

هر سال بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جان خود را بر اثر تصادفات جاده‌ای در سرتاسر جهان از دست می‌دهند. این تصادف‌ها به طور میانگین هزینه‌ای برابر با ۱ میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار به همراه دارد. این رقم تقریبا ۱ تا ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد. در کشورهای با درآمد پایین یا درآمد متوسط، این قضیه بسیار جدی‌تر است.

به این ترتیب تصادفات جاده‌ای نوعی بحران انسانی به شمار می‌آید که باید برای بهبود آن اقدام کرد. اگر در این زمینه اقدامی نشود، بی‌تردید عواقب بسیاری را به همراه خواهد داشت. صنعت بیمه می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

بیمه موتور با حق بیمه ۶۲۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۶، یکی از بخش‌های مورد علاقه در صنعت بیمه است که درآمدزایی زیادی هم دارد. بیمه‌گران بخش عمده کسب‌وکار خود را با این بخش می‌گذرانند. به‌علاوه ۱۲.۸ درصد از حق بیمه‌های جهان را همین بخش تشکیل می‌دهد. به این ترتیب اهمیت این بخش بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

البته داعیه‌ها برای دریافت خسارت از این بخش هم کم نیست. حدودا نیمی از پولی که از این مسیر به دست می‌آید، باید صرف پرداخت خسارت شود. به این ترتیب هزینه‌های این بخش هم بسیار بالا است. به همین خاطر است که اهالی صنعت بیمه با هم تلاش می‌کنند راهکارهایی برای کاهش خسارت‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای ارائه کنند.

کاهش خطرات جاده‌ای و پیشگیری از آن‌ها جزو مواردی است که صنعت بیمه توجه زیادی به آن دارد. بیمه‌گران توجه ویژه‌ای به این بخش از خطرات داشته‌اند. بخش عمده این ماجرا بر دوش دولت‌هاست. اما صنعت بیمه می‌تواند در این زمینه مشارکت‌های بسیاری داشته باشد.

بسیاری از شرکت‌های بیمه بزرگ در جهان در این زمینه پیش‌قدم شده‌اند. برای مثال شرکت آکسا، بیش از ۵.۷۶ میلیون دلار در این زمینه در سرتاسر جهان سرمایه‌گذاری کرده‌است تا به کاهش خطرات و افزایش امنیت جاده‌ای کمک کند. در واقع عمده این سرمایه‌ها هم جذب آموزش به رانندگان و بهبود عادت‌ها و رفتارهای رانندگی می‌شود.

بیمه‌گران با توجه ویژه‌ای که به این امر نشان می‌دهند، خطرات را در این بخش به حداقل می‌رسانند. آن‌ها همچنین اطلاعات و داده‌هایی را از رفتارهای مشتریان خود (رانندگان) به دست می‌آورند که به کمک آن‌ها حتی می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند و شیوه رانندگی را در میان رانندگان تغییر دهند. در واقع آن‌ها می‌توانند از داده‌ها و اطلاعاتی که از وضعیت رانندگی مشتریان خود به دست می‌آورند، برای بهبود امنیت جاده‌ای بهره بگیرند.

به صورت کلی، صنعت بیمه حلقه‌ای امن را فراهم می‌آورد که از طریق آن می‌توان جاده‌ها را امن‌تر کرد. کمک اینشورتک‌ها یعنی شرکت‌هایی که در زمینه فناوری‌های بیمه‌ای دستی بر آتش دارند، می‌تواند در این زمینه می‌توانند نقش پررنگ‌تری را ایفا کنند. در واقع آن‌ها به کمک فناوری‌های جدید می‌توانند داده‌های بهتری را به دست بیاورند و از این داده‌ها برای بهبود وضعیت جاده‌ها و افزایش ایمنی آن‌ها بهره بگیرند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4