پذیرش مسئولیت اجتماعی صنعت بیمه را نجات خواهد داد

بیمه دوباره از نو بلند می‌شود

دگرگونی بزرگی در زمینه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و شرکتی و به‌طور کلی هم‌دلی بیشتر در راه است که انتظار می‌رود سال ۲۰۲۲ یک تغییر جهانی بزرگ برای صنعت بیمه به همراه داشته باشد.
27 دی 1400
شناسه : 460
منبع:
زمان مطالعه: 7 دقیقه
دگرگونی بزرگی در زمینه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و شرکتی و به‌طور کلی هم‌دلی بیشتر در راه است  که انتظار می‌رود سال ۲۰۲۲ یک تغییر جهانی بزرگ برای صنعت بیمه به همراه داشته باشد.

مطالب بسیار زیادی در زمینة همه‌گیری ویروسی که در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، نوشته شده است و اکنون می‌توانیم شاهد پایان این همه‌گیری جهانی در سال ۲۰۲۱ بودیم. اما آن‌چه که به این روشنی نیست، این است که جهان بعد از این همه‌گیری، در صنعت بیمه و فراتر از آن، چه‌قدر متفاوت خواهد بود. این تفاوت‌ها نه‌تنها متعدد و چشم‌گیر هستند، بلکه بسیاری از آن‌ها ماندگار خواهند بود. این تغییر اساسی، تفکر ورفتار سازمانی، فردی و اجتماعی را به شکلی مثبت دگرگون خواهد کرد. تغییری ظریف اما قدرتمند در حال وقوع است که موجب مسئولیت‌پذیری سازمانی و اجتماعی و به‌طور کلی هم‌دلی می‌شود و سال ۲۰۲۲، سال بازنشانی بزرگ جهانی خواهد بود.

تفکر جدید – رفتار جدید

همه ما از کاهش قیمت و تخفیف‌های داوطلبانه‌ای که بیمه‌گران خود رو برای مشتریان در نظر گرفته‌اند، آگاه هستیم و می‌دانیم که دلیل چنین اقداماتی این بوده است که استفاده از خودروهای شخصی در نتیجه قوانین قرنطینه و دورکاری، به طرز چشم‌گیری کاهش یافته بود. بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که بخش قابل ملاحظه‌ای از این کارمندان در دوران پس از همه‌گیری هم ترجیح می‌دهند که در خانه‌هایشان، دورکاری کنند. تحولات طولانی‌مدت‌تر مانند مهاجرت افراد از مناطق شهری به حومه شهرها، الگوهای حمل‌ونقل را برای همیشه تغییر خواهد داد و این موضوع در صنعت بیمه نیز‌ تأثیرگذار خواهد بود. ظهور ویژگی‌های متفاوت و جدید ابزار پیمایشیِ متصل به وسایل نقلیه نیز، حاکی از تغییر اولویت‌های مشتریان و روی‌آوردن آن‌ها به هزینه‌ها و پوشش‌های بیمه‌ای خودرو بر اساس اطلاعات مکانی و زمانی است.

نوآوری بحران‌محور

دیجیتالی‌شدن فرآیندهای بیمه‌ای، قبل از سال ۲۰۲۰ نیز در حال انجام بود اما در نتیجة این همه‌گیری و چشم‌انداز متفاوت، به‌کارگیری آن به سرعت افزایش یافته است. مصرف‌کنندگانی که مراقب وضعیت سلامتی خود هستند، هر چیزی را که نیاز به برقراری تماس فیزیکی ندارد، پذیرفته‌اند: تنظیم مطالبه خسارت به صورت مجازی، پرداخت مجازی، خرید آنلاین خودرو و غیره. گسترش ویروس کرونا که مانند یک کاتالیزور عمل کرد، موجب شد که درخواست‌های بیمة عمر در مارس ۲۰۲۰، رکوردی بی‌سابقه داشته باشد و کسانی که مدت‌ها بود درخواست خود را به تعویق می‌انداختند، بالاخره برای بیمة عمر ثبت‌نام کنند. درصدی از این تغییرات، به‌خاطر تأثیر مثبتی که روی بیمه‌‌گزارها و شرکت‌های بیمه گذاشته‌ است، ماندگار خواهد بود.

اما تأمین بودجه روند شتاب‌یافته دیجیتالی‌شدن و نوآوری‌ که لازمه این شرایط جدید است، نیازمند مدیریت جدی هزینه‌هاست تا بتوان هزینه‌های جدید را جبران کرد. پژوهش‌های مجله دلیوت اینسایت نشان می‌دهد که ۶۱ درصد از کسانی که در نظرسنجی‌ها شرکت کرده بودند، انتظار داشتند که در طی ۱۲ تا ۱۸ ماه بعدی، هزینه‌های خود را به میزان چشم‌گیری کاهش دهند –  چیزی بین ۱۱٪ تا ۲۰٪.

بحران‌ها کاری می‌کنند که کسب‌وکارها در شرایط اضطرار قرار بگیرند و روی اولویت‌های کمتر و انجام آزمایش‌های بیشتر تمرکز کنند. چنین شرایطی این امکان را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند که فرهنگ نوآورانه‌تری را پرورش داده و حفظ کنند.

بیمه‌گران سنتی برای این‌که با رقبای دیجیتال خود رقابت کنند، کسب‌وکارهای دیجیتال جدیدی برای خودشان ایجاد می‌کنند. حتی پس از گذر از بحران‌ها، بخش زیادی از این تغییر و تحول‌ها نهادینه شده و مزایای آن‌ها نیز دائمی خواهد بود.

مجمع جهانی اقتصاد  و دلیوت در گزارشی با عنوان «گزارش حاکمیت فناوری جهانی ۲۰۲۱»، کاربردهای کلیدی فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم (4IR) را بررسی می‌کنند که برای پیشرفت در جهان پس از همه‌گیری و شناسایی چالش‌های حاکمیتی که این فناوری‌ها می‌توانند به رفع آن‌ها کمک کنند، سودمند هستند. این پنج فناوری عبارتند از: هوش مصنوعی، گوشی‌های هوشمند، بلاکچین، پهپاد و اینترنت چیزها.

یک اجتماع جهانی

اکنون می‌توانیم به وضوح درک کنیم که اتفاقی که در یک نقطه از دنیا می‌افتد، چگونه می‌تواند تمام ۷.۸ میلیارد نفر دیگری را که در دنیا زندگی می‌کنند، تحت‌تأثیر قرار دهد. این اتفاق‌ فقط به شیوع جهانی ویروس کرونا در کمتر از ۹۰ روز اشاره نمی‌کند، بلکه به عوامل انسانی مؤثر در تغیر آب‌وهوا مانند استفاده از سوخت‌های فسیلی، جنگل‌زدایی در جنگل‌های آمازون برزیل و بسیاری نمونه‌های غم‌انگیز دیگری از این دست نیز اشاره دارد. درک این موضوع به حساسیت بیشتر و تغییر تصمیم‌ها و رفتارهای انسان‌ها، حکومت‌ها، سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها می‌انجامد.

مسئولیت اجتماعی

بخش خدمات مالی، از جمله صنعت بیمه، در خط مقدم اتخاذ اصول جدیدی است که قبل از سال ۲۰۲۰ هم در شرف ظهور بودند و از سال ۲۰۲۲ به بعد به جریان اصلی تبدیل می‌شوند. سرمایه‌گذاریِ تأثیری به سرمایه‌گذاری‌هایی اشاره می‌کند که با هدف ایجاد تأثیر اجتماعی یا زیست‌محیطی قابل اندازه‌گیری و سودمند در کنار بهرة مالی، روی شرکت‌ها، سازمان‌ها و سرمایه‌هایی انجام می‌شوند. سرمایه‌گذاری‌های تأثیری، سرمایه‌ای را برای رسیدگی به مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی فراهم می‌کند.

 در ژوئیه سال ۲۰۲۰، شرکت میلیمَن طی گزارشی با عنوان «بررسی‌ ESG در صنعت بیمه» عنوان می‌کند که برخی بیمه‌گران، با توجه به نحوه درنظرگرفتن عوامل ESG از جمله Standard Life و AXA، در حال تعیین استانداردهایی برای مدیران سرمایه‌گذاری‌شان هستند. معیارهای زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG)، مجموعه معیارهایی برای اقدامات شرکتی هستند که سرمایه‌گذارانی که از لحاظ اجتماعی آگاه هستند، از آن‌ها برای بررسی سرمایه‌گذاری‌های احتمالی استفاده می‌کنند.

گروه مونیخ ری در برنامه چشم‌انداز سال ۲۰۲۵ خود به یک استراتژی کربن‌زدایی گسترده اشاره کرده است که در طی آن از زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی فاصله گرفته و قصد دارد از الان تا سال ۲۰۲۵، در سبد سرمایه‌گذاری‌هایش، انتشار خالص گازهای گلخانه‌ای را تا ۲۵٪ کاهش دهد و در سال ۲۰۵۰ این میزان را به صفر برساند. این شرکت هم‌اکنون از سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که بیشتر از ۳۰٪ درآمد آن‌ها از زغال‌سنگ یا از استخراج نفت از ماسه‌های نفتی حاصل می‌شود، دست کشیده است.

از سوی دیگر تنوع، برابری و شمول (DEG) به ویژگی‌های شخصیتی و خصوصیاتی اطلاق می‌شود که انسان‌ها را منحصربه‌فرد می‌سازد. شمول یا پذیرش اجتماعی به رفتارها و هنجارهای اجتماعی اشاره دارد که باعث می‌شود فرد احساس کند در جامعه پذیرفته شده است. احساس پذیرش اجتماعی نه‌تنها برای به‌ثمررسیدن فعالیت‌های مربوط به تنوع افراد ضروری است، بلکه ایجاد یک فرهنگ پذیرا قطعاً در بهره‌وری و مشارکت کارمندان سودمند خواهد بود. برابری به بی‌عدالتی و تبعیض‌هایی می‌پردازد که در شکاف جنسیتی دستمزد، تبعیض نژادی و تبعیض بر اساس گرایش‌های جنسیتی تجلی می‌یابند. در این راستا شرکت مونیخ ری اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۵، ۴۰ درصد از مدیران آن‌ها زنان خواهند بود.

شرکت بیمه نورث‌وسترن میوچوال از طریق بنیادی که در مشارکت با تیم تنوع و شمول خود دارد، در سال ۲۰۲۰، متعهد شد که ۱.۶ میلیون دلار به برنامه آل‌این‌میلواکی  اختصاص دهد تا در چهار سال آینده بودجه لازم برای برنامه استعدادیابی دبیرستان میلواکی را تأمین کند.

نشانه‌های اولیه نشان می‌دهد که در مقایسه با گذشته، امروزه ما اهمیت بیشتری برای هم‌نوعان خود قائل می‌شویم؛ برای آدم‌هایی که حتی در دایره خانواده یا دوستان ما نیستند. آیا تا به حال دقت کرده‌اید که بسیاری از جلسات کاری با احوالپرسی از کارمندان و خانواده‌هایشان آغاز می‌شود؟ این یک پیشرفت مطلوب است و انعکاسی کوچک ولی مهم از این واقعیت است که تمرکز و ارزش‌های ما در حال تغییر است و خود این موضوع حاکی از تغییرات بزرگتری است که با بازنشانی بزرگ جهانی رخ خواهد داد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4