در دوازدهمین هفته رویداد کافه اینشورتک رخ داد:

اشک‌ها و لبخندهای آیین‌نامه 105 در بحث‌های داغ فعالان بیمه و اینشورتک بررسی شد

16 بهمن 1402
شناسه : 751
منبع:

آخرین کافه اینشورتک سال 1402 عصر روز یکشنبه پانزدهم بهمن ماه در مرکز نوآفرینی بیمه و مالی پلنت برگزار شد. در این رویداد داغ که پیرامون آیین‌نامه جدید بیمه مرکزی برای شرکت‌های فناور بیمه‌ای (آیین‌نامه 105) برگزار شد، نمایندگان اینشورتک‌ها و فعالان این حوزه و نیز میهمانانی از شرکت‌های بیمه متعارف حضور داشتند و بحث‌های داغی پیرامون این آیین‌نامه شکل گرفت.

در کافه اینشورتک دوازدهم، فعالان حوزه بیمه از شرکت بیمه اتکایی تهران و شرکت بیمه کوثر و فعالان حوزه اینشورتک و فناوری از مرکز نوآفرینی پلنت، استارتاپ آپولو، شرکت سنحاب، اندیشکده ریسک و بیمه، شرکت ایمنتا و ... حضور پیدا کردند.

در این رویداد، محمد دیبایی که از پایه‌گذاران آیین‌نامه شرکت‌های فناور بیمه‌ای است از تجربیات خود در مسیر تنظیم و تصویب آن و دشواری‌هایی که در این راه وجود داشت سخنانی را مطرح کرد. دکتر محسن قره‌خانی معاون فنی شرکت بیمه اتکایی تهران این آیین‌نامه را بسیار پیشرفته و مناسب ده سال بعد صنعت بیمه ایران دانست و اعتقاد داشت که آیین‌نامه 105 مانع بزرگی به نام شرکت‌های بیمه را از سر راه نوآوران و شرکت‌های اینشورتکی برداشت. ایمان ارسطو مدیرعامل مرکز نوآوری پلنت با اشاره به تجربیات گذشته صنعت بیمه در مواجهه با پدیده‌های نوظهور معتقد بود که در ایران نهاد ناظر از شرکت‌های بیمه جلو افتاده و این اتفاق بسیار عجیب و مثبتی است. مجتبی رحمانی مدیر آموزش و پژوهش شرکت بیمه کوثر نیز اعلام کرد که هم شخصا و هم به عنوان نماینده یک شرکت بیمه، با این آیین‌نامه موافق است.

از سوی دیگر، فعالان حوزه اینشورتک نظرات جالبی درباره آیین‌نامه 105 داشتند. عباس امامی که ایده صندوق رمزارز مبتنی بر بلاکچین وی به عنوان یکی از ایده‌های برتر امسال صنعت بیمه انتخاب شد، با این آیین‌نامه موافق نبود و معتقد بود که فعالیت در فضای خاکستری بهتر از محدودیت و ابهامی است که آیین‌نامه ایجاد کرده است. حامد کاظمی که از جمله افراد باتجربه و فعال در حوزه اینشورتک است و قبلا با استارتاپ مرکوری و در حال حاضر با استارتاپ آپولو در این حوزه فعالیت می‌کند، ضمن ابراز خوشحالی از توجه بیمه مرکزی به این موضوع، ابهامات این آیین‌نامه را دست‌وپاگیر دانست. نصراله علیپور دیگر فعال این حوزه که هم در بیمه ایران و هم در قالب اندیشکده ریسک و بیمه به فعالیت نوآورانه و اینشورتکی پرداخته است، بیان کرد که شاید اگر آیین‌نامه‌های موجود اصلا می‌شدند اصلا نیازی به این آیین‌نامه وجود داشت، اما در مجموع یک گام رو به جلو است.

در کل از جمله موضوعاتی که در این آیین‌نامه مورد انتقاد مهمانان بودند می‌توان به محول شدن امور به کمیسیون، مشخص نبودن حداقل سرمایه، مشخص نبودن شرایط و ضوابط سندباکس و ... اشاره کرد که امید می‌رود با اجرای آیین‌نامه 105 و مشخص شدن اشکالات و باگ‌های موجود در آن، بیمه مرکزی خیلی زود اقدام به اصلاحات بعدی آن نماید.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4