چرا باید از مدل بیمه باز و اینشورتک در صنعت بیمه بهره گرفت؟

بیمه باز آینده بیمه است

بیمه باز به چه معناست و چه ضرورتی در صنعت بیمه دارد؟ از اهمیت کاربرد مدل بیمه باز و اینشورتک در دنیای پساکرونایی چه می‌دانید؟ اصلا چرا باید از مدل بیمه باز در صنعت بیمه بهره گرفت؟
25 مهر 1400
شناسه : 167
منبع:
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
بیمه باز به چه معناست و چه ضرورتی در صنعت بیمه دارد؟ از اهمیت کاربرد مدل بیمه باز و اینشورتک در دنیای پساکرونایی چه می‌دانید؟ اصلا چرا باید از مدل بیمه باز در صنعت بیمه بهره گرفت؟

بیمه باز راهکاری است که بیمه‌گران برای ارتباط با مشتریان امروزی خود در نظر گرفته‌اند. اینشورتک، موسسه‌ها و سازمان‌های مالی همگی داده‌های کاربردی بسیاری در اختیار دارند که بیمه‌گران می‌توانند با استفاده از آن‌ها وضعیت خود را بهبود ببخشند.

بیمه‌گران قصد دارند برای مشتریان خود تجربه‌ای منحصربه‌فرد ارائه کنند. در نتیجه تا جای ممکن روی ظرفیت‌های دیجیتالی خود تمرکز کرده‌اند. آن‌ها به‌ویژه پس از شیوع همه‌گیری کرونا، تصمیم گرفته‌اند نوآوری‌های دیجیتالی را وارد میدان کنند.

موسسه KPMG که در زمینه ارائه خدمات شبکه‌ای فعالیت دارد، به تازگی پژوهشی در این زمینه انجام داده‌است. براساس یافته‌های این پژوهش ۸۵ درصد از مدیران عامل در شرکت‌های بیمه‌ای گفته‌اند نوآوری‌های دیجیتالی آن‌ها در دوره همه‌گیری سرعت گرفته‌است.

میلیاردها نفر از جمعیت جهان طی یک سال گذشته کار با فناوری‌های دیجیتالی را یاد گرفته‌اند و در نتیجه از موسسه‌ها و شرکت‌ها هم انتظار دارند در همین راستا فعالیت کنند. بیمه باز، پاسخی به این نیازها بوده‌است.

اینشورتک و بیمه باز فرصتی فراهم می‌آورد تا شرکت‌ها در درازمدت با هم رقابت کنند. در این مسیر، نکاتی وجود دارد که بیمه‌گران باید به آن‌ها توجه داشته باشند.

تکامل آزادی و انعطاف‌پذیری

باز بودن در زمینه امور مالی و تجاری امر نوینی محسوب نمی‌شود. برای مثال در زمینه بانک‌داری نوین، اپلیکیشن‌ها و خدمات مالی جدیدی ارائه شده‌است به بانک‌ها اجازه می‌دهد به جای رقابت با فناوری‌های دیجیتالی، با آن‌ها همکاری کنند.

اما باز بودن برای بیمه‌گران به چه معناست؟ بیمه‌گری باز به نوعی به معنای به‌کارگیری مفاهیم نوآورانه در صنعت بیمه است. برای مثال بیمه‌گران می‌توانند در چهارچوب بیمه باز، به کمک داده‌های گسترده با طیف وسیعی از مخاطرات آشنا شوند و با دقت بیشتری در این زمینه عمل کنند. به‌علاوه، بیمه‌گران از طریق بیمه باز، بهتر می‌توانند فرصت‌های درآمدزایی را شناسایی و دنبال کنند.

بیمه‌گران از طریق بیمه باز، سفر مشتری را کوتاه‌تر می‌کنند و به او این فرصت را می‌دهند که زودتر به هدفش دست یابد. از این طریق، انعطاف‌پذیری و آزادی به ابزاری برای پیشبرد اهداف صنعت بیمه تبدیل می‌شوند.

برای بیمه‌گری باز از کجا باید آغاز کرد؟

بیمه‌گران سال‌هاست درباره به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات تردید دارند اما در مدل بیمه باز، باید این ترس و تردید را کنار بگذارند و داده‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. در حال حاضر جو دیجیتالی شدن فضا را در بر گرفته و یکی از مواردی که می‌تواند به موفقیت کمک کند، بهره‌گیری از عنصر مشارکت و همکاری است. از این طریق، می‌توان به جهانی فراتر از جهان صنعت بیمه سنتی دست یافت و ارزش‌های جدیدی در این عرصه آفرید.

بیمه باز فضایی ایجاد می‌کند که در آن بیمه‌گران علاوه بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های محصولات و فناوری‌های ایشنورتک، می‌توانند به صورت تدریجی به اطلاعات مشتری در ارتباط با صنعت خود دست پیدا کنند. به صورت ساده‌تر، بیمه‌گران می‌توانند بدون سرمایه‌گذاری کلان و تغییر و تحولات وسیع، صرفا در قالب مدل بیمه آزاد، از قدرت فناوری بهره‌مند شوند.

یکی از نکات مهم این است که بیمه‌گران نیازی نیست مسیر تغییر و تحول را به تنهایی طی کنند. شرکای آن‌ها در بخش فناوری که ظرفیت‌هایی را برای آن‌ها فراهم می‌کنند هم در این مسیر با آن‌ها همراهی خواهند داشت.

مهیا شدن برای آینده

همه‌گیری کرونا به همگی ما نشان داد که برهم‌زنندگی امری قابل پیش‌بینی نیست. در جهانی که به سمت کاربرد فناوری‌های دیجیتالی شتاب گرفته، این تغییر و حرکت به سمت برهم‌زنندگی ضرورتا رخ خواهد داد، حالا دیر یا زود، فرقی ندارد.

در حالی‌که خیلی از چیزها را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، به‌کارگیری مدل‌های نوآوری در صنعت بیمه، امری حتمی و الزامی به نظر می‌رسد. آینده صنعت بیمه در این مسیر است و نمی‌توان به عنوان بیمه‌گر، خلاف جهت حرکت کرد. در واقع، نباید تغییرات و تحولات در این عرصه را نادیده گرفت. بیمه باز مسیری به سوی آینده بهتر برای صنعت بیمه است. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4