برای ایلان ماسک که جواب داده، شما هم امتحان کنید

قهوه اسپرسو؛ بمب بهره وری

ساعات کاری زیاد و متغیر، ضرورت داشتن همزمان سرعت عمل با حفظ تمرکز، از چالش های شایع این روزها برای همه مشاغل و بخصوص برای افراد نوآور است. ممکن است راز بهره وری در قهوه؛ این نوشیدنی بدنام 100 ساله باشد که همه ما آنرا میشناسیم و دوستش داریم. چطور کارآفرینان میتوانند با استفاده از اسپرسو بدون اینکه روز به نیمه نرسیده انرژی کم بیاورند، یک روز پربار و مولد داشته باشند؟

Pierre Subeh

Founder & CEO of X Network, Forbes 30 Under 30 Honoree, TEDx Speaker

29 خرداد 1401
شناسه : 476
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ساعات کاری زیاد و متغیر، ضرورت داشتن همزمان سرعت عمل با حفظ تمرکز، از چالش های شایع این روزها برای همه مشاغل و بخصوص برای افراد نوآور است. ممکن است راز بهره وری در قهوه؛ این نوشیدنی بدنام 100 ساله باشد که همه ما آنرا میشناسیم و دوستش داریم. چطور کارآفرینان میتوانند با استفاده از اسپرسو بدون اینکه روز به نیمه نرسیده انرژی کم بیاورند، یک روز پربار و مولد داشته باشند؟

بدون تردید بهره وری یکی از مهارت های لازم برای کارآفرینانی است که

  • میخواهند خالق برهم زنندگی در صنعت خود باشند
  • میخواهند یک برند را از نقطه صفر بسازند
  • میخواهند دنیا را به شکلی که میخواهند تغییر دهند

امروزه متمرکزماندن و داشتن بهره وری در کار بیش از هر زمانی مورد توجه است و تقاطع استفاده کافئین و داشتن بهره وری بیشتر، همیشه با حرف و حدیث فراوان به عنوان یک گزینه روی میز بوده است. علیرغم همه این مسائل اسپرسو میتواند برای کار بیشتر در طول روز همانند دوپینگ عمل کند.

من به عنوان بنیانگذار یک کسب و کار، افتخار آشنایی با بسیار از رهبران و بنیانگذاران مطرح دنیا را داشته ام. همه آنها یک وجه مشترک دارند:

همگی عاشق کافئین هستند و دقیقاً میدانند چه زمانی و چگونه یک نوشیدنی کافئین دار بنوشند.

قهوه خیلی دست کم گرفته شده است و اگرچه همه جای دنیا دردسترس ما قرار دارد، تعجب خواهید کرد که بدانید بیشتر قهوه مورد استفاده ما در قیاس با یک قهوه اسپرسوی دارای کیفیت باریستا چقدر کم کیفیت است.

 

شخصاً از اینکه برای یک آیس کافی استارباکس که اکثر مواقع مزه آب میداد 6 دلار بپردازم کلافه شده بودم، برای همین تصمیم گرفتم با یک هزینه منطقی در خانه خودم باریستای خودم باشم.

از روزی که شروع کردم، طعم های مختلفی را پیدا کردم و علاقه ام به اسپرسو هم بیشتر شده است.

حالا ممکن نیست کافی شاپی باشد که قهوه ای بهتر از قهوه خانگی محبوب خودم(آیس لته با شیر جو دوسر) داشته باشد.

انرژی زیادی که یک شات(جرعه) اسپرسو دارد تنها یکی از فواید بیشمار آن است.

بدون اغراق اسپرسو میتواند تمرکز شما را بهبود ببخشد(هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت)، حال کلّی شما را بهتر کند و تمرکز شما را روی وظایفی که انجام میدهید بالا ببرد.

بیایید سه دلیلی که اسپرسو میتواند موجب افزایش بهره وری شما شود بپردازیم

 

 

1- اسپرسو میتواند تمرکز شما را بیشتر کند

برای اینکه جادوی اسپرسو را بفهمید باید اول ببینید فرایند تهیه آن چگونه است.

اسپرسو با فشرده سازی قهوه آسیاب شده و سپس قراردادن آن در معرض آب داغ پرفشار تهیه میشود.

این فرایند با شیوه مرسوم تهیه سایر قهوه ها که از طریق افزودن آب انجام میشود بسیار متفاوت است، چرا که اضافه کردن آب داغ تحت فشار بسیار زیاد، شات اسپرسو بدست آمده را بسیار معطر و خامه دار میکند.

برای ما که در زمانه شبکه های اجتماعی زندگی میکنیم و در معرض انواع حواس پرتی ها قرار داریم، نشستن و نوشیدن قهوه محبوبمان از نظر روانی کمک میکند در جدول کارهای روزانه خودمان نوعی زنگ آرامش داشته باشیم. من به شخصه دوست دارم کار روزانه خودم را با نوشیدن یک قهوه شروع کنم، همینطور موقع چک کردن ایمیل ها.

درواقع دلیل اینکه دوست دارم میز باریستای خودم را در خانه داشته باشم این است که هروقت تمرکز ندارم یا حس کارکردن ندارم تنها کاری که باید بکنم این است که فقط به آشپزخانه بروم و یک اسپرسو درست کنم، خود عمل درست کردن قهوه موجب تمرکز میشود، بگذریم که عادت سالمی هم هست!

حواس پرتی  میتواند بسیار بیش از آنچه فکرش را بکنید آسیب رسان باشد و پیداکردن راه حلی برای افزایش تمرکز میتواند کلید موفقیت شما باشد.

 

 

2- اسپرسو میتواند بمب بهره وری باشد

برخی از شناخته شده ترین نابغه های نسل ما از جمله ایلان ماسک و مارک زاکربرگ هم جز عاشقان قهوه هستند.

رمز قضیه در اینست که بتوانید توازن مناسبی بین دوز کافئین مصرفی از آغاز روز کاری تا ساعت 6 بعدظهر پیدا کنید. {از نظر من} دوز مناسب یک تا دو فنجان قهوه در روز است. بقول معرف افراط در هر چیزی بد است!

اگرچه واژه های مختلفی برای افزایش بهره وری وجود دارد، ولی پاسخ واحدی برای تعریف آن وجود ندارد.

شروع روزکاری با یکی از انواع قهوه اسپرسو-پایه میتواند به متمرکزماندن ما روی اهدافمان کمک کند و فعالیت فیزیکی ما را هم بهبود ببخشد.

اکثر انسانها میتوانند در بازه های زمانی 45 تا 90 دقیقه کارهای با کیفیت و دارای خروجی مناسب انجام دهند، پس از آن ما تمرکز و انرژی خود را از دست میدهیم.

فقط چند تلنگر کافیست انرژی ما بگونه ای بالا رود که بتوانیم فهرست کارهای روزانه خودمان را تمام کنیم و این همانجاست که اسپرسو در حفظ انرژی و افزایش تمرکز به کمک ما می آید.

 

 

3- فرای همه اینها؛ اسپرسو میتواند منبع الهام باشد!

اینکه چگونه به ما الهام میشود از لحاظ روانشناختی بسیار پیچیده است؛ اگرچه میدانیم موج یا تلنگر افکار خلاقانه هنگامی سراغ ما می آیند که توضیح بهتری برای یک موضوع نداریم.

هنگامیکه یک اسپرسوی دارای غلظت بیشتر مینوشیم، سریعتر از هر نوشیدنی دیگری در بدن ما جریان پیدا میکند و متفاوت تر از وقتیکه دیگر انواع قهوه را مینوشیم سیستم اعصاب مرکزی ما را متاثر می سازد.

به همین علت هرچه سریعتر قهوه را بنوشید احتمال بیشتری دارد که برای کار روی یک پروژه یا کسب و کار به شما الهام شود.

 

 

امّا رایج ترین مشکل عاشقان قهوه، برچسب قیمت آن در کافی شاپ است.

راه حل غلبه بر این مشکل، داشتن میز یا ایستگاه قهوه خودمان در خانه یا محل کار است. باید بگویم انتخاب یک دستگاه اسپرسو از بین برندهایی مانند Flair و Breville که  مناسب استفاده در خانه یا محل کار باشد سخت است.

پیشنهاد من انتخاب دستگاهی است که هم با بودجه ما بخواند و هم مناسب استفاده مکرر و مداوم باشد.

 

نکته مهمی که باید در خاتمه به آن اشاره کنم این است که رمز موفقیت در اینکه میز یا ایستگاه قهوه شما در طول روز بخشی از مراسم روزانه، سبک زندگی، تشریفات روزمره{یا هرچیزی که آن را بنامیم} شما باشد؛ این است که از آن فقط و فقط و فقط برای نوشیدن قهوه استفاده کنید نه هیچ کار دیگری.

 

ترجمه: علیرضا جاهدی

Translated by: Alireza Jahedi

 

 

 

 * منبع:

https://www.entrepreneur.com/article/423750

 

 * برای اطلاع از نوشته های Pierre Subeh میتوانید با آدرس زیر او را در لینکدین دنبال کنید:

linkedin.com/in/pierre-subeh

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4