مدرن‌سازی داده‌ها در بیمه (بخش دوم): راهنمای اجرای موفقیت‌آمیز

11 شهریور 1403
شناسه : 882
منبع:

بخش اول این مجموعه‌مقاله‌ی دوقسمتی بر ایجاد استراتژی داده و تجزیه‌وتحلیل متمرکز بود. در قسمت دوم، مسیری را برای اجرای موفقیت‌آمیز این استراتژی (از جمله درس‌های کلیدی مدرن‌سازی داده‌ها) ترسیم می‌کنیم.

چیستی و چرایی دستیابی به یک هدف -که با عنوان «استراتژی» نیز شناخته می‌شود- بخش آسان ماجرا است. در چگونگی یا اجرا است که کارْ سخت می‌شود و در نهایت میزان موفقیت معلوم می‌شود.

 

مدرن‌سازی داده‌ها و عملیات تجزیه‌وتحلیل در بیمه چیز جدیدی نیست، ولی پیشرفت در این مسیر برای بسیاری از بیمه‌گران (اتکایی) میسر نشده است. چالش‌های سیستم‌های قدیمی، محدودیت‌های منابع، و ناکارآمدی در سازمان و زیرساخت، همگی دست‌به‌دست یکدیگر می‌دهند تا پیشرفت چشمگیری حاصل نشود. خوشبختانه مسیری که برخی از بیمه‌گران پیشرو پی گرفته‌اند، ثابت می‌کند که مدرن‌سازی داده‌ها واقعاً قابل‌دستیابی است و کارایی‌ها و ارزش کسب‌وکار حاصل از آن به زحمتش می‌ارزد.

 

همکاری: مهیا کردن بستر برای تحول

اولین قدم حیاتی برای تحول داده‌ها، همکاری هم‌افزا و حذف شکاف بین تیم کسب‌وکار و تیم فناوری اطلاعات است. با درک نقش‌ها و مسئولیت‌های موردنیاز دو تیم برای تصمیم‌گیری موفقیت‌آمیز، بیمه‌گران می‌توانند محیطی مشارکتی ایجاد کنند که نوآوری و رشد پایدار را تقویت می‌کند. صاحب کسب‌وکار وظیفه دارد مشکلات و معیارهای موفقیت را تعیین کند و منابع تحلیلی را به توسعه‌ی راه‌حل‌ها (از جمله مدل خودکفا) اختصاص دهد. به‌موازات آن، واحد فناوری اطلاعات ابزارهای مناسب را پیشنهاد می‌کند، منابع شراکت در فناوری را مدیریت می‌کند و استراتژی فناوری شرکت را اجرا می‌کند.

 

غلبه بر چالش سیستم‌های قدیمی

سیستم‌های داده‌های قدیمی در بیمه‌ی عمر اغلب گرفتار تکرار، ابزارهای ناسازگار و فرایندهای ناکارآمد هستند. مبارزه با این مشکلات با ساخت مجموعه‌های داده در ابتدایی‌ترین سطح شروع می‌شود، که در نتیجه‌ی آن نیاز به جمع‌آوری آتی کاهش می‌یابد و قابلیت ارتقا برای برآوردن نیازهای تحلیلی آینده و جلوگیری از مازاد داده‌ها ممکن می‌شود. همچنین روشن کردن نقش مالکیت داده از طریق انتصاب رهبران داده‌های کاربردی و صاحبان داده مهم است، تا بتوان از انتقال آسان مسئولیت‌ها مابین نقش‌ها و در عین حال همسویی با خط‌مشی داخلی، تعهدات نظارتی و توافقات مقرر در قراردادها اطمینان حاصل کرد. در نهایت، انتخاب ابزارها باید بر روی معماری پیوسته و بی‌نقصی تمرکز کند که به نفع کل سازمان است.

 


اصول کلیدی فرایند مدرن‌سازی

منبع اطلاعات: ایجاد یک منبع اصلی اطلاعات برای مجموعه داده‌های اصلی در پایه‌ای‌ترین سطح، بدون انباشتگی زودرس، تضمین می‌کند که همه‌ی فرایندهای پایین‌دستی به‌طور یکسان و دقیق تغذیه می‌شوند.

تجزیه‌وتحلیل خودکفا: توانمندسازی واحدهای مختلف کسب‌وکار با ابزارها و قابلیت‌ها برای دسترسی مستقل و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، وابستگی به واحد فناوری اطلاعات را کاهش می‌دهد و تصمیم‌گیری را تسریع می‌کند.

قابلیت ارتقا: اولویت‌ دادن به ارتقاپذیری در سرمایه‌گذاری‌های مربوط به فناوری برای برآوردن نیازهای آتی، محدودیت‌های فعلی را کاهش می‌دهد و ارزش بالقوه‌ی کسب‌وکار را شکوفا می‌کند.

نظارت فعال: ردیابی مستمر هزینه‌ها، روال‌ها و کارایی فرایند، بهبود مکرر را ممکن می‌سازد و تجاری‌سازی فرایندهای مکررِ مورداستفاده را تقویت می‌کند.

 

پیشبرد مرکزیت داده

چارچوب به‌دست‌آمده داده‌های چندین منبع را از طریق یک «ساختار داده» یکپارچه می‌کند. این «ساختار داده» یک مخزن متمرکز برای مجموعه‌ داده‌‌های منتخب است که دسترسی به آن مدیریت و ایمن‌سازی می‌شود و در عین حال در صورت نیاز به‌آسانی در دسترس است. این ساختار داده از یک پایگاه داده‌ی تحلیلی قوی پشتیبانی می‌کند که امکان خودکفایی و تولید فرایندهای کسب‌وکار توسط کاربرانی غیر از واحد فناوری اطلاعات را فراهم می‌کند و از راه‌حل‌های موقت پشتیبانی می‌کند و در عین حال بر هزینه‌ها و روال‌ها نیز نظارت دارد. یک لایه بالاتر، قابلیت‌های تحلیلی پیشرفته و هوش کسب‌وکار وجود دارد که از سرعت و کارایی پایگاه‌داده‌ی تحلیلیِ زیربنایی برای استخراج بینش‌های عملی استفاده می‌کند.

 

بازآرایی نقش‌ها در سازمان به‌اندازه‌ی فناوری مهم است. بیمه‌گران پیشرو در این زمینه، رهبران داده را در نقش‌های کلیدی (مانند عملیات و بیمه‌گری) به کار می‌گیرند تا استراتژی تحلیلی را برای حوزه‌های مربوطه‌ی خود ترسیم کند. تیم عملیات داده (Data Ops) این استراتژی‌ها را اجرا می‌کند و از یکپارچگی پیوسته و هماهنگی طرح‌های چندتخصصی اطمینان حاصل می‌کند. ناظر بر همه‌ی این‌ها مدیر ارشد داده است که با رهبر ارشد کار می‌کند تا استراتژی کلی داده‌ها را با چشم‌انداز شرکت هماهنگ کند و اطمینان حاصل کند که سرمایه‌گذاری ارزش کسب‌وکار موردنظر را ایجاد می‌کند. این نقش‌ها با مشارکت واحد فناوری اطلاعات، مدیریت تغییر، واحد حقوقی و سایر شرکای فناوری تکمیل می‌شود.

 

پرهیز از مشکلات و دستیابی به موفقیت

مانند هر انتقال دیگری، بیمه‌گران بیمه‌ی (اتکایی) زندگی باید در مسیر مدرن‌سازی خود از مشکلات احتمالی عبور کنند و بیمه‌گران پیشرو نیز از این قاعده مستثنا نیستند. چالش‌هایی که برای این شرکت‌ها پیش آمد و اکنون می‌تواند راهنمای دیگران باشد عبارت‌اند از:

 

یکپارچه‌سازی محیط: مهاجرت از سیستم محلی به محیط ابری نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای اطمینان از همزیستی و انتقال یکپارچه است.

بازآرایی استراتژیک: سرمایه‌گذاری‌های فناوری باید با استراتژی کلی‌تر کسب‌وکار همسو باشند.

راه‌حل‌های جامع: یکپارچه‌سازی باید سرتاسری باشد و از رویکردهای منقطع که ممکن است منجر به ناهمخوانی سیستمی‌ شوند اجتناب شود، و در عین حال امکان پیشرفت‌های سریع فناوری در آینده را فراهم کند.

مدیریت هزینه: نظارت پیشگیرانه بر هزینه‌ها می‌تواند به جلوگیری از افزایش هزینه‌های غیرمنتظره کمک کند و امکان حذف فرایندهای بی‌استفاده را فراهم کند.

مدیریت تغییر: اولویت‌ دادن به مدیریت تغییر و سرمایه‌گذاری در آن، به‌واسطه‌ی تمرکز بر سیستم‌ها و افرادی که با آن‌ها در تعامل هستند، سازگاری و مقبولیت را تسهیل می‌کند.

 

علی‌رغم چالش‌های معمول در هر ارتقای فناوری بزرگ، مدرن‌سازی‌ها نشان داده است که به زحمتش می‌ارزید. کارایی‌های به‌دست آمده، باعث بهبود قابل‌توجه زمان اجرای سیستم شد (اغلب 10 تا 100 برابر سریع‌تر). این فرایند همچنین ارتباط بسیار قوی‌تری بین فناوری اطلاعات و کسب‌وکار ایجاد کرد و به‌روشنی نقش‌ها را برای رهبران داده‌ها و تحلیل‌شان روشن کرد. مدیریت هزینه‌ی پیشگیرانه و فرایندهای تأیید پیشرفته اکنون در عملیات روزمره به کار گرفته می‌شوند. یک مدل امنیتی پیشرفته از این تحول محافظت بیشتری کرد و واحدهای کسب‌وکار را برای فعالیتِ مستقل و ایمن توانمند ساخت. اکنون تیم‌ها زمان کمتری را به ساخت مدل‌های تحلیلی و مجموعه‌ی داده‌ها اختصاص می‌دهند و زمان بیشتری را به تفسیر آن‌ها به‌منظور کسب بینش‌های عملی کسب‌وکار اختصاص می‌دهند.

 

نتیجه‌گیری

مسیری که شرکت‌های پیشرو طی کرده‌اند، طرحی بالقوه برای بیمه‌گران عمری که در فکر مدرن‌سازی داده‌ها هستند، فراهم می‌کند. تأکید این مسیر بر تعیین زودهنگام و روشن انتظارات، پیشنهادهای مربوط به فناوری اطلاعات با تأمین کل بودجه‌ و همسو با کسب‌وکار، و همکاری همزیستانه‌ی واحدهای مختلف کسب‌وکار و فناوری اطلاعات است. این طرح همچنین بر اهمیت غلبه بر چالش‌های داده، سرمایه‌گذاری در سیستم‌های ارتقاپذیر و چابک، و نظارت و پالایش مداوم فرایندها تأکید دارد.

بیمه‌گران عمر از طریق مدرن‌سازی داده‌ها می‌توانند به صراحت و روانی داده‌ها دست یابند، ارزش کسب‌وکارشان را افزایش دهند و راه را برای آینده‌ای مبتنی بر تحلیل هموار کنند. نکته‌ی مهم تعهد تزلزل‌ناپذیر به نوآوری، برنامه‌ریزی قوی و روحیه‌ی مشارکتی است که در سراسر نقش‌های سازمانی گسترش یافته است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4