فناوری و نوآوری به بهبود فرایندهای قیمت‌گذاری کمک می‌کند

نوآوری در خدمت قیمت‌گذاری

قیمت‌گذاری یکی از مواردی است که در صنعت بیمه نقشی مهم ایفا می‌کند. می‌توان با بهره‌گیری از نوآوری و فناوری‌های جدید، فرایند قیمت‌گذاری را بهبود بخشید.
27 مهر 1400
شناسه : 103
منبع:
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
قیمت‌گذاری یکی از مواردی است که در صنعت بیمه نقشی مهم ایفا می‌کند. می‌توان با بهره‌گیری از نوآوری و فناوری‌های جدید، فرایند قیمت‌گذاری را بهبود بخشید.

یکی از مقولات مهم در صنعت بیمه، قیمت‌گذاری است. بیمه‌گران باید بدانند چطور محصولات و خدمات خود را قیمت‌گذاری کنند که هم برایشان سود داشته باشد و هم مشتری از آن استقبال کند. فراموش نکنید که قیمت‌گذاری صحیح و استاندارد می‌تواند یک مزیت رقابتی باشد و شما را به رقیبی شکست‌ناپذیر تبدیل کند.

این روزها نوآوری به امری ضروری در صنعت بیمه تبدیل شده و همین امر ضروری می‌تواند در رابطه با قیمت‌گذاری کمک‌کننده باشد. در واقع همانطور که می‌توان فرایندهای مختلف بیمه‌ای نظیر عقد قراردادهای بیمه‌ای و پرداخت مطالبات و خسارت‌های بیمه‌ای را به صورت نوآوری و به کمک فناوری انجام داد، قیمت‌گذاری را هم می‌توان به همین شکل پیش برد. البته بهره‌گیری از نوآوری در قیمت‌گذاری سطوح مختلفی دارد که کسب‌وکارها می‌توانند با توجه به شرایط و وضعیت خودشان از این سطوح بهره بگیرند.

نخستین قدمی که می‌توان در زمینه مدل قیمت‌گذاری از مسیر نوآوری برداشت این است که مدل خطی عمومی بهره گرفت. در واقع این نقطه شروع است. در حال حاضر تقریبا همه شرکت‌های اروپایی و آمریکایی به این مرحله رسیده‌اند و از مدل خطی عمومی بهره می‌گیرند. در این سطح، مخاطرات سنجیده می‌شود و تلاش بر این است که قیمت نسبت به عموم قیمت‌ها در بازار، کمتر باشد. برای این کار باید قراردادها مورد بازبینی قرار بگیرند تا بهترین قیمت مشخص شود.

اما در سطحی پیشرفته‌تر می‌توان از ابزارهای قیمت‌گذاریِ هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بهره گرفت. برخی از بیمه‌گران در سرتاسر جهان توانسته‌اند جهشی عظیم ایجاد کنند و قیمت‌گذاری را به کمک ابزارهایی انجام بدهند که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بهره می‌گیرند. این گروه از کسب‌وکارهای بیمه‌ای مدت‌هاست که هوش مصنوعی را وارد روند کاری خود کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ابزارهای قیمت‌گذاری مجهز به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی اغلب دقت بالایی دارند و می‌توانند موارد مختلف و ریسک‌ها را بررسی کنند و مطابق با آن‌ها قیمت را مشخص کنند. یکی از مزایای بهره‌گیری از هوش مصنوعی در فرایند قیمت‌گذاری این است که این کار را با سرعت بالایی انجام می‌دهد. به همین خاطر مدلی موفق است که در آینده هم با استقبال بیمه‌گران روبه‌رو خواهد شد.

داده‌هایی که در صنعت بیمه وجود دارند ظرفیت‌های مختلفی را ایجاد می‌کنند که بهبود این صنعت کمک می‌کند. این داده‌ها به بهبود وضعیت قیمت‌گذاری هم کمک خواهند کرد. شرکت‌هایی که از قیمت‌گذاری با ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بهره می‌گیرند در حقیقت از مزیت رقابتی بالایی برخوردارند و در این زمینه می‌توانند حرف اول را بزنند.

اما پیشرفته‌ترین سطح در زمینه نوآوری در قیمت‌گذاری می‌تواند بهره‌گیری از ربات‌های قیمت‌گذار باشد. در حال حاضر صنعت بیمه از ربات‌های مختلفی استفاده می‌کند. برای مثال برای رسیدگی به مطالبات مشتریان و تعامل با آن‌ها، چت‌ها به کار می‌آیند. اما در مورد قیمت‌گذاری هم می‌توان از ربات‌های کمک گرفت که کارشان قیمت‌گذاری است.

ربات‌های قیمت‌گذار به صورت مرتب، وضعیت جنبش‌های قیمتی در بازار را بررسی می‌کنند. آن‌ها با بررسی روند موجود در بازار، در مورد قیمت‌گذاری محصولات بیمه‌ای تصمیم می‌گیرند و آن را در اختیار کسب‌وکار بیمه‌ای می‌گذارند.

افزایش بهره‌وری در قیمت‌گذاریِ محصولات بیمه‌ای امری حائز اهمیت است که به مرور با پیشرفت‌های تکنولوژی و بهره‌گیری از خدمات نوآورانه، ایجاد خواهد شد. شرکت‌های بیمه‌ای و کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند به کمک نوآوری و فناوری تحولی عظیم در فرایند قیمت‌گذاری خود ایجاد کنند.

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4