مفهوم توسعه و تحول دیجیتال به هیچ عنوان شعار یا یک موضوع نمایشی نبوده و حتما قابلیت رشد و اثرگذاری در صنعت بیمه و بازیگران زنجیره ارزش آن را دارد

از توسعه زیرساخت غافل شده‌ایم

زمانی می‌توانیم مسائل و موضوعات حوزه فین‌تک‌ها و فناوری‌های مالی را تحلیل کنیم و در این خصوص اظهارنظر داشته باشیم که بدانیم پیشران‌های این حوزه چیست و چه چیزهایی موجب توسعه و رشد در صنایع بانک، بورس و بیمه خواهد شد. یکی از موضوعات بسیار مهم که حوزه فناوری‌های مالی را باید از آن منظر مورد نقد و بررسی قرار داد، بخش توسعه زیرساختی است.

حمیدرضا پروازی

مدیر توسعه کسب‌وکار دیجیتال شرکت بیمه رازی

08 آبان 1400
شناسه : 206
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
زمانی می‌توانیم مسائل و موضوعات حوزه فین‌تک‌ها و فناوری‌های مالی را تحلیل کنیم و در این خصوص اظهارنظر داشته باشیم که بدانیم پیشران‌های این حوزه چیست و چه چیزهایی موجب توسعه و رشد در صنایع بانک، بورس و بیمه خواهد شد. یکی از موضوعات بسیار مهم که حوزه فناوری‌های مالی را باید از آن منظر مورد نقد و بررسی قرار داد، بخش توسعه زیرساختی است.

مفهوم توسعه و تحول دیجیتال به هیچ عنوان شعار یا یک موضوع نمایشی نبوده و حتما قابلیت رشد و اثرگذاری در صنعت بیمه و بازیگران زنجیره ارزش آن را دارد. کما اینکه تا به اینجا نیز شرکت‌های متعددی در صنعت به این مهم، توجه ویژه داشته‌اند و حتی اقدام به ایجاد واحد و مدیریتی مجزا با مدیریت فناوری اطلاعات، با نام «مدیریت توسعه کسب و کار دیجیتال» یا «مدیریت تحول دیجیتال» کرده‌اند. در همین راستا سرویس‌های کاربردی و قابل توجهی توسط بسیاری از شرکت‌ها برای افراد درگیر در زنجیره ارزش عملیات بیمه‌گری نظیر مشتریان، شبکه فروش و کارکنان شرکت‌ها فراهم شده و توسعه یافته است. بنابراین نباید این مفهوم را مسئله‌ای بی‌اهمیت دانست. البته گفتنی است که به دلیل فاصله‌ای که کشور ما در زیرساخت‌های فناورانه با کشورهای توسعه‏یافته جهان داشته و همچنین لزوم توسعه بیشتر فرهنگ دیجیتال، باید تلاش بیشتری در این عرصه صورت گیرد و شرکت‌های بیمه و استارت‌آپ‌های ارائه‏دهنده خدمات نوین و هوشمند بیمه‌ای در کنار همراهی و قانون‏گذاری پیشروی نهادهای رگولاتور مانند بیمه مرکزی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به مسیرهای نوآورانه و ارائه خدمات متمایز توجه ویژه داشته باشند.

زمانی می‌توانیم مسائل و موضوعات حوزه فین‌تک‌ها و فناوری‌های مالی را تحلیل کنیم و در این خصوص اظهارنظر داشته باشیم که بدانیم پیشران‌های این حوزه چیست و چه چیزهایی موجب توسعه و رشد در صنایع بانک، بورس و بیمه خواهد شد. یکی از موضوعات بسیار مهم که حوزه فناوری‌های مالی را باید از آن منظر مورد نقد و بررسی قرار داد، بخش توسعه زیرساختی است.

حوزه‌های زیرساختی کشور ما در سال‌های گذشته توسعه قابل توجهی را تجربه کرده است. به‌طور مثال می‌توان به اتصال بیش از پیش شهرهای کوچک و روستاها به اینترنت اشاره کرد که نتیجه این اتفاق، افزایش ضریب نفوذ اینترنت و انتظارات مردم برای دریافت خدمات و سرویس‌های آنلاین در نقاط مختلف کشور بوده است. البته مطمئن هستم که این توسعه زیرساختی هنوز به صورت کامل شکل نگرفته، اما اتفاق مثبتی بوده است و حتماً باید ادامه داشته باشد.

همان‏طور که اشاره شد، رشد زیرساخت‌ها تاثیر ویژه و قابل ملاحظه‌ای روی تحول دیجیتال خواهد داشت؛ به عنوان مثال علاوه بر زیرساخت‌های نرم، با رشد ابزارها و گجت‌ها می‌توان شاهد ایجاد سرویس‏های متفاوت‌تری در این صنعت بود.

در کنار تحولات قابل توجهی که در صنعت بیمه و با گسترش فناوری‌ها در کشور ما ایجاد شده است، یقینا موانعی نیز بر سر راه رشد این مهم وجود دارد. مهم‏ترین موانعی که در سال‌های گذشته در این مسیر تجربه کرده‌ام در درجه اول رویکردهای‌ فرهنگی متفاوت در میان مدیران صنعت بیمه و بدنه کارشناسی این مجموعه‌ها است. معمولا همه انسان‌ها در برابر تغییرات و در گام اول، واکنش دفاعی دارند؛ لذا طبیعی است که در نگاه نخست و در راستای ایجاد تحول در سازمان‌ها ما با سدها و موانع این‏چنینی مواجه شویم اما در بسیاری موارد با مسائل فرهنگی که عمدتا ناشی از گرایش‌های سنتی صنعت است، روبه‏رو هستیم.

یکی دیگر از موانع موجود، عدم روابط موثر و گسترده شرکت‌های مختلف فعال در صنعت بیمه با یکدیگر در ارتباط با موضوع تحول دیجیتال است. ورود تحول و مظاهر اقتصاد دیجیتال به صنعت بیمه، قدمت زیادی ندارد، بنابراین این شرکت‌های بیمه و مدیران تحول‌خواه آن هستند که به این مسیر نوظهور وجاهت داده و با ارتباطات موثر خود به پیشبرد آن کمک خواهند کرد. مانند هم‌نشینی و همکاری برخی شرکت‌های بیمه در ایجاد سامانه کنسرسیوم آتش‌سوزی بر بستر بلاک‏چین که با همراهی سندیکای بیمه‌گران و پژوهشکده بیمه مرکزی اخیرا رونمایی شد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4