در یازدهمین هفته رویداد کافه اینشورتک و با حضور متخصصان بلاکچین و بیمه صورت گرفت:

بیم و امیدهای بلاکچینی صنعت بیمه زیر ذره‌بین متخصصان

11 دی 1402
شناسه : 716
منبع:

یازدهمین هفته از رویداد کافه اینشورتک، با موضوع بلاکچین در بیمه در محل مرکز نوآفرینی بیمه و مالی پلنت برگزار شد. در این رویداد که با حضور مهمانان ویژه‌ای از حوزه بلاکچین برگزار شد، کاوه مشتاق مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران، حسام زاهدی معاون توسعه کسب‌وکار بنیاد بلاکچین ققنوس و محمد شرقی مدیرعامل بنیاد بلاکچین سور به همراه جمعی از فعالان و علاقمندان حوزه‌های بلاکچین و بیمه حضور داشتند و به تبادل نظر و بیان دیدگاه‌ها و سوالات خود پرداختند.

در ابتدای این رویداد، محمد شرقی مدیرعامل بنیاد بلاکچین سور در سخنانی ضمن اشاره به این نکته که صنعت بیمه نسبت به حوزه‌های دیگر در فناوری بلاکچین عقب مانده است، گفت: «در یک تجربه جهانی 4 شرکت بیمه کنسرسیومی بلاکچینی را تنها با 27 میلیون دلار تشکیل دادند که بعدا 10 شرکت دیگر هم به آن‌ها اضافه شدند و از این طریق ظرف مدت 3 سال (2018 تا 2021) از 99 تا 277 میلیون دلار در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی شد».

به گفته وی «طبق پیش‌بینی موسسات معتبر حوزه فناوری، بازار بلاکچین بیمه‌ای از 4 میلیون دلار در سال 2018 به 1.4 میلیارد دلار در سال 2025 می‌رسد و موسسه pwc هم پیش‌بینی کرده که این میزان در سال 2031 به 31 میلیارد دلار خواهد رسید که با توجه به رقم 40 میلیارد دلاری که سالیانه صرف تشخیص تقلب در صنعت بیمه می‌شود، این اعداد چندان دور از ذهن نیستند». شرقی در ادامه و در خلال گفتگوهای آزاد کافه اینشورتک افزود: «برای استفاده از فناوری بلاکچین در بیمه، حتما نیاز نیست کاربر هم با مفاهیم کاربرد بلاکچین آشنا باشد و بیمه‌ها می‌توانند بدون اینکه کاربر متوجه شود، از بلاکچین در فرایند خود استفاده کند». به گفته شرقی «تفاوت اتوماسیون بلاکچینی با اتوماسیون‌های رایج کامپیوتری این است که پایگاه داده‌ای را ایجاد می‌کند که همه می‌توانند به آن اطمینان کنند. همچنین پرداخت‌های بین‌المللی با بلاکچین بسیار تسهیل می‌شود و این فناوری می‌تواند ارتباط B2B شرکت‌های بیمه را در سطح بین‌الملل تسهیل کند».

در ادامه، حسام زاهدی معاون توسعه کسب‌وکار بنیاد بلاکچین ققنوس در صحبت‌های خود به نقش مهم نهادهای حاکمیتی در توسعه بلاکچین اشاره کرد. به گفته زاهدی «در زمینه احراز هویت مشتریان که به در صنعت بیمه کاربردهای زیادی دارد، نیاز به پایگاده داده‌های بانک‌ها و نهادهای حاکمیتی وجود دارد که بلاکچینی شدن این پایگاه‌های داده با موانع زیادی مواجه است و اگر شورای عالی فضای مجازی وارد موضوع شود و تسهیلگری کند، کار بسیار راحت‌تر پیش می‌رود».

وی در ادامه از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در توکن‌ها برای بیمه‌های عمر صحبت کرد و گفت که «در بخش‌هایی از صنعت بیمه که موضوع سرمایه‌گذاری مطرح است، می‌توان از توکن‌های سرمایه‌گذاری بهره زیادی برد».

معاون توسعه کسب‌وکار ققنوس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «مسیر ورود بلاکچین به برخی حوزه‌های بیمه‌ای مانند پارامتریک، نسبتا آسان است، اما سایر حوزه‌ها در ایران زمان‌بر هستند و باید نگاه متفاوتی در حاکمیت ایجاد شود تا با مشارکت آن‌ها و فعالین بلاکچین و بیمه، پروژه‌های بلاکچینی راحت‌تر و سریع‌تر به پیش روند». هم‌چنین به گفته زاهدی «در خود اینشورتک‌ها هم بیزنس‌های بلاکچینی بروزی که در کشورهای دیگر وجود دارند در ایران فعال نیستند، چرا که حوزه رگولاتوری خود صنعت بیمه هم سفت و سخت است و قوانینی که سالیان سال اجرا می‌شده‌اند، به سختی قابل تغییر هستند».

در بخش‌ دیگر رویداد، کاوه مشتاق، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران هم در صحبت‌های خود، با اشاره به ظرفیت‌های استفاده عملی از بلاکچین در راستای نیازهای واقعی جامعه، از کارکردهای انجمن بلاکچین در این راستا سخن گفت. مشتاق با دعوت شرکت‌های بیمه به نترسیدن از توسعه بلاکچین گفت: «یکی از نکته‌های مهم در بلاکچین این است که باید گسترده باشد و نودهای مختلفی داشته باشد تا بتواند به امنیت بالا و سایر کارکردهای مد نظر برسد. انجمن بلاکچین می‌تواند برای شبکه‌سازی در جهت توسعه بلاکچین در صنعت بیمه نقش مهمی ایفا کند». وی افزود: «انجمن بلاکچین قادر است استارتاپ‌های بیمه‌ای را به سمت زیرساخت مناسب هدایت کند و فعالان حوزه بیمه و بلاکچین را به هم وصل نماید تا هم‌افزایی خوبی ایجاد شود».

مدیرعامل انجمن بلاکچین در ادامه گفت: «می‌توان کارگروه‌های تخصصی بیمه‌ای در انجمن بلاکچین ایجاد کرد تا با همفکری و همکاری‌هایی که در این کارگروه‌ها شکل می‌گیرد، برای مشکلات صنعت بیمه راهکارهای بلاکچینی ایجاد شود».

 

گزارش تصویری از یازدهمین هفته از رویداد کافه اینشورتک، با موضوع بلاکچین در بیمه در محل مرکز نوآفرینی بیمه و مالی پلنت

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4