چشم‌انداز بیمه در سال ۲۰۲۱ چگونه خواهد بود؟

کرونا، غول اصلی صنعت بیمه

سال ۲۰۲۱، در حقیقت نقطه آغازی برای تغییرات و تحولات بزرگ است. در سال ۲۰۲۰ خسارت‌های بسیاری به شرکت‌های بیمه‌ای وارد شد. کرونا در کنار فجایع طبیعی،‌دست به دست هم دادند و شرایط را برای شرکت‌های بیمه سخت و دشوار کردند. البته کماکان همه‌گیری کرونا، غول ماجرا محسوب می‌شود.
04 آبان 1400
شناسه : 191
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سال ۲۰۲۱، در حقیقت نقطه آغازی برای تغییرات و تحولات بزرگ است. در سال ۲۰۲۰ خسارت‌های بسیاری به شرکت‌های بیمه‌ای وارد شد. کرونا در کنار فجایع طبیعی،‌دست به دست هم دادند و شرایط را برای شرکت‌های بیمه سخت و دشوار کردند. البته کماکان همه‌گیری کرونا، غول ماجرا محسوب می‌شود.

صنعت بیمه در سال ۲۰۲۱ چه چشم‌اندازی خواهد داشت؟ برخی تصور می‌کنند پایان همه‌گیری کرونا نزدیک است اما حقیقت ماجرا این است که موج شوک‌های سنگینِ کروناییِ سال ۲۰۲۰ هنوز به پایان نرسیده و عواقب آن تا سال‌ها بعد ادامه خواهد داشت.

سال ۲۰۲۱، در حقیقت نقطه آغازی برای تغییرات و تحولات بزرگ است. در سال ۲۰۲۰ خسارت‌های بسیاری به شرکت‌های بیمه‌ای وارد شد. کرونا در کنار فجایع طبیعی،‌دست به دست هم دادند و شرایط را برای شرکت‌های بیمه سخت و دشوار کردند. البته کماکان همه‌گیری کرونا، غول ماجرا محسوب می‌شود. اما وضعیت صنعت بیمه در ماه‌های باقی‌مانده از سال ۲۰۲۱ به چه صورت خواهد بود؟

 فراز و نشیب کرونایی

عموم تحلیل‌ها از سال ۲۰۲۱ اینطور نشان می‌دهد که اقتصاد در مسیر بهبود قرار خواهد گرفت. طبق پیش‌بینی‌های سایت الیانز، رشد اقتصادی به ۵ درصد خواهد رسید و آمریکا هم‌پای چین چرخ اقتصاد جهان را به چرخش در می‌آورد.

اقتصاد کشورهای اروپایی هم در فاصله ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ رشد ۴ درصدی را تجربه خواهد کرد. چین هم بهبود پساکروناییِ خود را آغاز کرده‌است. طبق پیش‌بینی‌ها، اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱ رشد ۸.۲ درصدی را تجربه خواهد کرد.

اما این وضعیت اقتصادی چه تاثیری بر صنعت بیمه دارد؟ واقعیت این است که صنعت بیمه در سال‌های پیش رو می‌تواند از این فضای اقتصادی بهره بگیرد و مطابق با آن در کشورهای مختلف مانور بدهد.

 دهه طلایی

اقتصاد جهان در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۹ توسعه پیدا خواهد کرد و صنعت بیمه از این توسعه بی‌نصیب نخواهد ماند. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، حق بیمه در سرتاسر جهان رشد ۵.۱ درصدی را در این دهه تجربه خواهد کرد. البته سال ۲۰۲۰ چندان مطلوب نبود اما اکنون بهبودی نسبی در این زمینه حاصل شده‌است.

شرایط پساکرونایی می‌تواند فرصت‌هایی را برای رشد در صنعت بیمه فراهم کند. بخشی از ماجرا به پس‌انداز مردم در کشورهایی مانند کشورهای اروپایی مربوط می‌شود. تنها اتفاق مهمی که باید رخ بدهد این است که صنعت بیمه سرمایه‌گذاریِ پایداری در تولید و ارائه محصولات و خدماتی مطابق با ذائقه مشتریانش داشته باشد.

برخی مناطق جهان مانند کشورهای آسیایی، راهی پرفراز و نشیب در پیش دارند. بهبود از کرونا در این کشورها با اندکی تاخیر پیش خواهد رفت. اما به هر حال فرصت‌های رشد پایدار در این کشورها هم فراهم خواهد شد. در واقع دهه‌ای طلایی در پیش است.

 بایدهای بیمه‌ای در سال ۲۰۲۱

صنعت بیمه برای بهره‌بری از شرایط موجود، باید ابتدا اهداف جدیدی را برای خود تعیین کند. این جمله که شرکت‌های بیمه باید خودشان را برای رویارویی با شرایط پیش‌بینی‌ناپذیر بازار آماده کنند به یک کلیشه تبدیل شد اما هنوز هم دقیق‌ترین توصیف از کاری است که صنایع بیمه باید به آن توجه داشته باشند.

دومین قدم برای شرکت‌های بیمه‌ای این است که بیشتر در جهت دیجیتالی شدن گام بردارند. دیجیتالی شدن در واقع نیاز مخاطب و مشتریِ امروز است در نتیجه فعالان در صنعت بیمه باید به آن توجه داشته باشند.

ایجاد ارزش برای افزایش بهره‌وری و تخصیص سرمایه برای ارزش‌آفرینی هم سومین اقدامی است که شرکت‌های بیمه در دوران پساکرونایی باید به آن توجه داشته باشند.

 چند ماهی از سال ۲۰۲۱ می‌گذرد اما موج‌های کرونایی هنوز هم اقتصاد را تحت فشار می‌گذارند. با این حال، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد در مسیر بهبود قرار دارد و هم‌زمان با توسعه اقتصاد، فضایی هم برای رشد صنعت بیمه فراهم می‌شود. هرچند کرونا هنوز غول اصلی است و همچنان حضور دارد، اما با توجه به پیش‌بینی‌های اقتصادی می‌توان به آینده امید داشت.

صنعت بیمه با رشد حق بیمه‌ها و همچنین به لطف توسعه اقتصادی، به مدد تغییرات و تحولاتی که در خود ایجاد خواهد کرد، در مسیر پیشرفت قرار دارد. آینده هم‌جهت با پیشرفت صنعت بیمه است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4