مدیر ارشد عملیاتی اتاق بازرگانی ایران و آلمان در گفت‌و‌گو با اینشورتک از استارتاپ جرمنی تور 2021 می‌گوید

اینشورتک‌های ایران فرصت جهانی شدن دارند

یکی از مزیت‌های اتاق بازرگانی ایران و آلمان این است که به واسطه اتصال به شبکه همه اتاق‌های بازرگانی آلمان در سراسر دنیا، روابط و ارتباطات بین‌المللی منحصربه‌فردی در کسب و کار دارد و یکی از مهم ترین دغدغه‌های اتاق بازرگانی ایران و آلمان در همه این سالها تلاش برای شکوفایی و رشد کسب و کارهای نوپا بوده است که در این میان اینشورتک ها به سبب درخشش در استارتاپ جرمنی تور در این زمینه دارای اهمیت زیادی هستند.
25 آبان 1400
شناسه : 280
منبع:
زمان مطالعه: 7 دقیقه
یکی از مزیت‌های اتاق بازرگانی ایران و آلمان این است که به واسطه اتصال به شبکه همه اتاق‌های بازرگانی آلمان در سراسر دنیا، روابط و ارتباطات بین‌المللی منحصربه‌فردی در کسب و کار دارد و یکی از مهم ترین دغدغه‌های اتاق بازرگانی ایران و آلمان در همه این سالها تلاش برای شکوفایی و رشد کسب و کارهای نوپا بوده است که در این میان اینشورتک ها به سبب درخشش در استارتاپ جرمنی تور در این زمینه دارای اهمیت زیادی هستند.

اینشورتک‌ها پدیده تازه صنعت بیمه برای رشد به اکوسیستمی نیاز دارند که به آنها بها داده شود و در این میان  کشورآلمان توانسته این اکوسیستم رشد و پرورش را برای آنها فراهم کند. گزارش «آینده اینشورتک در آلمان» موسسه اولیور وایمن نشان می‌دهد در فاصله سال‌های 2010 تا 2017 ولع زیادی برای ایجاد اینشورتک‌ها در این کشور جریان داشت که دامنه آن هنوز نیز ادامه دارد به طوری که هم اکنون برلین و مونیخ به عنوان دو قطب اینشورتک های دنیا شناخه می شوند.  اما اکنون داستان آلمان و اینشورتک هاوارد مرحله‌ای جدیدی شده است. حالا دیگر پای ایرانی ها در میان است!

۵ سالی هست که آلمان برای رشد و پرورش استارتاپهای بیمه ای رویدادی بین المللی ترتیب داده است. استارتاپ جرمنی یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای استارتاپی آلمان، که از سوی اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنایع منطقه رور، دوسلدورف و کلن با حمایت DIHK (اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنایع آلمان) برگزار می‌شود، فرصتی است برای آشنایی کسب و کارهای نوپا با تجربه های بین المللی که در این میان اتاق بازرگانی ایران – آلمان عهده دار داوری و معرفی اینشورتک های ایرانی بوده است.

استارتاپ جرمنی تور از سال 2017 هرساله با هدف آشنایی استارتاپ‌های کشورهای مختلف با هم و با فضای استارتاپی ایالت نوردراین وستفالن آلمان برگزار می‌شود. در این رویداد سالانه استارتاپ‌ها فرصت پیدا می‌کنند ضمن آشنایی با استانداردهای بین‌المللی، با استارتاپ‌هایی از سراسر جهان آشنا شوند، ایده‌های به روز و تازه را بشناسند، با استارتاپ‌های موفق تعامل داشته باشند و مهم‌تر از همه شانس یافتن شریک تجاری و سرمایه‌گذار را برای استارتاپ خود افزایش دهند. سال 2021، این فرصت فراهم شده تا استارتاپ‌ها، با هزینه اتاق آلمان در فینال مسابقات که به صورت حضوری برگزار می‌شود شرکت کنند و هم 15 هزار یورو جوایز نقدی برای 3 استارتاپ برتر مرحله فینال در نظر گرفته شده است.

کسری امام صفاری مدیرارشد عملیاتی اتاق بازرگانی ایران و آلمان در گفت و گو با رسانه اینشورتک بزرگ‌ترین مزیت حضور استارتاپ‌ها در رویداد استارتاپ جرمنی را برقراری ارتباط با اکوسیستم نوآوری در دنیا عنوان می کند. به گفته او اقدام اتاق بازرگانی ایران و آلمان در شرایطی که موانع زیادی سر راه حضور استارتاپ های ایرانی در بخش های بین المللی است می تواند نقطه روشنی در اکوسیستم نوآوری کشور تلقی شود. او در این باره می‌گوید:‌ «یکی از مزیت‌های اتاق بازرگانی ایران و آلمان این است که به واسطه اتصال به شبکه همه اتاق‌های بازرگانی آلمان در سراسر دنیا، روابط و ارتباطات بین‌المللی منحصربه‌فردی در کسب و کار دارد. یکی از مهم ترین دغدغه‌های اتاق بازرگانی ایران و آلمان در همه این سالها تلاش برای شکوفایی و رشد کسب و کارهای نوپا بوده است که در این میان اینشورتک ها به سبب درخشش در استارتاپ جرمنی تور در این زمینه دارای اهمیت زیادی هستند. تمرکز استارتاپ جرمنی تور روی استارتاپ‌هایی است که از مرحله ایده گذشته باشند و در آستانه ورود به بازار باشند. یا نهایتا تازه وارد بازار شده‌اند اما هنوز سهم قابل توجه‌ای به دست نیاورده‌اند. از این رو آموزش و پرورش استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا از مهم ترین وظایفی  است که اتاق ایران و آلمان برای خود تعریف کرده است. چرا که همواره نیاز به منتورینگ در همه زمینه ها برای نوپاهای عرصه کسب و کار احساس می شود و اتاق بازرگانی ایران و آلمان به واسطه ارتباط قوی با اکوسیستم استارتاپی آلمان، هر شکل ممکن آماده آموزش و منتورینگ استارتاپ های حاضر در اکوسیستم نوآوری و ایجاد شرایط آمادگی برای حضور در عرصه های بین المللی است.»

امام صفاری با اشاره به رویداد استارتاپ جرمنی 2021 اضافه کرد که استارتاپ‌ها با شرکت در این رویداد می‌توانند ضمن ملاقات با شرکت‌های بین‌المللی آلمانی و آشنایی با استارتاپ‌های کشورهای دیگر، ایجاد ارتباط و نتورکینگ، فرصت یافتن سرمایه‌گذار و شریک تجاری، شانس شرکت در مسابقات فینال، سفر رایگان به آلمان و بردن 15 هزار یورو جایزه نقدی را هم داشته باشند. به گفته او استارتاپ جرمنی تور هر سال  با فراخوان اتاق بازرگانی ایران و آلمان همه استارتاپ ها را برای حضور در چالشی بزرگ دعوت می کند. که در دوره 2021 این رویداد نزدیک به 200 شرکت کننده از ایران فراخوان اتاق بازرگانی را جواب دادند و وارد مرحله داوری  شدند.

«داوران اتاق بازرگانی با دقت نظر و وسواس خاص در نهایت به انتخاب ۵ استارتاپ ایرانی در حوزه های مختلف بیمه و لجستیک و و شهر هوشمند رسیدند. این میان اینشورتک استرایبری برای شرکت در بخش مسابقه استارتاپ‌جرمنی تور 2021 انتخاب شد و با شرکت در مسابقه حوزه خاورمیانه و کل آفریقا توانست در رقابت با تعداد زیادی از رقیبان در این منطقه پیروز شود و به فینال برسد. این استارتاپ و طی سفری چهار روزه به دوسلدورف، در فینال حاضر می‌شود. چهار استارتاپ دیگر هم در این تور به صورت مجازی شرکت می‌کنند. حضور این استارتاپ‌ها در این تور، چه در بخش مسابقه و چه در سایر بخش‌ها، این فرصت را فراهم می‌آورد تا استارتاپ‌های ایرانی شرایط و نحوه فعالیت استارتاپ‌های کشورهای دیگر آشنا شوند. استارتاپ‌های حاضر در این تور همچنان در مراحل اولیه راه خود هستند و از همین حیث قطعا اشتراک زیادی با استارتاپ‌های ایرانی دارند. ضمن آن که در این تور، فرصت آموزش از غول‌های استارتاپی دنیا برایشان فراهم است.»

 به گفته او پنجمین دوره این تور از 14 تا 17 نوامبر - 23 تا 26 آبان - امسال با 3 محور شهر هوشمند، تکنولوژی بیمه، حمل و نقل/لجستیک در حال برگزاری است و اینشورتک استرایبری نماینده ایران قرار است فرداشب در شهر دوسلدورف در مصاف با رقبا مرحله نهایی این رویداد را به سرانجام برساند.

 بیمه‌گری در آلمان

آلمانی‌ها عاشق بیمه شدن در برابر رویدادها هستند. خانوارهای آلمانی به طور میانگین از هشت نوع برنامه مختلف بیمه‌ای، شش مورد را خریداری کرده‌اند. به همین خاطر است که آلمان به عنوان یکی از بازارهای مهم محصولات بیمه‌ای شناخته می‌شود.

اما در مرحله جدید، آلمانی ها از تولد ناگهانی استارتاپ‌ها به فاز بلوغ آن‌ها رسیدند. به مرور بیمه‌گران دیجیتالی وارد میدان شدند. به این ترتیب اینشورتک‌ها توانستند جایگاه خودشان را در صنعت بیمه در آلمان مشخص کنند. حالا اینشورتک‌ها روی مسائل مختلف صنعت بیمه کار می‌کنند و برای آن‌ها راهکار ارائه می‌کنند.

به مرور حجم سرمایه‌هایی که روانه اینشورتک‌ها می‌شود افزایش پیدا کرد و بازار 205 میلیارد دلاری بیمه آلمان شکل گرفت. دولت هم از اینشورتک‌ها در این کشور حمایت می‌کند و به رشد آن‌ها پروبال می‌دهد. همین امر باعث شده آلمان به یکی از مراکز اصلی استعدادهای اینشورتکی تبدیل شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در آلمان دولت فدرال با همه 16 ایالت کشور در ارتباط است و تلاش دارد بر امور مربوط به شرکت‌های بیمه خصوصی نظارت کند تا نیازهای آن‌ها برطرف شود. البته همین نظارت‌های دولتی باعث شده که ورود به بازار بیمه آلمان چندان هم ساده نباشد. اما مقررات در مسیر تسهیل کسب‌وکار هستند و در نتیجه پس از ورود، می توان در مسیر پیشرفت قرار گرفت.

آینده‌نگری با غول اقتصادی

آلمان یکی از مهم‌ترین اقتصادهای جهان است و بازار بیمه آن سریع‌ترین رشد را در میان بخش‌های مختلف این اقتصاد، تجربه می‌کند. درآمد حاصل از حق بیمه در این کشور روندی افزایش دارد. این روند افزایشی می‌تواند فعالان عرصه بیمه را به آینده صنعت بیمه در این کشور خوشبین کند. به همین خاطر است که اکنون این کشور رتبه ششم را در بازار بیمه جهان دارد.

آلمان کمتر از یک درصد از جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهد با این حال این کشور سهم 4.5 درصدی در حق بیمه جهانی دارد. همین آمار شگفت‌انگیز باعث شده که این کشور به یکی از بازیگران کلیدی و بین‌المللی در بیمه جهان تبدیل شود. شرکت بیمه لمونید یکی از معروف‌ترین اینشورتک‌های این کشور است که در سطح بین‌المللی فعالیت دارد. به این ترتیب شرکت‌های بیمه‌ای در این کشور توانایی ایجاد برهم‌زنندگی در بازار بیمه جهانی را دارند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4