توسعه بیمه و اقتصاد با حضور در بازار کشورهای همسایه

چرا بیمه‌گران ایرانی باید به بازار کشورهای همسایه بروند؟

بیمه‌گران در ایران می‌توانند با حضور در کشورهای همسایه، بازار بیمه کشور را توسعه بدهند و به این ترتیب نقشی بزرگ در اقتصاد کشور ایفا کنند.
25 مهر 1400
شناسه : 166
منبع:
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
بیمه‌گران در ایران می‌توانند با حضور در کشورهای همسایه، بازار بیمه کشور را توسعه بدهند و به این ترتیب نقشی بزرگ در اقتصاد کشور ایفا کنند.

در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن مرزها از بین رفته‌اند. هرچند کرونا باعث شده روابط میان انسان‌ها کمتر از گذشته شود اما تجارت میان کشورها همچنان به قوت خودش باقی است. هنوز همه تلاش‌های دولت‌ها بر این است که به نوعی با یکدیگر تمایل داشته باشند. کشورهای توسعه‌یافته همیشه تلاش دارند روابط تجاری خود را با سایر قدرت‌های اقتصادی تقویت کنند. اما اصولا آسان‌ترین بازار، بازار همسایه است. در این بین کشورهای وسیعی نظیر ایران که مرزهای گسترده‌ای با کشورهای متعدد دارد و از همسایگان بسیاری برخوردار است، می‌تواند از مزایای بازار همسایه بیشتر بهره‌مند شود.

بازار کشور همسایه اصولا آسان‌ترین بازار است که می‌توان به آن دسترسی داشت. نزدیکی میان دو کشور همسایه معمولا فقط به لحاظ جغرافیایی نیست. اکثر کشورهای همسایه اغلب اوقات تاریخ مشترکی هم دارند، مردم آن‌ها به لحاظ فرهنگی به یکدیگر نزدیک‌تر هستند و روابط سیاسی هم اصولا میان کشورهای همسایه قوی‌تر و دوستانه‌تر است. مثل روز روشن است که ارتباط تجاری در چنین شرایط موثرتر خواهد بود.

نزدیک بودن یکی از مهم‌ترین مزایا در تجارت است. آن‌ها که به دنبال تجارت‌های کوچک اما برون‌مرزی هستند، می‌توانند فعالیت‌های خود را در سطح کشورهای همسایه آغاز کنند. در ایران به دلیل تعدد کشورهای همسایه، چنین فرصتی برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بسیار است. در واقع کشورهای همسایه می‌توانند تمرینی برای صادرات هم باشند. تاجران از این طریق بهتر می‌توانند با محدودیت‌ها و شرایط صادرات محصولات و خدمات خود به سایر کشورها آشنا شوند و سپس در مورد صادرات به کشورهای دورتر هم تصمیم بگیرند.

بیمه‌گران هم مانند سایر فعالان اقتصادی می‌توانند با حضور در کشورهای دیگر، به‌ویژه کشورهای همسایه، از تجربه ارائه خدمات به مشتریان در دیگر کشورها بهره‌مند شوند. براساس گزارش چابک‌آنلاین، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نظیر امارات متحده عربی، بحرین و قطر جزو کشورهایی با ریسک پایین هستند و کشورهایی مانند عراق، افغانستان و پاکستان از نظر ریسک بیمه‌ای، جزو کشورهایی با ریسک بالا محسوب می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از آن‌جا که ریسک در کشورهای همسایه بالاست، اکثر شرکت‌های بیمه خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این کشورها ندارند. آن دسته از بیمه‌گرانی که به دنبال معرفی خودشان به لحاظ مسئولیت اجتماعی هستند، با سرمایه‌گذاری و حضور در کشورهای همسایه ایران می‌توانند از این فرصت بهره بگیرند. در واقع سرمایه‌گذاری و حضور بیمه‌ای در کشورهایی مثل عراق و افغانستان که با انواع درگیری‌های داخلی و خارجی روبه‌رو هستند، به نوعی مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بیمه‌ای را نشان می‌دهد و از این جهت می‌تواند به فرصتی برای معرفی شرکت با چهره‌ای مثبت باشد.

محمود سبزی، کارشناس بیمه‌ای در گفت‌وگویی با چابک‌آنلاین گفته‌است موضوع حضور شرکت‌های بیمه ایرانی در کشورهای پرخطر اطراف در طول سالیان اخیر با مشکلات اقتصادی روبه‌رو بوده و هنوز این مشکلات حل نشده‌اند. همکاری و تلاش دولت برای حل این مشکلات می‌تواند به نقطه آغازی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه تبدیل شود. در واقع دولت‌ها باید با همکاری یکدیگر، سازوکاری را طراحی کنند که از طریق آن هم شرکت‌های بیمه‌ای به سود برسند و هم خدمات بیمه‌ای به دست مردم در کشورهای مختلف برسد.

روشن است که صنعت بیمه در کشور علاوه بر رفع نیازهای بیمه‌ای داخل کشور باید برای توسعه بازار، پوشش‌های بیمه‌ای را به کشورهای همسایه و کشورهای منطقه خاورمیانه هم عرضه کند. از این طریق می‌توان به بازار بیمه توسعه‌یافته‌ای در کشور دست پیدا کرد که نقشی اساسی در توسعه اقتصادی کشور دارد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4