کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به شدت به اقدامات نوآورانه در صنعت بیمه نیاز دارند

فرصت طلایی استارتاپ‌ها برای ورود به اکوسیستم نوآوری منطقه خلیج فارس

منطقه شورای همکاری خلیج فارس یکی از سریع‌ترین بازارهای در حال رشد در جهان است که طی شش سال گذشته، هر سال تقریباً 7 درصد رشد در حق بیمه ناخالص را گزارش کرده‌ است؛ چندین برابر بیشتر از متوسط ​​جهانی. اما این رشد در سه سال گذشته کند شده‌ است و فشار بر بیمه‌گران برای ایجاد نوآوری را افزایش می‌دهد.
04 دی 1400
شناسه : 432
منبع:
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
منطقه شورای همکاری خلیج فارس یکی از سریع‌ترین بازارهای در حال رشد در جهان است که طی شش سال گذشته، هر سال تقریباً  7 درصد رشد در حق بیمه ناخالص را گزارش کرده‌ است؛ چندین برابر بیشتر از متوسط ​​جهانی. اما این رشد در سه سال گذشته کند شده‌ است و فشار بر بیمه‌گران برای ایجاد نوآوری را افزایش می‌دهد.

تغییر سریع رفتار مشتری در سراسر منطقه شورای همکاری خلیج فارس در حال افزایش است. با ظهور پلتفرم‌های دیجیتالی، اپلیکیشن‌های تلفن همراه و کلان داده‌ها، مشتریان در حال حاضر انتظار خدمات سریعتر و موثرتری نسبت به گذشته دارند و آن‌ها انتظار دارند تا سطح خدمات از لحظه خرید بیمه‌نامه تا زمان تسویه مطالبات افزایش یابد. اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی که در جریان همه‌گیری کرونا بوجود آمده‌است، بسیاری از عقب‌ماندگان (از تحول دیجیتال) را مجبور کرده‌است که پذیرای فناوری‌های دیجیتال‌ شده و به دنبال راه‌حل‌های آنلاین باشند. در همین حال، شرکت‌های جهانی نیز به دنبال استفاده از قدرت راه‌حل‌های دیجیتالی هستند تا به کمک آن‌ها مشتریان خود را بهتر بشناسند و اثربخشی را افزایش داده و زیان‌ را به حداقل برسانند.   

رشد بازار بیمه منطقه شورای همکاری خلیج فارس

منطقه شورای همکاری خلیج فارس یکی از سریع‌ترین بازارهای در حال رشد در جهان است که طی شش سال گذشته، هر سال تقریباً  7 درصد رشد در حق بیمه ناخالص را گزارش کرده‌است؛ چندین برابر بیشتر از متوسط ​​جهانی. اما این رشد در سه سال گذشته کند شده‌است و فشار بر بیمه‌گران برای ایجاد نوآوری را افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که این بازیگران جهانی در سراسر زنجیره ارزش فعالیت‌های نوآورانه انجام می‌دهند. آن‌ها این کار را با بکارگیری فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، پهپادها و بلاکچین انجام می‌دهند تا ارزش بیشتری در فرآیندهای بازاریابی و توزیع، توسعه محصول، بیمه‌گری، پیشگیری از مطالبات و پشتیبانی مشتری ایجاد کنند.

با گسترش بخش بیمه در شورای همکاری خلیج فارس، بازیگران منطقه‌ای اکنون این فرصت را دارند تا از مزایای حرکت‌های پیشرو در تحول جهانی دیجیتال بهره‌مند شوند. هزینه‌ها برای اینترنت اشیا در خاورمیانه و آفریقا با نرخ سالانه 15.9 درصد افزایش می‌یابد و تا سال 2023 به 17.63 میلیارد دلار می‌رسد. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز در رقابت برای معرفی فناوری نسل پنجم تلفن همراه پیشرو هستند. قطر قبلاً خدمات نسل پنجم را به میزان متفاوتی راه‌اندازی کرده‌است.

برخی از شرکت‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در حال حاضر استفاده از فناوری را برای بالابردن ارزش کسب‌وکار آغاز کرده‌اند. به عنوان مثال،I-Insured  یک برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده‌است که به بیمه‌شدگان حق بیمه کمتر و مشوق‌های بیشتری را بر اساس رفتار رانندگی آن‌ها ارائه می‌دهد. شرکت بیمه Union همچنین از پردازش زبان طبیعی برای استخراج داده‌ها از اسناد استفاده می‌کند تا برای اولین بار در امارات بیمه‌نامه‌های خودرو را در کمتر از یک دقیقه صادر کند. پنج بازیگر بیمه منطقه‌ای (بیمه Aman، بیمه Al Wathba ، شرکت National Takaful Co ، Noor Takaful و بیمه Oriental) با شرکت بیمه Addenda  همکاری کردند تا بستر بلاکچین خود را به عنوان بخشی از استراتژی دیجیتالی‌سازی خود راه‌اندازی کرده و فرآیندهای خود را ساده کنند.

تغییر انتظارات مشتری و نیاز به محصولات جدید و مشتری‌محور 

وقتی نوبت به بهبود تجربه مشتری می‌رسد، داده همه چیز است. دستگاه‌های اینترنت اشیا کانال‌های جدیدی را برای بیمهگران باز کرده‌اند تا اطلاعاتی را جمع‌آوری کنند که می‌تواند بینش ارزشمندی را در مورد خواسته‌های مشتریان و ریسک مربوط به رفتار مشتری و عوامل خارجی در دسترس قرار دهد. تحلیل مبتنی بر هوش مصنوعی توانایی بیمهگران را در درک این داده‌ها و استفاده از آن‌ها در علوم محاسبه‌گری بیمه افزایش می‌دهد.

مهمتر از همه، این سطح پیشرفته داده‌ها به بیمهگران این قدرت را می‌دهد تا رفتار مصرف‌کننده را ردیابی کرده و از طریق مشوق‌هایی مانند حق بیمه کمتر به آن‌ها پاداش دهند. یکی از بیمه‌گران که دقیقاً این کار را انجام می‌دهد Beam Digital است. این شرکت یک مسواک هوشمند به مشتریان می‌دهد، بر سلامت دهان و دندان آن‌ها نظارت می‌کند و از داده‌ها برای تهیه یک طرح بیمه دندانپزشکی سفارشی برای آن‌ها استفاده می‌کند. در گذشته، حق بیمه‌ها بر اساس موقعیت مکانی محاسبه می‌شد و داده‌ها فقط در سطح کد پستی در دسترس بودند. در حال حاضر‌، به لطف هوش مصنوعی، شرکت‌ها می‌توانند رویکرد دقیق‌تری را اتخاذ کرده و حق بیمه‌هایی را که بطور خاص برای هر مشتری سفارشی‌سازی شده‌است، محاسبه کنند.

در ایالات متحده، Metromile  یک مدل بیمه مبتنی بر استفاده «پرداخت به ازای هر مایل» ارائه کرده‌است که بر اساس میزان استفاده رانندگان از اتومبیل خود و مسافتی که طی می‌کنند حق بیمه را تعیین می‌کند. شرکت‌هایی مانند Allstate و Progressive نیز برنامه‌های مشابهی را در منطقه خلیج فارس اجرا کرده‌اند.

دیجیتالی‌شدن و بهبود تجربه خرید مشتریان و کاهش هزینه‌های جذب مشتری 

مشتریان در حال حاضر انتظار دارند اطلاعات مورد نیاز آن‌ها شفاف، قابل درک و دسترسی سریع باشد. بیمهگران با استقرار پلتفرم‌های مجهز به هوش مصنوعی، که از طریق ویژگی‌هایی مانند توصیه‌های خودکار محصول و پرس‌وجو توسط چت‌بات‌ها، جایگزین اطلاعات انسانی می‌شوند، در راستای برآوردن این خواسته‌ها قدم بر می‌دارند. به عنوان مثال، شرکت Esurance از رویکرد دیجیتالی بیمه مستقیم به مشتریان استفاده می‌کند و عوامل «واسطه» را برای ارائه نرخ‌های رقابتی پایین‌تر، از بازی خارج می‌کند.

شرکت‌های دیگر از چت‌بات‌ها و هوش مصنوعی برای ارائه دسترسی شبانه‌روزی به مشتریان استفاده می‌کنند. شرکتLemonade  با جایگزینی کارگزاران با ربات‌ها و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، بیمه‌نامه را بدون کاغذ، هزینه کمتر و پاسخ فوری به صاحبان‌خانه و اجاره‌دهندگان ارائه می‌دهد. در نتیجه،Lemonade  ادعا می‌کند که متقاضیان را تنها در 90 ثانیه بیمه کرده و مطالبات را در کمتر از سه دقیقه پرداخت می‌کند. سایر بیمهگران تلاش بیشتری می‌کنند تا با استفاده از فناوری واقعیت افزوده درک بیمه‌نامه‌های خود را برای مشتریان راحت‌تر کنند.

اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده همه شرکت‌های بیمه را مجهز به ابزارهایی می‌کنند که به افزایش ارزش به ازای هزینه بازاریابی انجام شده کمک می‌کند. در آسیا Surety.ai از بلاکچین برای ارائه بیمه‌های خرد به مشتریان، به ویژه کسانی که به خدمات بانک‌ها یا سایر سازمان‌های مالی دسترسی ندارند، استفاده می‌کند.

دیجیتالی‌کردن  تسریع روند رسیدگی به مطالبات 

نوآوری‌هایی که روند رسیدگی به مطالبات را تسریع می‌کنند تنها بر ایجاد راحتی برای مشتریان متمرکز نشده است. آن‌ها همچنین برای کاهش هزینه پردازش این مطالبات برای بیمه‌گران طراحی شده‌اند. نتایج بررسی از مدیران مطالبات در بیمه‌گران برجسته نشان می‌دهد که فرآیندهای ناکارآمد و غیردیجیتالی از اشکالات معمول فرایند مدیریت خسارت است، از جمله Suncorp در استرالیا و Tata-AIG در هند. با استفاده از هوش مصنوعی برای درک اولین تصاویر از خسارت وارده، بیمه مطالبات را در عرض چند دقیقه با موفقیت پردازش می‌کند. علاوه‌براین، شرکت بیمه ژاپنی Fukuoka Mutual در حال اسکن پرونده‌های پزشکی و داده‌های مربوط به جراحی‌ها و بستری شدن در بیمارستان از طریق ابزار یادگیری ماشین برای محاسبه دستمزد است. در همین حال،ICICI Lombard  فرآیند تسویه مطالبات بدون وجه مبتنی بر هوش مصنوعی را ایجاد کرده‌است که می تواند تنها در یک دقیقه تکمیل شود.

پردازش مطالبات مبتنی بر هوش مصنوعی، همراه با دیگر فناوری‌های نوظهور، قابلیت تشخیص تقلب شرکت‌های بیمه را پیش می‌برد. شرکت بیمه ایری مستقر در ایالات متحده، هواپیماهای بدون سرنشین را برای بازرسی اموال در صورت ادعای خسارت مستقر کرده‌است و انتظار دارد با بررسی خسارت بدون به خطر انداختن کارکنان، روند سریعتر مطالبه را ارائه دهد و موارد بالقوه کلاهبرداری را شناسایی کند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4