گزارش اختصاصی رسانه اینشورتک از رویداد Insurtech Mena

تکمیل پازل صنعت بیمه با اینشورتک‌ها ممکن می‌شود

منال مشکور، از موسسه بی‌آی‌بی‌اف در بحرین، محمد صغیر، از گروه بیمه‌ای آکسا و دکتر محمد غزلی، از مدیران بیمه‌ای در عمان هر یک نظرات خود را در مورد حرکت صنعت بیمه به جلو و بهره‌گیری از اینشورتک‌ها بیان کردند. نظر همگی آن‌ها این بود که صنعت بیمه برای بهبود تجربه مشتری و افزایش سوددهی در آینده، نیازمند تحول دیجیتال و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اینشورتک‌ها است.
30 آذر 1400
شناسه : 422
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
منال مشکور، از موسسه بی‌آی‌بی‌اف در بحرین، محمد صغیر، از گروه بیمه‌ای آکسا و دکتر محمد غزلی، از مدیران بیمه‌ای در عمان هر یک نظرات خود را در مورد حرکت صنعت بیمه به جلو و بهره‌گیری از اینشورتک‌ها بیان کردند. نظر همگی آن‌ها این بود که صنعت بیمه برای بهبود تجربه مشتری و افزایش سوددهی در آینده، نیازمند تحول دیجیتال و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اینشورتک‌ها است.

«اینشورتک‌های بسیاری در راه هستند که قرار است برهم‌زنندگی را برای صنعت بیمه به ارمغان بیاورند. این چیزی است که اهالی صنعت بیمه هم به آن فکر می‌کنند. صنعت بیمه بدون اینشورتک‌ها زنده نخواهد ماند. آن‌ها ناجی صنعت بیمه هستند. نکته اینجاست که باید راهکاری برای بهترین همکاری میان این دو بخش یعنی بیمه‌های سنتی و اینشورتک‌ها پیدا کنیم.» این‌ها مهم‌ترین حرف‌هایی که فردریک بیسبرج، مدیر شرکت دامان به عنوان مجری پنل «محرک‌ها و لرزانندگان صنعت بیمه» در رویداد اینشورتک منا به زبان آورد.

در این پنل، سه نفر از مدیران صنعت بیمه سخنرانی کردند و نظرات خود را درباره اهمیت اینشورتک‌ها در آینده صنعت بیمه به زبان آوردند. منال مشکور، از موسسه بی‌آی‌بی‌اف در بحرین، محمد صغیر، از گروه بیمه‌ای آکسا و دکتر محمد غزلی، از مدیران بیمه‌ای در عمان هر یک نظرات خود را در مورد حرکت صنعت بیمه به جلو و بهره‌گیری از اینشورتک‌ها بیان کردند. نظر همگی آن‌ها این بود که صنعت بیمه برای بهبود تجربه مشتری و افزایش سوددهی در آینده، نیازمند تحول دیجیتال و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اینشورتک‌ها است.

اینشورتک‌ها هنجار صنعت بیمه امروز هستند

دکتر محمد غزلی، از مدیران بیمه‌ای در عمان نخستین کسی بود که در این پنل درباره اینشورتک‌ها صحبت کرد: «حدودا 50 سال پیش خبری از فناوری بیمه‌ای و اینشورتک در صنعت بیمه نبود. در واقع آن‌ها اصلا وجود خارجی نداشتند. حتی می‌توان گفت فناوری به شکل امروزی‌اش اصلا بر صنعت بیمه سلطه‌ای نداشت.»

غزلی در ادامه صحبت‌هایش به کسانی اشاره کرد که در مسیر سرمایه‌گذاری روی اینشورتک‌ها جلودار شدند: «آن‌ها که در آن زمان جلودار شدند و در این زمینه سرمایه‌گذاری کردند، توانستند در مسیری رو به جلو خیلی زود حرکت کنند و پیش بروند. در واقع ریسکی که آن‌ها کردند، به سمت رهبری در بازار هدایتشان کرد.» او ادامه داد: «به این ترتیب گامی که برداشتند، گامی جسورانه بود و پاداش آن گام جسورانه، رهبری‌شان در بازار است. این جریان به خوبی به ما نشان می‌دهد که باید هر جا هستیم در مسیر فناوری قدم برداریم. پس همین حالا باید به 10 سال آینده نگاه کنیم و چشم‌انداز آینده را در نظر بگیریم. در غیر اینصورت نمی‌توانیم با تغییرات همراه باشیم.»

از نگاه این مدیر بیمه‌ای، اینشورتک‌ها در حال حاضر، به یک هنجار در صنعت بیمه تبدیل شده‌اند و باید آن‌ها را بپذیریم: «آن‌ها نیاز امروز صنعت بیمه و تقاضای مشتریان صنعت بیمه هستند.»

بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری، نیاز صنعت بیمه است

محمد صغیر، از گروه بیمه‌ای آکسا در ادامه نشست درباره اهمیت اینشورتک‌ها صحبت کرد: «ما باید این حقیقت را بپذیریم که باید با فناوری یکپارچه شویم. فناوری به درک بهتر خطر و آشنایی بیشتر با مشتری به ما در صنعت بیمه کمک می‌کند. این همان چالشی است که اکنون شرکت‌ها در صنعت بیمه با آن مواجه هستند.» او ادامه داد: «اکنون فضای لازم برای هم‌سو و همراه شدن با فناوری در صنعت بیمه فراهم شده‌است. ما فقط باید مسیر را دنبال کنیم و در آن مشارکت داشته باشیم تا تغییرات آتی را با هم رقم بزنیم.»

کاهش هزینه‌ها جزو مهم‌ترین عواملی است که روی بهره‌گیری شرکت‌های بیمه از فناوری اثر می‌گذارد. صغیر در این باره گفت: «اگر بتوانیم به شکلی هوشمند از فناوری بهره بگیریم حتما هزینه‌های اجرایی برای ما کاهش پیدا می‌کند. باید از سیستم‌های قدیمی و حتی از افراد قدیمی فاصله بگیریم و به سمت دنیای نو قدم برداریم.» البته او تاکید کرد: «قطعا در این مسیر با چالش‌هایی هم همراه خواهیم شد اما اگر می‌خواهیم زنده بمانیم این‌ها تنها راه هستند.»

حرکت در صنعت بیمه یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که این مدیر بیمه‌ای روی آن تاکید داشت: «چیزی که من فکر می‌کنم هنوز شاهد غیاب آن هستیم «حرکت» است. در واقع ما به حرکت‌کنندگان و محرک‌ها در این مسیر نیاز داریم. اینشورتک‌ها همان لرزانندگان هستند که می‌توانند به حرکت کمک کنند.»

فرار از برهم‌زنندگی ناممکن است

آخرین نفری که در این پنل درباره اهمیت اینشورتک‌ها حرف زد، منال مشکور، از موسسه بی‌آی‌بی‌اف در بحرین بود: «من وکیل مدافع شیطان خواهم بود، من به Core های بیمه و ریسک فکر می‌کنم. به‌رغم همه این‌ها، به نظر من نمی‌توان از برهم‌زنندگی فرار کرد در غیر اینصورت تاریخ خودش را تکرار خواهد کرد.»

مهم‌ترین مسئله‌ای که مشکور روی آن تاکید داشت این بود که بیمه‌گران با نگاه انتقادی به خودشان و کسب‌وکارشان بنگرند: «اگر قرار بر این باشد که اینشورتک‌ها را نپذیریم و نگاهی خودانتقادگر نداشته باشیم، بدون تردید از ارائه خدمات مشتری‌محور عقب می‌مانیم و با مشکل اعتماد مواجه خواهیم شد. شاید اینشورتک تنها راهکار برای آینده‌ای بهتر نباشد اما می‌تواند کمک کند در مسیر تحول دیجیتال قدم برداریم.» او در پایان گفت: «بدون تردید مشتری بیرون از صنعت منتظر است تا ما قدم برداریم و از فضای سنتی فاصله بگیریم. استراتژی ما باید این باشد که به جای سرمایه‌گذاری روی سیستم‌های قدیمی، به اینشورتک‌ها بها دهیم. یک تیم استراتژی که مدل کسب‌وکار را می‌فهمد و انتقادپذیر است، بدون شک می‌تواند پازل ما را در صنعت بیمه کامل کند.»

موضوعات :
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4