حمیدرضا نورعلیزاده، عضو هیئتمدیره بیمه سامان در همایش دو روزه فرصتهای ایران در عصر دیجیتال به بیان چالشهای امروز صنعت بیمه در رویکرد نوآوری پرداخت.
به گزارش رسانه خبری مراقب بیمه، با اشاره به تفاوتهای بنیادی شرکتهای بیمه مستقر با نوظهوران و استارتاپهای بیمهای فعال در این حوزه بیان کرد که تفاوت این دو در مدل کسبوکار است و هر یک نگاه خاص خود را به موضوع مدل کسبوکار دارند.
او دراینباره افزود: «وقتی در مورد نوآوری صحبت میکنیم ذهن فعالان حوزه بیمه بهصورت خودکار به سمت نوآوری در موضوع بیمهنامه، فرم پرسشنامه و ... میرود درحالیکه موضوع اصلی در تحول و تغییر بر مبنای مدل کسبوکار است و آنچه امروز بازیگران صنعت بیمه باید در موضوع نوآوری به آن توجه داشته باشند مساله نوآوری در مدل کسبوکار سازمان است».
به گفته او در سادهترین حالت یک مدل کسبوکار دارای سه رکن اصلی خلق ارزش، ارائه ارزش و درنهایت کسب ارزش است. به اعتقاد نورعلیزاده «ارائه ارزش شامل کانال فروش میشود، خلق ارزش فرایند و مناسبات داخلی را دربر میگیرد و کسب ارزش درنهایت درآمد را شامل میشود که این بخش انتهایی مدل کسبوکار است.»
عضو هیئتمدیره بیمه سامان در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که فناوری که ما به مفاهیم دیجیتال در گستره صنایع مالی به آن اشاره میکنیم عمدتاً برای تغییر مدل کسبوکار به کار میآیند و تکنولوژی مفهوم صرفی برای استفاده در ارائه ارزش نیست بلکه تکنولوژی در همه بخشها میتواند تأثیر خود را بگذارد. به این ترتیب که جذب تکنولوژی با مدل کسبوکار اتفاق میافتد، اگر در سازمانی تکنولوژی جذب نمیشود باید دلایل آن را در مدل کسبوکاری سازمان جستوجو کرد.
به گفته او بیمه اساساً دادهمحور است، اما تفاوتی که با صنعت بانکداری و بورس دارد این است که در صنعت بیمه همیشه کسبوکارها با موضوع عدم تقارن اطلاعات روبهرو هستند.
به گفته او تکنولوژی میتواند عدم تقارن اطلاعات را برای اهالی صنعت بیمه رفع کند و به آنها ابزاری بدهد تا بتوانند مدلهای کسبوکار را جاری کنند. او دراینباره به مقایسه عملکرد صنعت بیمه با نظام بانکی پرداخت و از کارکرد دادهها در هرکدام از این دو صنعت مالی کشور یاد کرد. وی دراینباره توضیح داد: «نظام بانکی کشور در استفاده از داده بسیار خوب عمل کرده است یعنی با ابزارهای دیتا در چندین سال گذشته دیتا را از مشتری گرفته و با انواع مدیریت یکپارچه کانالها را گسترش داده است. اما صنعت بیمه متاسفانه فقط در وضعیت ساپلایر قرار گرفته است.»
او در ادامه به ارائه پیشنهاداتی برای اصلاح روند تغییرات در مدلهای کسب و کاری بیمه گران و نحوه تعامل با رگولاتوری پرداخت و گفت: «اگر ما بتوانیم نگاه از بیرون به درون را جاری کنیم یعنی شرکتهای مستقر بیمه بتوانند نگاه از بیرون به درون و حاکمیت نگاه مشتری را برای طراحی محصولات خود بتوانند ایجاد کنند، آنوقت بستری فراهم خواهد شد تا بتوان از طرق داده رفتار مشتری را بهتر تحلیل کرد و سرویس مطلوبی را ارائه داد».