معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در نشست تبیین آیین‌نامه 105:

با آیین‌نامه اینشورتک رویکرد منفعلانه نهاد ناظر به فناوری را تغییر دادیم

02 بهمن 1402
شناسه : 735
منبع:

جلسه توجیه و تشریح آیین‌نامه شرکت‌های فناوری بیمه‌ای (آیین‌نامه 105)، امروز به همت پژوهشکده بیمه برگزار شد.

در این جلسه که نخستین رویداد تشریح و تبیین این آیین‌نامه بود و برای شرکت‌های بیمه‌ برگزار شد، دکتر بنیادی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، حسن‌رضا عباسیان‌فر مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و امور فنی بیمه مرکزی و مختاری، مدیرکل فاوای بیمه مرکزی به سخنرانی و پاسخگویی به سوالات و ابهامات شرکت‌های بیمه در رابطه با آیین‌نامه جدیدالتصویب 105 پرداختند.

در این نشست، عباسیان‌فر با اشاره به اینکه موضوع اصلی در تدوین آیین نامه ۱۰۵ این است که شرکت فناور بیمه یعنی چه، بیان کرد: «برای رسیدن به این تعریف به مراجع بین‌المللی مراجعه و بازیگران اکوسیستم بیمه را از ابتدا تا به انتها بررسی کردیم که شامل اعم اکچوئر ، فروشنده یا کانالهای توزیع و واسطه گران بیمه، ارزیابان خسارت بودند». وی در ادامه گفت «بدون شک با ظهور فناوری این نظام تقسیم کار در صنعت بیمه دچار دگرگونی شده است». مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و امور فنی بیمه مرکزی همچنین درمورد سندباکس اظهار داشت: «آزمایشگاه بیمه‌ای ایجاد کرده‌ایم و در این سندباکس باید اجازه ظهور بروز فناوری را داشته باشیم. چرا که بازیگران فعلی باید آمادگی تغییر و استقبال از بازیگران جدید را داشته باشند».

در بخش دیگر این رویداد، دکتر علی بنیادی هم در سخنانی گفت: «نمی شود با مدلهای حتی یکسال پیش بیمه فروخت و اکچوئری کرد. آیین نامه ۱۰۵ در واقع اعتبار بخشیدن به افرادی است که می خواهند در این حوزه فعالیت کنند، بنابراین این ایین‌نامه نیامده تا نوآوری را غل و زنجیر کند، بلکه نهاد ناظر صنعت بیمه را نظارت می‌کند اما خودتنظیم گری در ان وجود ندارد و در این راستا تغییر رفتار بازیگران قطعا سبب تحول در نظارت بیمه مرکزی هم می شوند. وی گفت «تلاش کردیم با تدوین این ایین نامه نگاه منفعلانه نهاد ناظر نسبت به حرکت نوآوری را کاهش دهیم». علی بنیادی با اشاره به مگاترندهای موجود در دنیا در حوزه بیمه به هشت مورد اشاره کرد که در همه آنها رد پای فناوری اطلاعات وجود دارد. وی گفت سال گذشته چندین محصول جدید تولید شده اما فروش مناسبی نداشته‌اند. این محصولات «نفروش» چه دردی از صنعت بیمه دوا می‌کنند؟ جزو ده کشور بلاخیز هستیم، چه محصولات نوینی در این حوزه داشته ایم. بنابراین نباید درگیر موضوعات روزمره شویم ، باید حواسمان به تنوع مخاطب و نیاز مشتری باشد».

در این جلسه هم‌چنین مدیران شرکت‌های بیمه و انجمن‌های صنفی نمایندگان و ارزیابان خسارت به بیان دیدگاه‌ها و ابهامات خود پرداختند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4