فضای ابری (Cloud Computing) به یکی از الزاماتِ کسبوکارها در دنیای مدرن و فناورانه تبدیل شدهاست. غولهای مختلف در عرصه فناوری تلاش دارند به کمک ایجاد زیرساختهای لازم، خدماتی را در زمینه فضای ابری به مشتریان خود ارائه کنند.
بررسیها نشان میدهد سه شرکت برتر در زمینه فناوری فضای ابری، رشدی کمسابقه را طی یک سال گذشته، بهویژه پس از شیوع همهگیری کرونا تجربه کردهاند. اما بد نیست بدانیم کدام شرکتها در این زمینه بیشتر کسب درآمد میکنند. این نمودار، وضعیت را به ما نشان میدهد:
ارائهکننده فضای ابری
|
درآمد به میلیارد دلار
|
رشد
|
آمازون
|
۱۶.۱۱
|
۳۹ درصد
|
مایکروسافت
|
۸.۵۰
|
۵۰ درصد
|
گوگل
|
۴.۹۹
|
۴۵ درصد
|
مجموع/میانگین
|
۲۹.۶
|
۴۵ درصد
|
بازار ماجراجویان
فضای ابری در روزهای نخست، صرفا جایی بود که کاربران ماجراجو از آن بهره میگرفتند. اما حالا به فضایی برای دسترسی آسان کارکنان شرکتها به دادهها بدل شدهاست.
در واقع فضای ابری اکنون جایی است که کاربران در آن میتوانند با کمترین هزینهها به بیشترین دادههای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. به همین خاطر است که تقاضا برای آن بیشتر شده و بازارش رشد کردهاست.
براساس گزارشهای یاهو فایننس، بازار فضای ابری به دلیل همهگیری کرونا طی یک سال گذشته، بیش از پیش رشد کردهاست. اکنون پیشبینی میشود که ارزش این بازار از ۴۴۵.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۹۴۷.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۶ برسد. به این ترتیب نرخ رشد مرکب سالانه برای این بازار حدود ۱۶.۳ درصد خواهد بود.
آمار و ارقام و همچنین پیشبینی از آینده نشان میدهد که وضعیت بازار فضای ابری در آینده نسبت به این سالها، مطلوبتر خواهد بود. به همین خاطر است که کسبوکارها میتوانند وارد این بازار شوند و از آن سود ببرند. حتی شرکتهایی که اکنون در زمینه فضای ابری ورود کردهاند به هیولاهایی شکستناپذیر در بازار فناوری تبدیل شدهاند.