بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت بیمه در به کارگیری ابزار فناوری چه هستند؟

۵ چالش اصلی فناوری در بیمه

پیشرفت‌های فناوری همراه با خود چالش‌هایی را برای صنعت بیمه همراه می‌آورد اما نکته اینجاست که راهکارهای مقابله با این چالش‌ها در دل خودشان نهفته‌ است.
19 مهر 1400
شناسه : 99
منبع:
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
پیشرفت‌های فناوری همراه با خود چالش‌هایی را برای صنعت بیمه همراه می‌آورد اما نکته اینجاست که راهکارهای مقابله با این چالش‌ها در دل خودشان نهفته‌ است.

پیشرفت فناوری‌های جدید و فشار برای بهره‌گیری از آن‌ها اخیرا به یکی از چالش‌های صنعت بیمه تبدیل شده‌است. در حالی‌که تحولات فناورانه باعث شده اتفاقات خوبی در صنعت بیمه رخ بدهد در عین‌حال چالش‌های جدیدی را هم ایجاد کرده‌است. اما بزرگ‌ترین چالش‌ها چه هستند؟

 دیجیتالی کردن کسب‌وکارهای کوچک

یکی از بازارهای پرسود در صنعت بیمه، کسب‌وکارهای کوچک هستند. صنعت بیمه از اهمیت فناوری‌های جدید آگاه است به همین خاطر کسب‌وکارهای کوچک را هم تحت فشار قرار داده تا بتوانند از ارزش‌های فناوری‌های نوین بهره بگیرند. آن‌ها باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و این کار آسانی نیست.

با سه گام ساده می‌توان این چالش را برای کسب‌وکارهای کوچک تا حدودی برطرف کرد:

۱. بهبود تجربه مشتری از طریق تعامل دیجیتالی

۲. دیجیتالی کردن قراردادهای بیمه‌ای

۳. سرمایه‌گذاری روی نیروهای فعال در شرکت

 کالایی‌سازی

بیمه‌گران بیش از هر زمانی خودشان را در میدان رقابت با سایر کسب‌وکارهای بیمه‌ای می‌بینند تا مشتریان جدیدی به دست بیاورند و مشتریان قبلی را حفظ کنند. البته که جذب و حفظ مشتری امر مهم در هر صنعتی به شمار می‌آید اما همین سرعت و رویکرد منجر به کالایی‌سازی می‌شود.

کالایی‌سازی یعنی فرایندی که در آن نحوه برخورد و رفتار با یک فرد شبیه به رفتار با یک کالا می‌شود. به این ترتیب برخی از شرکت‌های بیمه‌ای طوری با مشتریان رفتار می‌کنند که گویی آن‌ها کالا هستند. فرایند کالایی‌سازی به سادگی می‌تواند مشتری را از آن کسب‌وکار دور کند. مشتریان انتظار دارند که با آن‌ها به شیوه‌ای برخورد شود که گویی برای کسب‌وکار ارزش دارند. در فرایند کالایی‌سازی کاملا برعکس می‌شود و این احساس به مشتری القا نخواهد شد.

فناوری‌های جدید می‌تواند به کسب‌وکارهای بیمه‌ای این امکان را بدهد که محصولاتی ویژه و خاص برای مشتریان خود ایجاد کنند. به این ترتیب مشتری مقوله کالایی‌سازی را احساس نخواهد کرد. در واقع تحولات فناوری می‌تواند این چالش کالایی‌سازی را از طریق شخصی‌سازی برطرف کند. به این ترتیب مشتری هم احساس بهتری نسبت به کسب‌وکار پیدا خواهد کرد.

 بهبود کیفیت تجزیه و تحلیل داده‌ها

داده‌ها به صورت پیوسته و مکرر در صنعت بیمه ایجاد می‌شوند. اما نکته اینجاست که کیفیت با کمیت برابری نمی‌کند. داده‌های فراوان زمانی ارزشمند خواهند بود که بتوان به درستی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرد و مورد بهره‌برداری قرار داد. انبوه داده‌ها صرفا می‌تواند به چالش برای صنعت بیمه تبدیل شود.

به این ترتیب بیمه‌گران به نظام مدیریت خاصی برای مدیریت داده‌ها نیاز دارند. آن‌ها می‌توانند به کمک تجزیه و تحلیل داده‌ها، تجریه مشتری را بهبود ببخشند. برای اینکه بتوانید کیفیت تجزیه و تحلیل داده‌ها را بالا ببرید باید این چند گام را بردارید:

۱. اولویت‌ها و انتظارات مشتریان خود را به صورت شفاف و دقیق مشخص کنید

۲. با رویکردی جامع‌نگر، به دنبال تسهیل فضا باشید و از قدرت داده‌ها بهره بگیرید

۳. بهره‌گیری از داده‌ها را مدرن و چابک کنید تا کیفیت افزایش پیدا کند

  بهره‌گیری از داده‌ها برای بهبود تجربه مشتری

استفاده از داده‌های موجود در جهت افزایش رضایت مشتری و بهبود تجربه او، امر جدیدی نیست. اما بهبود تجربه مشتری همیشه چالشی برای صنعت بیمه بوده‌است. بیمه‌گران همیشه در این زمینه در تقلا بوده‌اند. در این زمینه شاید بهره‌گیری از برخی موارد بتواند به بهبود تجربه مشتری هم کمک کند:

۱. چت‌بات

۲. اپلیکیشن‌های موبایلی

  امنیت سایبری

در حال حاضر همه کسب‌وکارها و انسان‌ها به نوعی تجربه بهره‌گیری از خدمات دیجیتالی را دارند. به همین خاطر است که امنیت سایبری به یک چالش بزرگ تبدیل شده‌است. اما بیمه‌گران می‌توانند از این چالش به عنوان فرصت بهره بگیرند و پوشش‌های جدیدی را در این زمینه ارائه کنند.

پوشش بیمه سایبری باید با کمک دولت‌ها و ایجاد قوانین صورت بگیرد. اما بیمه‌گران می‌توانند در این زمینه نقشی موثر داشته باشند و از این چالش به نفع خودشان بهره بگیرند.

صنعت بیمه همراه با پیشرفت‌های فناوری می‌تواند با چالش‌های بیشتر و جدی‌تری مواجه شود اما راهکارهای مقابله با این چالش‌ها درون خودشان نهفته است. کافی است بیمه‌گران کمی تمرکز کنند تا راهکار را از دل همان چالش بیرون بکشند. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4