در نشست هم‌اندیشی مدیران شرکت‌های فناوربیمه‌ای در پژوهشکده بیمه مطرح شد:

رویکرد سنتی شرکتهای بیمه و ضعف اینشورتک‌ها از جمله چالش‌های جدی برای اینشورتک‌ها هستند

16 بهمن 1402
شناسه : 752
منبع:

به گزارش رسانه اینشورتک به نقل از کانال اطلاع‌رسانی مراقب بیمه، نشست همفکری با مدیران شرکت های فناور با حضور معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی و مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در امور دانش بنیان در پژوهشکده بیمه برگزار شد.

در این نشست، روح الله ابوجعفری، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری و مشاور وزیر امور اقتصاد و دارایی در امور دانش‌بنیان تصریح کرد: «۷۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان نوپا هستند و مسئله جدی این شرکت‌ها موضوع بازار است.»
به گفته ابوجعفری اینشورتکها به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل ارتقا یافته، توانمندسازها و چلنجرها هستند. او تاکید دارد که تا به امروز بحث های زیادی درباره آیین نامه وجود داشته و در آیین نامه فضا برای شرکت ها در هر سه بخش وجود دارد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری در این نشست با بیان اینکه اینشورتک قرار است توسعه بازار دهد نه جای شرکت‌های بیمه‎ای سنتی را بگیرد، گفت: «رویکرد آیین‌نامه اینشورتک؛ تشکیل کمیسیون بررسی ظرفیت اینشورتک‌ها در قالب آیین نامه برای فعالیت شرکت‌ها و صدور پروانه است.»🔺

ابوجعفری در ادامه بر چالش‌های پیش‌روی بازیگران اینشورتک تاکید کرد و گفت: «چالش‌های جدی برای اینشورتک‌ها این چهار مسئله هستند: کوچک بودن بازار، رویکرد سنتی شرکتهای بیمه، ضعف اینشورتک‌ها، عدم توانایی نهاد ناظر.» به گفته او این موضوعات باید در اتاق فکرهای مشترک اینشورتک ها و بیمه مرکزی بررسی و برای رفع راه حل تعریف شود.

در بخش دیگر این نشست، محمود کریمی عضو انجمن مدیریت و نوآوری ایران عنوان کرد: باید نسبت به فرصت‌هایی که آیین‌نامه برای شرکت‌های اینشورتک ایجاد می‌کند هوشیار بود. به گفته کریمی بسیاری با دیدگاه شک و تردید و در عین حال جذابیت به صنعت بیمه نگاه می‌کنند، اما این نگاه با حضور شرکت‌های اینشورتک می‌تواند ترمیم شود.
عضو انجمن مدیریت و نوآوری ایران با اشاره بر دلایل مشکلات همکاری شرکت‌های بیمه با یکدیگر گفت: «باید فرهنگ همکاری بین شرکت‌های بیمه به‌گونه‌ای تعریف شود که جز اصول اینشورتک‌ها قرار بگیرد.» به گفته او ابعاد چهارگانه فضای نوآوری شامل، کالا و محصول، خدمت، فرآیند و مدل کسب‌وکار است. کریمی با اشاره بر عدم وجود محصولات بیمه‌ای مناسب نیاز بیمه‌گزاران اظهار کرد: «باید نسبت به فرصت‌هایی که آیین‌نامه برای شرکت‌های اینشورتک فراهم کرده هوشیار بود و از آنها استفاده کرد.»

در ادامه، مهدی مختاری، مدیر فناوری اطلاعات بیمه مرکزی عنوان کرد که نگاه جدیدی در رویکرد استفاده از داده در بیمه مرکزی شکل گرفته است. به گفته مختاری لازمه نگاه تحولی، تغییر در ساختار نظام بیمه ای است و این آیین نامه اولین گام برای رسیدن به آن است.
مدیر فناوری اطلاعات بیمه مرکزی تاکید کرد: «تغییر در رویکرد رفتار نهاد ناظر برای فعالیت اینشورتک ها کاملا مشهود است.»
او همچین افزود: نگاه ما نگاه معماری مبتنی بر فناوری اطلاعات نیست به همین دلیل رگولاتور و شرکت‌ها اذیت می‌شوند. به اعتقاد من معماری ساختار باید مبتنی بر معیارهای فناوری اطلاعات صورت بگیرد.»مختاری همچنین با اشاره بر رویکرد بیمه مرکزی در حوزه اینشورتک ها بیان کرد: «ایجاد بستر مناسب برای تعریف و ساخت یک معماری مناسب برای تحول در صنعت بیمه است.»مدیر فناوری اطلاعات بیمه مرکزی در ادامه گفت: «ما مخالف حضور بخش خصوصی در مسیر این تحول نیستیم اما بازیگران این صنعت باید خودشان را با معیارهای فناوری اطلاعات و کسب و کار مدرن وقف دهند.» او بر اشتیاق نهادناظر برای تعامل با بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: «بخش خصوصی باید به این موضوع ورود کند، بیمه مرکزی رقیب بخش خصوصی نیست. بیمه مرکزی یک قدم عقب گام برمی‌دارد که شرکتهای خصوصی برای تکمیل بستر وارد شوند.» به گفته مختاری صنعت بیمه بسیار بسته است و شرکت‌های بیمه‌ای با حضور در حوزه های نوآور مسیر این صنعت برای رشد نوآوری را باز کنند.
همچنین سعید الماسی، سرپرست گروه فناوری اطلاعات حامی بیمه (فنحاب) نیز در سخنانی گفت: «نگاه جدیدی به فضای مدیریت داده تزریق خواهد شد.»

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4