بیمه‌گری نیازمند بهره‌گیری از ابزارهای نوآورانه و دیجیتالی شده است

07 خرداد 1403
شناسه : 813
منبع:

به گزارش اینشورتک به نقل از بیمه داری نوین فریال فراکش، مدیر بیمه‌های اتکایی اختیاری شرکت بیمۀ اتکایی تهران، درقالب یک ارائه ،  مفاهیم و روندها را با تأکید بر نگرش پلتفرمی و مرور مختصات اکوسیستم بیمه‌گری اتکایی در ایران، به اشتراک گذاشت. در مقاله وی یکی از مواردی که مورد تاکید قرار گرفت: دیجیتالی شدن باید به ما کمک کند تا در نحوه پردازش‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی که انجام می‌دهیم از ابزارهای نوآورانه استفاده کنیم.

فراکش، مدیر بیمه‌های اتکایی اختیاری شرکت بیمۀ اتکایی تهران گفت: ابتدا باید نگاهی به این تغییر دیجیتال داشته باشیم و اینکه منظورمان از دیجیتال ترنسفورمیشن چیست و قرار است واقعاً چه اتفاقی در این زمینه رخ بدهد؟  دیجیتالی شدن باید به ما کمک کند تا در نحوه پردازش‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی که انجام می‌دهیم از ابزارهای نوآورانه استفاده کنیم. در واقع در بحث دیجیتالی‌شدن، چه در فرآیندها و چه در حوزه پروسسی که انجام می‌دهیم همه باید این مسیر را برای تصمیم‌گیری‌های بهتر و بهینه‌تر یاری دهند.

وی در ادامه بیان کرد: در حوزه‌های بیمه بحث فعالیت جهانی صنعت بیمه و انقلاب صنعتی مطرح می‌شود. بیمه‌گری نقش مهمی در انقلاب‌های صنعتی بازی کرده است و حالا نیازمند بهره‌گیری از ابزارهای نوآورانه و دیجیتالی شده است. اهمیت تغییر در داده ها، بهبود فرآیندها، اصلاحات در مدل کسب و کار، و مشارکت اکوسیستم بیمه‌گری اتکایی ایران به‌گونه‌ای است که با ورود فناوری‌های اینترنتی به عرصه سنتی و دستی در واقع وارد عصر دیجیتال شدیم و کسب‌وکارها و محصولات فناوری عصر تحول و اینترنت را در فضای کسب و کار رقم زده است، با ظهور اینترنت و فناوری‌های دیجیتال، صنعت بیمه نیز به یک تغییر عمیق و نوآوری بزرگ در شبکه ارزش بیمه دچار شده است و از این پس باید بهبود‌ها و نوآوری‌های لازم را در ارائه خدمات بیمه، مدل‌های کسب و کار و فرآیندهای تصمیم‌گیری دنبال کرد. با ورود به عصر دیجیتال، تغییرات پیرامون فرهنگ سازمانی، شرکای تجاری و همه ابعاد صنعت بیمه باید در نظر گرفته شوند، چابکی و افزایش سرعت در تصمیم‌گیری‌ها از مزایای تحول دیجیتال در انقلاب صنعتی چهارم به شمار می‌آید و عملا کمک می‌کند تا ما به صورت بهینه‌تر در پرداخت خسارت‌ها و آندرایتینگ انجام وظیفه بکنیم. کاهش هزینه‌ها و رشد بهره‌وری از دیگر مزایای تحول دیجیتال و استفاده ما از ابزارهای انقلاب صنعتی چهارم و عصر فناوری در بیمه است. تفاوت بیمه چهار با نسل‌های قبلی در واقع ظهور اینترنت بود و استفاده از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، استفاده از دیتا که آقای تقی‌لو به آنها اشاره کردند.

او ادامه داد: ما دیتاها را داریم ولی استفاده از این دیتاها در جهت تصمیم‌گیری بهینه‌تر ، در جهت مدل‌سازی و قیمت گذاری یا با استفاده از اینترنت اشیا در جهت قیمت‌گذاری بر روی خدمات بیمه‌ای و یا اتکایی، استفاده از ظرفیت بلاکچین همه و همه در واقع مسیری را برای ما فراهم می‌کند با کمک آنها بتوانیم به صورت شفاف با سرعت بیشتری تصمیم گیری کنیم.

ارائه خدمات براساس نیاز مشتری و سفارشی‌سازی از وجه تمایزهایی است که در انقلاب چهارم صنعتی در بیمه و خصوصا اتکایی با آن روبرو هستیم. یعنی با استفاده از تمامی ابزارهای فناورمحور موجود قرار است تا نیازهای مشتری را ابتدا شناسایی کرده و براساس آن دیتاها با استفاده از این ابزارها خدماتی را ارائه بدهیم که نیاز مشتریان است.

در این مسیر فرایندهای دستی چه در صدور و چه پرداخت خسارت کاهش پیدا می‌کند و با استفاده از داده‌ها می‌توانیم قدرت تجزیه و تحلیل را به صورت لحظه‌ای و با قدرت بهتر داشته باشیم.

پیرو ضرورت داشتن دیتا و استوریج دیتا باید عرض کنم که این دیتا قرار است در کجا به کمک ما بیاید و شفافیت، واقعیت، صحت‌سنجی و قابلیت اتکا به آن دیتاها تا چه میزان در فرایندهای  اتکایی خواهد بود موضوعی است که باید به آن پرداخته بشود.

فراکش در حوزه بلاکچین بیان کرد: ما با استفاده از اسمارت کانترکت‌ها می‌توانیم قطعا میزان دسترسی ذی‌نفعان را به اطلاعات افزایش دهیم که همزمان می‌توانند به دیتا دسترسی داشته و شفافیت، دقت و صحت‌سنجی به میزان قابل‌توجهی افزای می‌یابد. جنبه های کلیدی که در بحث دیجیتال ترنسفورمیشن در حوزه اتکایی با آن مواجه هستیم مشابه مباحثی است که خدمتتان در بحث بیمه چهار عرض کردم اما موضوع مهم، بحث دیجیتال پلتفرم‌ها و پورتال‌هاست. چه چیزهایی قرار است در پلتفرم ها ارائه بشود و چه تفاوت‌هایی دارد؟

طبق تعریف، پلتفرم بستری را برای ما فراهم می‌کند که مبنای سایر نرم‌افزارها و خدمات ما خواهد بود. عملا فرایندها و قابلیت‌های دیجیتال از این طریق می‌توانند بستری را داشته باشند که قابلیت به اشتراک‌گذاری را دارند و همه به صورت مساوی و براساس نیازشان از این پلتفرم ها استفاده می‌کنند. اگرچه ممکن است وجود محدودیت‌های ارتباطی در شرایط تحریمی کنونی این نیاز را کمتر بیاورد، اما در ضرورت همکاری با شرکت‌های خارجی، به‌ویژه در مواردی که ارتباط جهانی در بحث‌های توزیع ریسک ضروری است، نیاز به این مسیر دیجیتال و استاندارد وجود دارد.

استفاده از استانداردهای مشابه استاندارد آکورد می‌تواند به ما کمک مساعد دهد. بحث استفاده از استراج دیتا و دیتا ترنسفر در واقع به این می‌پردازد که دیتای مورد استفاده ما به بستری نیاز دارد که همه به آن دسترسی داشته باشند، از فناوری‌های نوین استفاده کنند و در بخش‌های مختلف فرآیند‌ها، به‌ویژه در زمینه‌های واگذاری، تسویه حساب‌های اتکایی، پرداخت خسارت و سایر فرآیند‌ها، از روندهای دستی به صورت اتوماتیک و دیجیتالی برگردیم.

فراکش در آخر بیان کرد:در کل جهان، پلتفرم‌های بیمه‌ای مختلفی وجود دارند که از مرحله پیش از صدور بیمه‌نامه تا مراحل پرداخت خسارت در بحث‌های حسابداری، تسویه حساب‌ها، واگذاری و موارد دیگر به کار می‌روند. این پلتفرم‌ها مختلف اجزا و ماژول‌هایی را شامل می‌شوند که به تکنولوژی‌های جدید، شفافیت، استاندارد‌سازی، و ساده‌سازی فرآیندها توجه می‌کنند.

از آنجایی که محدودیت‌های ارتباطی گاهی در برخی شرایط وارد نمی‌تواند شود، استفاده از دیتا به‌ویژه در بحث ماژول واگذاری، مشتریان، لایبری، اتومیشن و موارد دیگر می‌تواند به بهبود فرایندها، افزایش شفاف‌سازی و بهبود کیفیت خدمات بیمه‌ای کمک کند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4