نقشه گنج!

پنج استراتژی کلیدی راهگشا در رسیدن اینشورتک ها به مقیاس پذیری اقتصادی در 2022

سرمایه گذارن علاقمند به مشارکت در تامین مالی اینشورتک ها می توانند با نگاه به استراتژی رشد یک اینشورتک تصمیم مناسب تری بگیرند. در این یادداشت به پنج گام برای رسیدن به مقیاس پذیری اقتصادی می پردازیم

Joanna England

Editor-in-Chief Insurtech and Fintech Magazine at BizClik Media Group - Interested in financial technology, insurtech and financial services news

27 مرداد 1401
شناسه : 500
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سرمایه گذارن علاقمند به مشارکت در تامین مالی اینشورتک ها می توانند با نگاه به استراتژی رشد یک اینشورتک تصمیم مناسب تری بگیرند. در این یادداشت به پنج گام برای رسیدن به مقیاس پذیری اقتصادی می پردازیم

سرمایه گذاران با علاقه و البته اعتماد بیشتری پیگیر گسترش روزافزون اینشورتک در گوشه و کنار دنیا هستند.

همزمان با تعداد هرروز بیشتر اینشورتک هایی که در جستجوی تامین سرمایه هستند، سرمایه گذاران نیز در بزنگاه تصمیم مهمی همچون سرمایه گذاری در یک اینشورتک، به دنبال راهی هستند تا با بررسی استراتژی های رشد یک اینشورتک، تصمیم بهینه ای بگیرند.

در یادداشت پیش رو به پنج استراتژی کلیدی که اینشورتک ها می توانند در برنامه ریزی های خود برای دستیابی به مقیاس پذیری اقتصادی پیش بگیرند، نگاهی می اندازیم.

 

1- KYC (شناخت مشتری) برای اینشورتک ها حیاتی است

درحال حاضر تنها 2% از بازار جهانی بیمه در اختیار اینشورتک است. این ده آن معنی ست که همچنان 98% شرکت ها با سیتم های بیمه گری قدیمی تاریخ مصرف گذشته که سنخیتی با نیازهای مشتریان امروزه ندارند فعالیت می کنند.

اینشورتک ها همزمان دو مزیت مهم دارند؛ عرضه سریع محصولات و ارتباط پایدار و مستمر با مشتری از طریق گوشی های هوشمند و اپلیکیشن ها.

علیرغم این؛ کاربرد درست داده های مشتریان و آگاهی از اینکه کدام خدمات محبوب تر هستند برای هر اینشورتکی حیاتی است. بازار اینشورتک ممکن است هم اکنون کوچک باشد امّا رقابت شدید همین حالا هم شروع شده است.

برای دستیابی به مقیاس پذیری اقتصادی، اولویت دادن به داده های مرتبط با KYC (شناخت مشتری) باید جزئی ضروری از هر استراتژی باشد. همچنین باید شامل پیش بینی محصولات و خدماتی که شرکت ها قصد دارند در آینده نزدیک به بازار عرضه کنند باشد.

مطالعه ای که اخیراً توسط Cover Genius از بیش از 15000 نفر انجام شده نشان می دهد که 40% مسافران قصد دارند بیمه گر بیمه مسافرتی خود را تغییر دهند، یافته های این مطالعه نشان دهنده شکاف بین محصولا/خدمات بیمه گران سنتی و خواسته های تغییریافته مشریان است.

 

2- اینشورتک ها باید روی عرضه سریع تر و بهتر محصولات و خدمات تمرکز کنند

نوآوری قلب تپنده هر اینشورتک موفقی است، در واقع آنچه امروز به اینشورتک های موفق در نوآوری کمک می کند تا خدمات بهتری در مقایسه با سایر بازیگران ارائه دهند؛ تکنولوژی است.

ساده سازی فرایندهای داخلی و اجرای عملیات روزانه به شکلی چابک می تواند منجر به ارائه خدماتی سریعتر شود، این خدمات سریعتر و بهتر ممکن نیست مگر با به کارگیری تکنولوژی هایی که راهکارهای کارآمدتری را باخود به همراه دارند.

یکی از مطالعات McKinsey  نشان می دهد که بیمه گران تنها می توانند 50 تا 60 درصد عملیات پشتیبانی را خودکار کنند.

برخی از اینشورتک ها برای خودکارسازی این عملیات به سمت همکاری با دیگر اینشورتک ها و شرکت ارائه کننده راهکارهای تکنولوژی می روند و با طراحی و توسعه مدل های خدمات جدیدتر بر موانعی که غالباً ناشی از مدل های کسب و کار قدیمی هستند غلبه می کنند.

 

3- اینشورتک ها باید شرکای مناسبی را در اکوسیستم بیمه شناسایی کنند

از  آنجا که تکنولوژی ها و محصولات با شتاب زیادی درحال تغییر هستند اینشورتک ها برای رسیدن به مقیاس پذیری اقتصادی و رشد باید به دنبال شناسایی شرکایی باشند که بیشترین هم سویی را با استراتژی های آنان داشته باشند.

این همکاری دوجانبه یا چند جانبه می تواند کلید رفتن به مرحله بعدی رشد باشد.

و البته متعاقباً انتخاب شرکای نامناسب نیز به همان میزان می تواند مخرب باشد.

در این مسیر همه حوزه های یک کسب و کار باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرند؛ این امر شامل مدت همکاری، انتظارات از این همکاری و استراتژی هایی در رابطه با امنیت سایبری(در مواقع وقوع حملات سایبری) می باشد.

مطالعات نشان می دهد یکی از بزرگترین عوامل موفقیت در این قبیل همکاری ها این است که آیا همکاری هایی اینچنینی می توانند راهگشای رفع نیاز مشتری و دارای کاربرد عملی باشد.

اینشورتک ها باید مطمئن شوند ارتباط شفاف و معقولی بین اقتضائات یک بیمه گر و راهکارهایی که یک اینشورتک ارائه می دهد وجود دارد یا خیر.

 

4- اینشورتک ها باید براساس KPIs برنامه ریزی کنند

به نظر ساده می رسد امّا تعیین اهداف درست از آغاز کار می تواند در تعیین سمت و سوی استراتژی های آتی بسیار راهگشا باشد. این KPIs شامل موارد ذیل می باشد؛

  • توجه به انتخاب شرکت های همکار مناسب
  • ارزیابی مستمر محصولات و خدمات جدیدی که درحال عرضه به بازار هستند
  • کدام تکنولوژی ها به موفقیت آن دسته از محصولات/خدماتی که در آینده قصد عرضه آن ها به بازار داریم، کمک خواهند کرد

کارشناسان روی این امر توافق دارند که بدون درک واضحی از اهداف کلیدی، شرکت ها در معرض این ریسک هستند که به جای رفتن به سراغ شرکت هایی که ابتدا به ساکن راهکارهای مناسبی پیشنهاد دهند، به سراغ بازیگرانی بروند که سعی دارند به هر وسیله ای حتی به غلط نیاز مشتری را با تکنولوژی همراستا کنند.

یافته های مطالعه ای که توسط Capgemini انجام شده نشان می دهد اینشورتک هایی که توانسته اند به نوعی همکاری که هم سو با اهداف آن ها باشد دست پیدا کنند قادر خواهند بود با سرعتی بیش از 60% نسبت به سایرین محصولا/خدمات جدید را به بازار عرضه کنند.

درصورتیکه شرکت ها نتوانند شاخص های کلیدی موفقیت را شناسایی کنند، ارزیابی شکست یا موفقیت سرمایه گذاری در اینشورتک می تواند برای علاقمندان دشوار باشد.

 

 

5- اینشورتک ها باید یک برنامه مشخص برای رسیدن به مقیاس پذیری اقتصادی داشته باشند

 Efrat Sagi-Ofir هم بنیانگذار و مدیر ارشد مالی در Air Doctor می گوید راهکارهایی که اینشورتک ها طراحی و توسعه می دهند باید به سادگی قابل دستیابی به مقیاس پذیری اقتصادی باشند. وی ادامه می دهد که:

"استارتاپ ها و مقیاس پذیری اقتصادی باید دوشادوش هم حرکت کنند. اغلب همکاری های دو یا چندجانبه وقتی طرفین از مرحله آزمایشی می گذرند و برای توسعه به سمت مقیاس پذیری اقتصادی می روند؛  شکست می خورند. در واقع راهکارهای اینشورتک ها ممکن است به دلایل متعددی در رسیدن به مقیاس پذیری اقتصادی شکست بخورند، دلایلی از جمله؛ تکنولوژی، زیرساخت، ماهیت مدل کسب و کار و ... ."

 

دست آخر باید گفت فاز آزمایشی بسیار ضرروی ست، بیمه گرانی که برای تقویت حضور دیجیتال خود به دنبال مشارکت یا همکاری با یک اینشورتک هستند و همچنین اینشورتک هایی که برای رسیدن به مقیاس پذیری اقتصادی به دنبال مشارکت یا همکاری با یک مرکز رشد هستند باید قبل از اتخاذ هر تصمیم رسمی این فرایند مهم و چالش برانگیز را با یک فاز آزمایشی آغاز کنند.

این فاز آزمایشی در واقع دست اندازهای مسیر پیش رو نشان می دهند، موانعی که می توان قبل از یک سرمایه گذاری سنگین و ریسک از دست دادن آن، به آنها رسیدگی و درصدد رفع آن ها برآمد.

بدین صورت فاز آزمایشی می تواند تضمین کند که هنگام عملیاتی کردن استراتژی ها، دستیابی به مقیاس پذیری اقتصادی و موفقیت دور از دسترس نخواهد بود.

  

 

مترجم:

علیرضا جاهدی

Translated by: Alireza jahedi

منبع یادداشت:

https://insurtechdigital.com/insurtech/five-key-strategies-to-help-insurtechs-scale-in-2022

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4