صنعت بیمه چطور از چت‌بات‌ها بهره می‌گیرد؟

۷ جریان اصلی چت‌بات‌ها در بیمه

این روزها چت‌بات‌ها در همه صنایع به ابزاری پرکاربرد برای مشتریان تبدیل شده‌اند. چت‌بات‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار ارتباط با مشتری و کاهش هزینه‌ها هستند و به همین خاطر است که بسیاری از شرکت‌های بیمه در دنیا استفاده از آنها را در اولویت قرار داده‌اند.
05 مهر 1400
شناسه : 19
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
این روزها چت‌بات‌ها در همه صنایع به ابزاری پرکاربرد برای مشتریان تبدیل شده‌اند. چت‌بات‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار ارتباط با مشتری و کاهش هزینه‌ها هستند و به همین خاطر است که بسیاری از شرکت‌های بیمه در دنیا استفاده از آنها را در اولویت قرار داده‌اند.

چت‌بات‌ها به کاهش هزینه و بهبود تجربه مشتری کمک می‌کنند. به همین خاطر است که بسیاری از شرکت‌ها در جهان به دنبال بهره‌گیری از آن‌ها هستند. در نتیجه بازار چت‌بات‌ها هم به صورت تدریجی در حال رشد است. صنعت بیمه هم از این چت‌بات‌ها نهایت بهره را برده‌است. در این مقاله، ۷ جریان اصلی برای بهره‌گیری از چت‌بات‌ها در صنعت بیمه مورد بررسی قرار گرفته‌است.

بهبود تجربه مشتری

تجزیه و تحلیلِ پیش‌نگر، به آمار و ارقامی بستگی دارد که از طریق استخراج داده‌ها، مدل‌سازی، تطبیق الگوها و یادگیری ماشینی حاصل می‌شود. بهره‌گیری از تکنیک‌های مرتبط و الگوریتم‌ها به شکلی کارآمد در ربات‌ها، نه تنها تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد بلکه به رفع نیازها در دیگر کسب‌وکارها هم کمک می‌کند. تجزیه و تحلیل رفتاری از طریق چت‌بات‌ها به یکی از اقدامات رایج در میان شرکت‌ها تبدیل شده‌است. نتیجه همه این اقدامات هم بهبود تجربه مشتری بوده‌است.

مدیریت سریع‌تر خسارت‌نامه‌ها

چت‌بات‌های صنعت بیمه بهترین ابزار برای رسیدگی به امور مشتریان در رابطه با پرداخت خسارت هستند. آن‌ها می‌توانند به پرسش‌ها، پاسخ‌های مرتبط بدهند، داده‌های مورد نیاز را جمع‌آوری کنند و در نهایت فرایند رسیدگی به پرداخت خسارت در بیمه را سرعت ببخشند. مشتری به راحتی می‌تواند از طریق ربات به مطالبه خود رسیدگی کنند و چت‌بات هم با رصد موقعیت فعالیت‌های لازم برای بیمه‌گزار را انجام می‌دهد. این ربات‌ها می‌توانند در صورت نیاز، جزییات بیشتر را هم از مشتری دریافت کنند. به این ترتیب فرایند رسیدگی به مطالبات با سرعت بیشتری انجام می شود.

هوش مصنوعی غیر رسمی

هوش مصنوعیِ غیر رسمی به پل زدن میان شکاف‌ها در صنعت بیمه و ایجاد شفافیت بیشتر کمک می‌کند. دستیاری که بر پایه هوش مصنوعی فعالیت دارد، بهترین دستیار برای رسیدگی به امور مشتریان در مرحله نخست است. این دستیار می‌تواند تمامی درباره پوشش‌های بیمه‌ای، بیمه‌نامه، برنامه‌های موجود، قیمت، نحوه پرداخت و نظایر آن به مشتری اطلاع بدهد. حتی برخی از این چت‌بات‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند واکنش‌های حسی و عاطفی هم داشته باشند.

پشتیبانی ویدئویی

همه‌گیری کرونا باعث شد تماس‌های ویدیویی و بهره‌گیری از امکان تماس تصویری ناگهان افزایش پیدا کند. بسیاری از افراد باید در خانه بمانند. برای آن‌ها تماس ویدیویی بسیار کارآمد است. در تماس ویدیویی می‌توانید شخصی را که با او درحال حرف زدن هستید، ببینید و متوجه زبان بدن و حالات چهره‌اش می‌شوید. به همین خاطر این شیوه بسیار نزدیک به ارتباط و تعاملِ چهره‌به‌چهره است. اما در مورد چت‌بات، شما به جای انسان با رباتی حرف می‌زنید که به صورت دیجیتالی شبیه به انسان است. نوعی از «انسان‌های مصنوعی» برای چت‌بات‌های ویدیویی ساخته شده‌اند که می‌توانند حالات و صدای انسانی داشته باشند. این نسل جدید از ربات‌ها می‌تواند بهتر رفتارهای انسانی را تقلید کند و در نتیجه اثر بهتری روی مشتری می‌گذارد.

زبان و لهجه محلی

در هند، چت‌بات‌ها به افراد مختلفی با زبان‌ها و گویش‌های مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند. به همین خاطر است که باید به این مورد هم توجه شود. چت‌بات‌های چندزبانه می‌توانند با مشتریان مختلفی ارتباط برقرار کنند و به سادگی مانع زبان را از میان برمی‌دارند. البته ساختن چت‌بات‌های چندزبانه کار ساده‌ای نیست اما در نهایت با استقبال مشتریان روبه‌رو خواهد شد.

آگاهی عاطفی

این روزها ربات‌هایی ساخته می‌شوند که به لحاظ عاطفی، احساسات را درک می‌کنند و هنگام تعامل با مشتری هم متناسب با حال او، رفتار می‌کنند. آن‌ها به‌رغم ماشین بودن، این توانایی را دارند که احساسات غریبه‌ها را تشخیص بدهند. صنعت بیمه می‌تواند برای بهبود تجربه مشتری از این چت‌بات‌ها بهره بگیرد.

بازاریابی شخصی‌شده

تحلیل‌گران از سال‌ها پیش گفته بودند که میزن تعامل انسان‌ها با چت‌بات‌ها از سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا خواهد کرد. اما چت‌بات‌هایی که قرار است در آینده با انسان‌ها ارتباط برقرار کنند، فقط ماشین‌هایی نیستند که برنامه‌ریزی شده‌اند تا به پرسش‌های مشخص پاسخ بدهند. آن‌ها می‌توانند روابطی پیچیده با مشتریان خود شکل بدهند. به این ترتیب آن‌ها چت‌بات‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای هستند که با هر مشتری، رفتاری ویژه و درخور خواهند داشت.

این‌ها مهم‌ترین جریان‌ها در بهره‌گیری از چت‌بات‌ها در صنعت بیمه در سال ۲۰۲۱ بوده‌اند. اما با توجه به گسترش بهره‌گیری از ربات‌ها در صنایع مختلف، به زودی شاهد خیزش شکل‌های جدیدی از چت‌بات‌ها در جهانِ بیمه خواهیم بود.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4