به بهانه دیدار روسای بیمه مرکزی دو کشور ایران و عراق مطرح شد

لزوم فعالیت‌های بین‌المللی صنعت بیمه کشور

در دوران تحریم برخی شرکت‌های بیمه‌ای توانستند ارتباط و تعاملات بین‌المللی را با شرکت‌های بیمه در کشورهای همسایه داشته باشند، اما با این حال برخی شرکت‌ها با توجه به نبود ثبات لازم در حوزه اقتصادی منطقه، از این امر سر باز می‌زنند. با این همه به نظر می‌رسد کشوری در شرایط عراق امروز این ضرورت را به خوبی درک کرده است.
01 آبان 1400
شناسه : 190
منبع:
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
در دوران تحریم برخی شرکت‌های بیمه‌ای توانستند ارتباط و تعاملات بین‌المللی را با شرکت‌های بیمه در کشورهای همسایه داشته باشند، اما با این حال برخی شرکت‌ها با توجه به نبود ثبات لازم در حوزه اقتصادی منطقه، از این امر سر باز می‌زنند. با این همه به نظر می‌رسد کشوری در شرایط عراق امروز این ضرورت را به خوبی درک کرده است.

رشد و توسعه بدون برقراری ارتباط با دنیا محقق نمی‌شود. این جمله در صنعت بیمه نیز مصداق دارد و صاحبنظران بسیاری بر تعامل شرکت‌های بیمه با یکدیگر در سطح بین‌المللی تاکید دارند. در سال‌های اخیر محدودیت‌هایی که برای ایران در حوزه نقل و انتقالات مالی و تجارت با دیگر کشورها ایجاد شده است، تا حدودی این تعامل را تحت تاثیر قرار داده است. با این وجود برخی کشورهای منطقه، با توجه به داشتن اهداف و منافع مشترک با ایران به دنبال ایجاد این تعاملات هستند.

سفر رییس بیمه مرکز عراق به ایران در روزهای اخیر و اظهارات او در خصوص تمایل به ارائه محصولات مشترک بیمه‌ای موید همین موضوع است. هر چند در دوران تحریم نیز برخی شرکت‌های بیمه‌ای توانستند این ارتباط و تعاملات بین‌المللی را با شرکت‌های بیمه در کشورهای همسایه داشته باشند، اما با این حال برخی شرکت‌ها با توجه به نبود ثبات لازم در حوزه اقتصادی منطقه، از این امر سر باز می‌زنند. با این همه به نظر می‌رسد کشوری در شرایط عراق امروز این ضرورت را به خوبی درک کرده است. همانطور که اسراء صالح داوود، رئیس بیمه مرکزی عراق گفته است: «صنعت بیمه عراق با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به همکاری‌های گسترده منطقه‌ای نیاز ویژه‌ای دارد و تعامل با صنعت بیمه ایران از مهمترین هدفگذاری‌های نهاد ناظر بیمه‌ای عراق است» به گفته رییس بیمه مرکزی عراق، این کشور 40 شرکت بیمه‌ای فعال دارد که از این تعداد شش شرکت بار عمده پوشش ریسک‌های کوچک و بزرگ کشور را بر عهده دارند. او معتقد است: «توسعه صنعت بیمه در گرو شکوفایی اقتصادی است، ایران و عراق با برنامه‌ریزی دقیق و مشترک باید به گونه‌ای عمل کنند که محصولات بیمه‌ای به یکی از اولویت‌های سبد معیشتی مردم تبدیل شود» تردد مسافران با انگیزه‌های مختلف در مرز ایران و عراق می‌تواند روابط صنعت بیمه دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد. کسانی که با انگیزه درمان وارد ایران می‌شوند و یا مسافرانی که با هدف زیارت به عراق سفر می‌کنند، می‌توانند زمینه‌ای برای طراحی و ارائه محصولات مشترک بیمه‌ای بین شرکت‌های فعال در دو کشور شوند.

وجود میدان‌های گازی مشترک و تعاملات بخش انرژی با عراق و کشورهای دیگر منطقه می‌تواند زمینه مناسبی برای برقراری ارتباطاتی مفید و موثر در صنعت بیمه هم باشد. در کنار این موارد، تبادل تجربیات بین کشورها می‌تواند زمینه رشد و توسعه در این صنعت را فراهم کند. همانطور که غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در دیدار با رییس بیمه مرکزی عراق بر موضوع به اشتراک گذاشتن تجربیات صنعت بیمه ایران تاکید کرد، این تعامل در مورد کشورهای دیگر منطقه -که صنعت بیمه در آنها تجربیات موفقی داشته- هم می‌تواند اتفاق بیفتد. در حال حاضر و در پی نشستی که در روزهای اخیر با حضور روسای بیمه مرکزی دو کشور ایران و عراق صورت گرفت، قرار بر تلاش دو کشور برای توسعه همکاری در زمینه بیمه‌های حوادث، درمان، مسافرتی و حمل و نقل دریایی است. بالتبع با رفع محدویت‌های ایران در حوزه‌های مالی و تجارت، این تعاملات می‌تواند با کشورهای دیگر منطقه نیز صورت گیرد.

تجارت و حمل و نقل زمینی کالا با کشورهای همسایه نیز یکی دیگر از ظرفیت‌ها و مهم‌تر از آن نیازهایی است که شرکت‌‌های بیمه به دلایلی، توجهی به آنها ندارند. برخی از فعالان بخش حمل و نقل بین‌المللی این نیاز را بارها اعلام کرده‌اند که شرکت‌های بیمه که در ایران برای آنها بیمه‌نامه صادر کرده‌اند، در کشورهای همسایه نمایندگی و شعبه فعال ندارند. همکاری بین‌المللی در این زمینه با شرکت‌های بیمه آن کشورها نیز صورت نمی‌گیرد. این امر علاوه بر ایجاد چالش‌های جدی برای شاغلان در بخش حمل و نقل بین‌المللی می‌تواند یک ظرفیت برای فعالیت‌های برون مرزی شرکت‌های بیمه و تعامل و تبادل تجارب با شرکت‌های همکار باشد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4