مشتریان صنعت بیمه تغییر کرده‌اند

سه تغییری که کرونا در زندگی مشتریان بیمه ایجاد کرد

همه‌گیری کرونا، جهانِ نیازهای بیمه‌شوندگان و مشتریان بیمه را تغییر داد. رفتار مشتریان در دوران پساکرونایی الزاما شباهتی به رفتار آن‌ها در دوران پیش از کرونا ندارد.
05 آبان 1400
شناسه : 199
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
همه‌گیری کرونا، جهانِ نیازهای بیمه‌شوندگان و مشتریان بیمه را تغییر داد. رفتار مشتریان در دوران پساکرونایی الزاما شباهتی به رفتار آن‌ها در دوران پیش از کرونا ندارد.

کرونا اهمیت سلامتی، ایمنی و امنیت مالی را برای مردم دوچندان کرده‌است. البته واکنش افراد نسبت به این قضیه متفاوت است اما عموم مردم، بیمه را امری ضروری برای پیشگیری و جبران خسارت‌های ناشی از کرونا می‌دانند.

همه‌گیری کرونا، رفتار مشتریان بیمه را تغییر داده و در نتیجه شرکت‌های بیمه هم محصولات و خدمات خود را در این مدت متحول کرده‌اند. وبسایت اکسنچر، ۴۷ هزار و ۸۱۰ مشتری بیمه‌ای را مورد پژوهش و بررسی قرار داده تا با انتظارات، تجربیات و رفتارهای آن‌ها در رابطه با محصولات و خدمات بیمه‌ای در شرایط کرونایی آشنایی پیدا کند.

یافته‌های این پژوهش می‌تواند به فعالان صنعت بیمه در شرایط همه‌گیری کرونا کمک کند. همه‌گیری در سه عرصه مهم رفتارهای مصرف‌کنندگان بیمه را تغییر داده که اثراتی درازمدت بر صنعت بیمه خواهد داشت.

۱. خانه، قلعه امن دیجیتالی است

خانه، جهان مصرف‌کنندگان در شرایط همه‌گیری کرونا است، امن‌ترین نقطه جهان که هنوز از طوفان همه‌گیری کرونا در امان مانده. حالا دیگر خانه هم مدرسه است، هم محل کار و هم مرکز خرید.

مصرف‌کنندگان تنها از طریق امکانات دیجیتالی می‌توانند به جهان پیرامون خود وصل شوند. این اتصال میان خانه و جهان پیرامون اکنون بیش از هر زمانی اهمیت دارد و در نتیجه در اولویت قرار گرفته‌است.

به همین خاطر است که نگه‌داری و مراقبت از داده‌های شخصی و هویتی بیش از هر زمانی اهمیت پیدا کرده‌است.

محصولات بیمه سایبری به مرور وارد بازار می‌شوند تا به دست مصرف‌کنندگان و مشتریان این عرصه برسند. ارائه خدمات ضمانتی در رابطه با هویت و داده‌های ارزشمند دیجیتالی باید در کانون توجه بیمه‌گران قرار بگیرد. این خدمات باید به مرور وارد زندگی مصرف‌کنندگان شود.

۲. ارزش در اولویت است

این روزها رکود بر اقتصادهای مختلف در جهان حاکم است. در چنین شرایط اقتصادی‌ای، مصرف‌کنندگان نسبت به قیمت‌ها و هزینه‌ها با حساسیت بیشتری برخورد می‌کنند. به همین خاطر است که از بیمه‌گران می‌خواهند در قبال پولی که خرج می‌کنند، برایشان ارزش‌آفرینی داشته باشند.

مهم‌ترین نکته در نگاه مصرف‌کنندگان این است که در قبال پولشان، ارزش‌آفرینی صورت بگیرد. قیمت‌های رقابتی در بیمه هم جزو دیگه اولویت‌های مشتریان است که اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شده‌اند.

۳. گزارشی که ایده‌آل نیست

بیش از نیمی از مشتریان بیمه در آمریکای شمالی که در پژوهش سایت اکسنچر مورد بررسی قرار گرفته‌اند، گفته‌اند که خدمات بیمه‌ای لازم را در شرایط کرونایی دریافت کرده‌اند. اما در سرتاسر جهان، قضیه به این شکل نبود و مشتریان در مقیاس جهانی، در این زمینه رضایت چندانی نداشته‌اند. هجده درصد از مشتریان گفته‌اند که بیمه‌گرِ آن‌ها به صورت شفاف و موثر در واکنش به همه‌گیری کرونا، نسبت به آن‌ها پاسخگو نبوده‌است.

سوابق تاریخی نشان می‌دهد که ضریب نفوذ در صنعت بیمه همیشه ثبات داشته‌است. اما بیمه‌گران نباید نسبت به این وضعیت رضایت صد درصدی داشته باشند.

۴۲.۵ درصد از مشتریان در سرتاسر جهان گفته‌اند که بیمه‌گر آن‌ها در شرایط کرونایی، حمایت‌های کافی را داشته‌است.

۷۶ درصد از مشتریان هم گفته‌اند از هر کمک بیمه‌ای در راستای تضمین در قبال تهدیدهای سایبری استقبال می‌کنند.

 نگاهی فراتر از کووید-۱۹

سرعت شیوع ویروس کرونا و مدت زمانی که طول می‌کشد تا در سرتاسر جهان مهار شود هنوز به صورت دقیق مشخص نیست. حتی واکسن‌هایی که تولید شده هنوز به دست همه مردم جهان نرسیده و برآورد دقیقی در این زمینه وجود ندارد. این موارد نقشی مهم در صنعت بیمه دارند. در این شرایط، مدیران در صنعت بیمه باید سبک زندگی، مخارج، وضعیت اشتغال، انتظارات و اهداف درازمدت مشتریان خود را پیش‌بینی کنند. اما نکته مهم این است که هیچ فعال بیمه‌ای نباید از تغییرات و تحولاتی که کرونا در وضعیت مشتریان بیمه ایجاد کرده، غافل شود. این تغییرات باید در کانون توجه بیمه‌گران قرار گیرد.

بیمه، دنبال‌کننده زندگی است. صنعت بیمه باید از دل بحران کرونا، مجددا ظهور کند و در این بین تمام حواس خود را به نیازها و جهانِ در حال تغییرِ مشتریانش بدهد. تنها در این صورت است که صنعت بیمه، از دل کرونا، مسیر زندگی را پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4