داستان ظهور و افول سلبریتی‌های بیمه

16 آبان 1402
شناسه : 639
منبع:

دومین بخش پُربازیگر اکوسیستم نوآوری صنعت بیمه، بخش مربوط به اینشورتک‌های فرایند بیمه‌گری است. بازیگران فعال در این بخش در پنج حوزه فعالیت می‌کنند. اولین حوزه، ارائه سامانه‌های جامع یا همان coreهای بیمه‌گری است که بزرگ‌ترین بازیگر آن شرکت فناوران اطلاعات خبره است و در کنار آن شرکت‌هایی مانند داتین، ایده‌های تجارت هوشمند سیمرغ، فناوران به‌آفرین ترنج، کارستان جوان و ارتباطات نوین فرانام به شرکت‌های بیمه خدمات زیرساخت IT می‌دهند. دومین حوزه این بخش، اینشورتک‌هایی هستند که با ابزارهای فناوری، به ارزیابی خسارت مشغول‌اند. از جمله این بازیگران می‌توان به یارا 724، ایرانیان‌پوشش، بیمانی، همراه‌بیمه خلیج‌فارس و... اشاره کرد. سومین حوزه در اختیار شرکت‌ها یا استارت‌آپ‌هایی است که به ارزیابی ریسک با ابزارهای فناوری می‌پردازند. آپولو، اِی‌آی‌گل، استرایبری و رایکار، استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه هستند. دو حوزه دیگر شامل پرداخت خسارت با ابزارهای فناوری و ارائه مشاوره آنلاین بیمه‌ای هستند که در آن‌ها به ترتیب درمانت و SOS، و بیدبرگ و آنتی‌بیمه فعالیت دارند.

سومین دسته از بازیگران اکوسیستم نوآوری، خود در سه حوزه فعالیتی کار می‌کنند. در یک حوزه، ارائه‌دهندگان زیرساخت و سامانه‌های فروش آنلاین بیمه برای نمایندگان و کارگزاران، مانند کاربلد، آریاپرداز رایکا، بیمه‌داد و... حضور دارند. در دومین قسمت، شرکت‌هایی فعال هستند که با ابزارهای فناوری به مدیریت فرایند بیمه‌های درمان می‌پردازند (مانند دمیس، درمون، ایده سیستم پرداز) و در سومین قسمت آن شرکت‌ها یا استارت‌آپ‌هایی کار می‌کنند که به ارائه خدماتی مانند هوش تجاری، زیرساخت پرداخت، زیرساخت بیمه‌گری باز و... مشغول‌اند.

در نهایت، در آخرین بخش اکوسیستم نوآوری که خلوت‌ترین آن‌ها نیز هست، اینشورتک‌هایی حضور دارند که با استفاده از فناوری به ارائه محصولات جدید و نوآورانه بیمه‌ای می‌پردازند. در این بخش، استارت‌آپ هشتگ‌بیمه به خلق ارزش و نوآوری در بیمه‌های درمان می‌پردازد، بیمپک مشغول توسعه کانال فروش سوپرمارکتی برای محصولات بیمه است، اینشورمتیکس در حال توسعه بیمه‌گری هوشمند ساختمان است، سایبرنس می‌خواهد بیمه سایبری ارائه کند، ایمنتا مشاور و مجری طرح‌های نوین بیمه‌ای ‌است، بیمه کارما سامانه تهاتر محصولات بیمه با پسماندهای خشک است، موبیمه و زبده بیمه موبایل ارائه می‌کنند (که البته نوع خدماتشان متفاوت است) و پاوان هم بیمه پوشش وجوه الکترونیک را ارائه می‌دهد.

در مجموع، آنچه در پایان این نوشتار می‌توان گفت این است که پویایی این اکوسیستم ادامه دارد و بازیگران مختلفی در آن ظهور و افول می‌کنند، اما رشد و توسعه آن هرگز متوقف نخواهد شد. با توسعه و پیشرفت روزافزون فناوری‌ها و نفوذ هرچه بیشتر آن در لایه‌های مختلف اجتماع، هم‌چنین با ورود نسل بومی‌های دیجیتال به بازار کار، این اکوسیستم روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و آن‌هایی می‌توانند برنده رقابت در اکوسیستم شوند که بازارهای بکر و اقیانوس‌های آبی آن را به‌خوبی بشناسند و بتوانند با محصولات و خدماتی مناسب، وارد آن‌ها شوند. همان‌طور که در اینفوگرافیک و توضیحات مشهود است، خلوت‌ترین حوزه برای ورود و فعالیت، بخش محصولات جدید بیمه‌ای است و در آن فضای زیادی برای رشد و پیشرفت برقرار است و رقبای کمی در آن حضور دارند. اما بیشتر اینشورتک‌های جدید وارد شلوغ‌ترین بخش اکوسیستم، یعنی بازاریابی و فروش آنلاین می‌شوند و این وضعیت، رقابت را در آن روزبه‌روز دشوارتر می‌کند.

در هر حال، تحولات اکوسیستم ادامه‌دار خواهد بود و شاید بسیاری از بازیگران اکوسیستم که امروز لوگوی آن‌ها را در نقشه می‌بینیم، سال دیگر جای خود را به رقبایی قدرتمندتر، نوآورتر و خوش‌فکرتر داده باشند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4