گرام کدرینگتون استاد دانشگاه و آینده‌پژوه:

تحولات صنعت بیمه همه طبقات آن را دربرمی‌گیرد

01 اسفند 1402
شناسه : 780
منبع:

به گزارش اینشورتک به نقل از مراقب بیمه، عدم‌همراهی نهاد ناظر یا ساختارهای بالادستی با تحولات و تخریب خلاق عملا روند پیشرفت کسب‌وکارها را مختل می‌کند. گرام کدرینگتون استاد دانشگاه و آینده‌پژوه که سخنران کارگاه هم‌اندیشی چالش‌ها، فرصت‌ها و آینده پیش‌روی کسب‌وکارها بود در گفتگویی اختصاصی با «مراقب بیمه» به بررسی نتایج عدم همراهی نهادهای بالادستی با تحولات کسب‌وکارها پرداخت. همچنین او پیمان بریکس و تفاوت‌های کشورهای عضو را فرصتی دید که ملت‌ها تجربیاتی که هیچگاه شانس امتحان نداشتند را بیازمایند.

پارادوکس تخریب خلاق

گرام کدرینگتون آینده‌پژوه و استاد دانشگاه در کارگاه هم‌اندیشی چالش‌ها، فرصت‌ها و آینده پیش‌روی کسب‌وکارها در گفتگویی اختصاصی با « » در پاسخ به سوالی مبنی بر نتیجه تحولات و تخریب خلاق در کسب‌وکارهای صنعت بیمه بدون تغییر در سیاست‌گذاری نهاد ناظر چه خواهد بود؟ گفت: در هر صنعت وقتی تحولات رخ می‌دهد همه طبقات آن صنعت را دربرمی‌گیرد. در حالت طبیعی شرکت‌های خصوصی مستقل تحولات را رهبری می‌کنند و همین کسب‌وکارها تحولات را با آموزش نیروی انسانی تکمیل می‌کنند و درصورتیکه نهاد ناظر با دگرگونی‌ها همراه نشده باشد، شرکت‌ها به یک سد بزرگ برخورد می‌کنند. در چنین حالتی به‌طور طبیعی شرکت‌هایی که در روند تحول قرار دارند خواستار بازتعریف سیاست‌های نهاد ناظر می‌شوند. 

کدرینگتون با ارائه مثالی ادامه داد: در سوییس کارمندان بانک مجاز به استفاده از کامپیوترهای شخصی در خانه نیستند زیرا ضوابط نظارتی بانکداری سوییس توانایی نظارت بر عملکرد نیروها در خانه را ندارد و کارمندان تنها مجاز به استفاده و کار کردن از کامپیوترهای داخل بانک هستند. 

در زمان همه‌گیری کرونا که چاره‌ای جز دورکاری برای کارمندان بانک نبود، بانک‌های سوییس خواستار صدور مجوز برای استفاده کارمندان از کامپیوترهای شخصی شدند و نهاد ناظر بانکی سوییس مجبور به تغییر شد. 

به گفته کدرینگتون پس از پایان همه‌گیری کرونا، نهاد ناظر بانکی خواستار بازگشت به روند پیشین شد «اما بانک‌ها پاسخ منفی دادند و خواستار ادامه ساختار دورکاری کارمندان بانک شدند. بنابراین نظامی پیاده شد مبنی بر بازرسی و نظارت هفتگی نهاد ناظر بانکی بر عملکرد کارمندهای بانک‌ها.»

این آینده‌پژوه گفت: به‌نظر من ساختاری مناسب است که زمان نوآوری و تخریب خلاق کسب‌وکارهای یک صنعت، نهاد ناظر پاسخگوی نیازهای صنعت باشد و جاده‌ی تخریب را برای واحدهای کسب‌وکار صنایع صاف کند. وظیفه نهاد ناظر تنها نظارت بر کسب‌وکارها برای نگه‌داشتن در مسیر ضوابط و مقررات نیست بلکه باید شرایطی مهیا کند که کسب‌وکارها رشد کنند و از طرفی باید کسب‌وکارها هم در مسیر ضوابط و مقررات نگه‌دارد؛ به بیانی دیگر ارتباط بین کسب‌وکارها و نهاد ناظر با به‌شکلی پویا و منعطف شکل بگیرد.

فرصتی به‌نام بریکس

کدرینگتون در مقابل تبادل الگوهای پیشرفته صنایع در تخریب خلاق بین کشورهای عضو پیمان بریکس پاسخ داد: من امیدوارم که این اتفاق بیافتد اما باید توجه داشت که پیمان بریکس از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه‌ای، روسیه و چین تشکیل شدند و این کشورها تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. من منافع زیادی در ارتباطات کشورهای بریکس می‌بینیم زیرا همانگونه که الگوهای تازه‌ای از کشورهای بریکس یاد گرفت، الگوهای منحصر به ایران را هم منتقل کرد. 

این استاد دانشگاه افزود: برای مثال در این پیمان آفریقای جنوبی و چین حضور دارند. باتوجه به بزرگی اقتصاد و فرهنگ چین آفریقای جنوبی استفاده بسیار زیادی می‌تواند از تجربیات چین داشته باشد هماهنگونه که چین می‌تواند از بستر بکر صنایع آفریقای جنوبی استفاده‌ کند. کشورهای عضو این پیمان درحال امضا همکاری تجاری هستند، قصد تاسیس بانک بریکس و برنامه‌های بسیار زیاد دیگری دارند و به همین دلیل ایران می‌تواند بسیار سریع از فرصت‌هایی که پیمان بریکس فراهم کرده است سود و منفعت ببرد. 

پل ارتباطی با تفاوت‌ها

کدرینگتون در پاسخ به این سوال که در روند جهانی شدن کشورها، معیارهای مشترک زیادی ایجاد می‌شود، آیا می‌توان این معیارها و ارزش‌های مشترک را به پل ارتباطی برای تبادل الگوهای نوآورانه تبدیل کرد گفت: البته که چنین امکانی وجود دارد. اما باید توجه داشت که کشورها تفاوت‌هایی بایکدیگر دارند که قابل ادغام یا حل شدن نیستند. برای مثال تفاوت‌های کشوری مانند برزیل با روسیه و چین بسیار زیاد است اما می‌توان از همین تفاوت‌ها هم سود جست. تفاوت به معنی تجربیاتی است که دیگر کشورها نداشتند و علاوه بر معیارهای مشترک، فراگرفتن تجربیات دیگر کشورها که شاید برخی دیگر به‌سبب جغرافیا و نظام‌های متفاوت فرصت آزمودن آن را نداشته است هم به پلی ارتباطی بین کشورها تبدیل شود. 

کارگاه هم‌اندیشی چالش‌ها، فرصت‌ها و آینده پیش‌روی کسب‌وکارها با محوریت صنعت بیمه روز شنبه 28 بهمن‌ماه در محل همایش‌های پژوهشگاه نیرو برگزار شد. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4