استارت‌آپ‌های موفق در حوزه فناوری بهداشت در حال بازسازی چشم‌انداز این حوزه هستند

موسسه آکسفورد در آخرین گزارش سال ۲۰۲۴، ارزش فعلی بازار صنعت فناوری بهداشت را حدود ۱۵۰ میلیارد دلار دانسته است

26 آبان 1403
شناسه : 973
منبع:

طبق آخرین گزارش مؤسسه آکسفورد از آینده هلث‌تک، هوش مصنوعی نقش حیاتی در سرعت بخشیدن به کشف دارو و بهبود فرآیندهای تشخیصی ایفا می‌کند و توانایی تحلیل سریع حجم زیادی از داده‌ها را دارد. پیشرفت این مدل‌های هوش مصنوعی، تصمیم‌گیری بالینی و کارایی عملیاتی را در محیط‌های بهداشتی بهبود می‌بخشد.

دو بخش دیگری که نباید از چشم فعالان دور بماند یکی تمرکز بر مراقبت‌های اولیه و نیز درخواست‌هایی برای بازسازمان‌دهی سیستم‌های بهداشتی است. این گزارش می‌گوید که مراقبت‌های اولیه باید اولویت بالاتری نسبت به خدمات بیمارستانی پیدا کند تا دسترسی و کارایی نظام بهداشت و درمان در رسیدگی به مشکلات بهداشتی رایج بهبود یابد. بخش دیگر هم مربوط به ابتکارات بهداشت عمومی به ویژه در زمینه چاقی و بیماری‌های مزمن است که برای بهبود نتایج سلامت عمومی ضروری است و این شامل قوانینی می‌شود که به ایجاد محیط‌های غذایی سالم‌تر کمک می‌کند.

 

 جنگ رهبران صنعت هلثتک با نظام سنتی بهداشت

رویکردهای نوآورانه و اجرای موفق فناوری‌های خلاقانه تعدادی از شرکت‌های فعال این حوزه را به رهبری این بازار رسانده است. اما این شرکت‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و در چه حوزه‌هایی پرچم‌دار شده‌اند؟ طبق گزارش مؤسسه آکسفورد، شرکت‌هایی موفق به رهبری این بازار شده‌اند که با استفاده از فناوری و تمرکز بر مراقبت‌محور بودن بیماران چشم‌انداز فناوری‌های بهداشتی را متحول کرده‌اند. استراتژی‌های اغلب این شرکت‌ها شامل توجه به نیازهای مصرف‌کننده، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوآورانه و افزایش همکاری‌هایی که ارائه خدمات را بهبود می‌بخشند، می‌شود. مؤسسه آکسفورد تأکید دارد شرکت‌هایی در حوزه هلث‌تک موفق خواهند شد که بتوانند خود را با تغییرات رو به رشد نظام درمان تطبیق دهند و در عین حال با چالش‌هایی که جمعیت سال‌خورده و افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان به وجود می‌آورند، مقابله کنند.

طبق این گزارش، یکی از استراتژی‌های طلایی که این شرکت‌ها استفاده کردند، هدف قرار دادن جمعیت متنوعی از افراد در مناطق دورافتاده و با محدودیت حرکتی بود که با استفاده از فناوری دسترسی آن‌ها به خدمات بهداشتی تسهیل شد. شرکت «تلاداک» که سرآمد خدمات پزشکی از راه دور شناخته می‌شود، با همین استراتژی موفقیت خود را در ارائه خدمات سلامت روان و مدیریت شرایط مزمن تضمین کرده و حالا از تقاضای روزافزون برای راه‌حل‌های مراقبت بهداشتی از راه دور بهره‌برداری می‌کند. شرکت بیوفارمای «اَمژن» و مجموعه شرکت‌های دارویی «سی.وی.اِس هلث» هم هردو روی ارائه خدمات جامع، فراگیر و در دسترس متمرکز شده‌اند. شرکت «اَمژن» تصمیم گرفته که راه‌حل‌های بهداشتی فراگیرتری در صنعت داروسازی به‌کار بگیرد تا نه‌فقط یک بازار خاص، بلکه جمعیت‌های بزرگ‌تری بتوانند به دارو دسترسی داشته باشند. همچنین مجموعه کمپانی‌های دارویی «سی.وی.اِس هلث» با ادغام خدمات داروخانه‌ها و مراقبت‌های بهداشتی سریع و مقرون به‌صرفه مثل درمان بیماری‌های جزئی، ارائه واکسن، انجام غربالگری‌های سلامت و ارائه توصیه‌های اولیه بهداشتی بدون نیاز به وقت قبلی به واسطه پزشکی از راه دور، خود را به عنوان یک ارائه‌دهنده جامع خدمات مراقبت بهداشتی قابل‌دسترس معرفی کرده است.

 همچنین بسیاری از این شرکت‌های نوآور و استارت‌آپی تمرکزشان را بر کاهش هزینه‌های کلی بهداشت و درمان از طریق پیشگیری و مدیریت بیماری‌های مزمن و کاهش بستری‌ها و نیاز به مراقبت‌های اورژانسی گذاشتند. روش دیگری که یونیکورن‌های صنعت فناوری‌های بهداشت به آن پایبند بودند، افزایش امکان مشارکت بیماران از طریق پلتفرم‌های دیجیتال بود. پلتفرم‌هایی که با ارائه ابزارها و منابع به بیماران، آن‌ها را به مدیریت سلامت خود و در نتیجه به پیروی بهتر از برنامه‌های درمانی ترغیب می‌کند. به‌طورمثال استارت‌آپ «لیوونگو» (Livongo) بر مدیریت بیماری‌های مزمن به ویژه دیابت، تمرکز دارد و با استفاده از تحلیل داده‌ها و مربیگری شخصی از طریق پلتفرم‌های دیجیتال، به بیماران کمک می‌کند تا بیماری‌های خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنند که به نتایج بهداشتی بهتر و کاهش هزینه‌های درمانی منجر می‌شود. «جینجر»، استارت‌آپ دیگری که در این زمینه پیشگام است هم در زمینه پزشکی رفتاری دیجیتال تخصص دارد و بر پیشگیری از بیماری‌های مزمن از طریق برنامه‌های شخصی‌سازی‌شده که ترکیبی از فناوری و پشتیبانی انسانی هستند، متمرکز است. این رویکرد در کاهش نرخ چاقی و بهبود سلامت کلی گروه هدف این استارت‌آپ مؤثر بوده است.

بعضی دیگر از شرکت‌های فعال این حوزه هم با معرفی مدل‌های کسب‌وکار جدید که سیستم‌های سنتی بهداشت و درمان را به چالش می‌کشند، به سمت مراقبت‌های مؤثرتر و بیمارمحور حرکت می‌کنند. مثلاً یکی از معروف‌ترین این شرکت‌ها به نام «اِپیک سیستمز» توجه خود را به سیستم‌های سوابق الکترونیکی بهداشت (EHR) معطوف کرده و با حضور قوی خود در بازار و بهبود مداوم قابلیت‌های نرم‌افزاری خود برای بهبود هماهنگی مراقبت از بیماران و مدیریت داده‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده است. پلتفرم «داکسیمیتی» هم که یک پلتفرم شبکه‌سازی حرفه‌ای برای متخصصان بهداشت و درمان است، ارتباط و همکاری بین پزشکان را تسهیل کرده و با تقویت ارتباط حرفه‌ای و بهبود اشتراک‌گذاری دانش پزشکی، به مراقبت بهتر از بیماران منجر شده است. در نهایت گزارش مؤسسه آکسفورد با اشاره به استارت‌آپ‌های موفق فناوری بهداشت می‌گوید که این بازیگران خلاق و نوآور در حال بازسازی چشم‌انداز بهداشت و درمان هستند و با بهبود دسترسی، کاهش هزینه‌ها، افزایش مشارکت بیماران و تحریک نوآوری، چالش‌های موجود در نظام درمان را رفع و راه را برای پیشرفت‌های آینده در این صنعت هموار می‌کنند.

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4