فعالان اکوسیستم نوآوری صنعت بیمه دور هم گرد آمدند

نقطه آغازی برای تولد انجمن اینشورتک ایران

استارتاپ‌ها باید پناهگاهی داشته باشند که در آن دور هم جمع شوند، مسائل مبتلابه صنعتی را که در آن فعالیت دارند زیر ذره‌بین بگذارند و در کنار یکدیگر، جاده بهبود را بپیمایند. به همین خاطر اینشورتک‌ها در روز 21 آذر 1400 دور هم جمع شدند و امکان ایجاد انجمن اینشورتک ایران را بررسی کردند.
21 آذر 1400
شناسه : 397
منبع:
زمان مطالعه: 12 دقیقه
استارتاپ‌ها باید پناهگاهی داشته باشند که در آن دور هم جمع شوند، مسائل مبتلابه صنعتی را که در آن فعالیت دارند زیر ذره‌بین بگذارند و در کنار یکدیگر، جاده بهبود را بپیمایند. به همین خاطر اینشورتک‌ها در روز 21 آذر 1400 دور هم جمع شدند و امکان ایجاد انجمن اینشورتک ایران را بررسی کردند.

مفاهیمی مانند نوآوری و فناوری مدتی است که در اقتصاد کشور بر سر زبان‌ها افتاده و فعالان اقتصادی تلاش دارند توسعه را از این مسیر دنبال کنند. در صنعت بیمه هم، اینشورتک‌ها به عنوان استارتاپ‌های فعال در زمینه فناوری بیمه‌ای سعی می‌کنند از طریق نوآوری و فناوری، چالش‌های صنعت بیمه را از میان بردارند و مسیر توسعه را هموار کنند. اما انبوه استارتاپ‌ها هم باید پناهگاهی داشته باشند که در آن دور هم جمع شوند، مسائل مبتلابه صنعتی را که در آن فعالیت دارند زیر ذره‌بین بگذارند و در کنار یکدیگر، جاده بهبود را بپیمایند. به همین خاطر است که اینشورتک‌ها در روز 21 آذر 1400 در محل شبکه نوآفرینی پلنت دور هم جمع شدند تا برای ایجاد انجمن اینشورتک بحث و گفت‌وگو کنند.

فعالان و بنیان‌گذاران برجسته‌ترین اینشورتک‌ها در کنار مدیرعامل بیمه سامان، مدیران مجموعه پلنت و سایر فعالان صنعت بیمه، در جلسه 21 آذر درباره ضرورت و اهمیت ایجاد انجمن اینشورتک گفت‌وگو کردند که حاصل این نشست، تولد انجمنی خواهد بود که به رشد و بالندگی صنعت بیمه کمک خواهد کرد.

فعالیت‌ها را به عرصه بین‌المللی برسانیم

نخستین کسی که در نشست فعالان اینشورتک‌های ایران پشت تریبون رفت، احمدرضا ضرابیه، مدیرعامل بیمه سامان بود. نکته‌ای که ضرابیه در صحبت‌های خود روی آن تاکید داشت این بود که باید فعالیت‌های بیمه‌گری کشور را به خارج از مرزهای ایران گسترش داد. در واقع او روی بحث صادرات خدمات تاکید می‌کرد که اکثر فعالان اقتصادی در کشور از آن غافل هستند.

به باور مدیرعامل بیمه سامان، اگر قرار باشد مثلا بیمه سامان خدماتش را به کشور ترکیه صادر کند و این کار را به شکل سنتی‌اش پیش ببرد قطعا ناموفق خواهد بود. دلیلش این است که با وجود رقبایی مانند شرکت‌های آکسا و آلیانز، رقابت به صورت سنتی تقریبا بی‌معناست. او معتقد است حضور اینشورتک‌ها می‌تواند نقشی موثر در صادرات خدمات بیمه‌ای داشته باشد.

ضرابیه با اشاره به اینکه ایران در نقطه‌ای حساس واقع شده و شرایط فعالیت اقتصادی به‌ویژه در عرصه فناوری‌های نوآورانه در آن دشوار بوده، گفت: «ما در محیط سخت توانسته‌ایم فعالیت داشته باشیم. در محیطی که تسهیلات و امکانات کمی داشته، موفقیتمان را به ثبت رسانده‌ایم. پس اگر بخواهیم به اقتصاد کشورهای همسایه برویم قطعا می‌توانیم بازار را قبضه کنیم.»

به گفته ضرابیه، راه‌اندازی انجمن اینشورتک و ایجاد جمع‌هایی که در آن ایده‌پردازی و خلق محصولات جدید صورت می‌گیرد، ابزاری برای ورود به بازارهای بین‌المللی است.

مدیرعامل بیمه سامان در این نشست تاکید کرد که پلنت تلاش دارد فعالیت اینشورتک‌ها در عرصه بین‌المللی را تسهیل کند. او در پایان صحبت‌هایش گفت: «ما با افتخار آمادگی داریم تسهیلات مورد نیازتان را در اختیارتان بگذاریم تا فعالیت کنید و فضایی برای صادرات خدمات بیمه‌ای فراهم آورید.» از نگاه این مدیر بیمه‌ای، بیمه‌گران و فعالان فناوری بیمه‌ای می‌توانند از این فرصت بهره بگیرند و راه را برای توسعه صنعت بیمه و در نهایت توسعه اقتصادی کشور بگشایند.

گروهی برای تصمیم‌سازی در اکوسیستم بیمه

پس از صحبت‌های مدیرعامل بیمه سامان، نوبت به اهالی اینشورتک‌ رسید تا درباره راه‌اندازی انجمن اینشورتک صحبت کنند. حامد کاظمی، بنیان‌گذار استارتاپ مرکوری و آپولو دیگر فعال بیمه‌ای بود که پشت تریبون رفت و از ضرورت راه‌اندازی انجمن گفت. او که خودش را پسر بد اینشورتک ایران معرفی می‌کرد، گفت: «هدف انجمن اینشورتک این است که گروه تصمیم‌سازی در اکوسیستم بیمه کشور داشته باشیم.»

این کارآ‏فرین جوان معتقد است کسب‌وکارهای مختلف بیمه‌ای باید برای بهتر شدن یکدیگر تلاش کنند اما در قدم اول باید بپذیرند که نیاز به بهبود دارند و سپس از طریق انجمن اینشورتک، در کنار یکدیگر قرار بگیرند و برای بهبود تلاش کنند. او که خودش چند سالی در صف انتظار ایستاده تا توانسته به دل صنعت بیمه راه پیدا کند، می‌گوید جوانان کم‌سن‌وسال‌تری که قدم به این عرصه می‌گذارند، تاب‌آوری کمتری دارند به همین خاطر برای حفظ آن‌ها و راه دادن آن‌ها به صنعت بیمه و دنیای کسب‌وکار، باید تحول و بستر لازم را در این صنعت ایجاد کرد و انجمن می‌تواند در این زمینه اثربخش باشد.

معارفه مدیرعامل جدید پلنت

هم‌زمان با مراسم تاسیس انجمن اینشورتک ایران،جلسه‌ای هم در یکی از اتاق‌های پلنت در جریان بود که طی آن معارفه مدیرعامل جدید پلنت صورت می‌گرفت. ایمان جلیلی، معاون اجرایی شبکه نوآفرینی پلنت در همین زمینه پشت تریبون رفت و ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان در این مراسم، این خبر را به صورت رسمی اعلام کرد. به گفته جلیلی، از امروز، مجموعه پلنت به صورت رسمی، زیر نظر ایمان ارسطو مدیریت خواهد شد. پیش از این محمود کریمی سمت مدیرعاملی این مجموعه را بر عهده داشت. مجموعه پلنت تلاش دارد بستری برای توسعه نوآوری در صنعت بیمه فراهم آورد.

چالش صنعت بیمه، فناوری نیست!

حامد شیدائیان، بنیان‌گذار و رییس هیات‌مدیره شرکت ذهن چابک برای ادامه صحبت‌ها در رابطه با انجمن اینشورتک، روبه‌روی حضار قرار گرفت. شیدائیان با اشاره به اینکه نیمی از زندگی حرفه‌ای‌اش را در صنعت بیمه گذرانده‌است، تاکید کرد که حال صنعت بیمه ایران خوب نیست و چالش آن صرفا به کمک فناوری حل نمی‌شود.

این فعال بیمه‌ای تاکید کرد که چالش صنعت بیمه صرفا فناوری نیست بلکه مشکل و چالش اصلی در این صنعت به لایحه‌های حمکرانی و رهبری در آن بازمی‌گردد. او معتقد است اینشورتک‌ها می‌توانند با ارائه خدمات نوآورانه بخشی از چالش صنعت بیمه را حل کنند اما کلیت این چالش با فناوری‌هایی نظیر بلاکچین حل نمی‌شود بلکه نیازمند تغییر نگاه و دیدگاه مدیران در این صنعت است.

مهم‌ترین نکته‌ای که شیدائیان روی آن تاکید داشت این بود که ایجاد فناوری در صنعت بیمه و رفع چالش‌های آن، نیازمند فرهنگ‌سازی، بازنگری در نگاه مدیران و تحول در اکوسیستم بیمه است. او از همکاران و هم‌صنف‌های خودش در این نشست درخواست کرد همگی تمرکز خود را روی تغییر نگاه و ذهنیت مدیران بگذارند و هیچ‌کس این رسالت را فراموش نکند که تک‌تک آن‌ها باید نگاه مدیران را عوض کنند تا تحول دیجیتال در صنعت بیمه به معنای واقعی رقم بخورد.

نکته دیگری که این فعال اقتصادی روی آن تاکید داشت این بود که چرخ اینشورتک در ایران با  نگاه اقتصاد باز خواهد چرخید. او همچنین اشاره کرد که در اکوسیستم بزرگ صنعت بیمه، استارتاپ‌ها و اینشورتک‌ها می‌توانند ظرفیت‌های این صنعت را ارتقا ببخشند. به این ترتیب از نگاه او، تمرکز بیش از فناوری باید روی مدیرانی باشد که نیاز است نگاه آن‌ها در صنعت بیمه متحول شود.

ما به چیزی بیش از اینشورتک نیاز داریم

برخی از شرکت‌کنندگان در این مراسم، هم فضای سنتی را تجربه کرده‌اند و هم فضای نوآورانه و امروزی. یکی از آن‌ها سیدمهدی صادقی هم‌بنیان‌گذار و مدیر فنی همراه بیمه خلیج فارس بود. او به گفته خودش، سال‌ها در بدنه شرکت بیمه ایران فعالیت داشته که آن را یکی از سنتی‌ترین سیستم‌های بیمه‌ای کشور می‌داند و معتقد است این سیستم به تحول نیاز دارد.

صادقی از تجربه خودش برای تغییر این سیستم قدیمی سخن گفت. این فعال اقتصادی در نهایت تصمیم گرفته «همراه بیمه خلیج فارس» را راه‌اندازی کند. البته او تاکید دارد که صنعت بیمه ایران به چیزی بیش از اینشورتک نیاز دارد. این فعال اقتصادی در رابطه با انجمن اینشورتک، تاکید کرد که باید کارگروه‌های اختصاصی در آن راه‌اندازی شود تا هر یک بتوانند در مواقع ضروری، اقدام کنند.

از تصویر تا واقعیت

مجری این برنامه، احسان حق‌به‌جانب،کارآفرین بیمه و مدیرعامل بیمیکا بود. او علاوه بر مجری‌گری برنامه، در بخشی از این برنامه صحبت‌هایی در مورد دلایل راه‌اندازی انجمن اینشورتک مطرح کرد. به گفته حق‌به‌جانب، تسهیل و ترویج استفاده از فناوری بیمه‌ای، ایجاد مدل‌های جدید کسب‌وکار، برگزاری رویدادهای فناورانه و مسائلی از این دست، جزو اصلی‌ترین اقداماتی است که انجمن اینشورتک در آینده باید در دستور کار خود قرار دهد.

حق‌به‌جانب در مورد ماموریت این انجمن به مواردی نظیر پرورش اکوسیستم، همکاری با موسسات آموزش ‎عالی و جذب استعدادها در صنعت بیمه اشاره کرد. او به صورت کلی در مورد تصویر آینده و ماموریت‌های این انجمن برای شرکت‌کنندگان در این جلسه صحبت کرد.

کسی مالک انجمن نشود

یکی از کسانی‌که با صحبت‌هایش شروع به نقد از ماهیت تشکیل انجمن اینشورتک کرد، محمد موسوی، مشاور دیجیتال بیمه سامان بود. او با صحبت‌هایی تند و تیز، تاکید داشت که شروع ماجرای راه‌اندازی هر انجمنی همیشه خوب است اما در ادامه، عده‌ای تیم می‌سازند و تلاش می‌کنند مالک انجمن شوند. از نگاه موسوی، کسانی‌که مالک انجمن می‌شوند، فقط دغدغه‌های خودشان را در راس امور قرار می‌دهند و نقش سایر افراد را کم‌رنگ می‌کنند. او در پایان صحبت‌های انتقادی‌اش تاکید کرد که تمایل دارد این انجمن تشکیل شود اما باید با مساوات و برابری تشکیل شود تا به موفقیت برسد. موسوی همچنین تاکید کرد که در این انجمن، شرایط عضویت برای اعضا گذاشته شود.

تجربه‌های ناموفق، تکرار نشوند

برخی از افرادی که پشت تریبون می‌رفتند از تجربه‌های تلخ و ناموفق گذشته در زمینه راه‌اندازی انجمن می‌گفتند. یکی از آن‌ها مهدی صارمی، بنیان‌گذار استارتاپ بیمه‌ای لیتیوم بود که تجربه راه‌اندازی انجمن در سال 1396 را یادآوری کرد. او گفت رسالت انجمن این است که به نوعی مدیران بیمه‌ای را مهار کند. به اعتقاد صارمی، کسانی‌که به‌عنوان تصمیم‌گیرنده در صنعت بیمه فعالیت دارند، نباید صرفا به فهرست کردن مشکلات در این صنعت بسنده کنند بلکه باید برای حل این مشکلات، قدم بردارند و انجمن می‌تواند این وظیفه را به آن‌ها یادآور شود. در نهایت او تاکید کرد که تضاد منافع می‌تواند منجر به فروپاشی انجمن شود به همین خاطر تاکید کرد که پای منافع به میان نیاید.

کار استارتاپی یعنی یا علی!

بحث به میان نیامدن منافع در انجمن جزو مسائلی بود که دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست هم روی آن تاکید داشتند. محسن ضابط‌نیا، مدیر عامل گروه بیمه داد یکی دیگر از کسانی بود که روی این موضوع تاکید کرد. او با اشاره به سختی‌های فعالیت در دنیای استارتاپ‌ها، گفت: «کار استارتاپی یعنی یا علی! یعنی بیا وسط کار کن!»

این فعال بیمه‌ای تنها نگرانی‌اش از راه‌اندازی انجمن اینشورتک را «سیاسی شدن» آن دانست و گفت: «منظور من سیاسی شدن یعنی اینکه برای منافع تیپ خاص و برای لابی کردن با یک تشکیلات، قبضه نشود.» ضابط‌نیا معتقد است انجمن اینشورتک باید منابع جمع را در نظر داشته باشد و در این راستا برای ایجاد ظرفیت‌های جدید تلاش کند. او در پایان صحبت‌هایش ضمن تاکید بر همه سختی‌ها در مسیر نوآوری در صنعت بیمه، گفت: «تنها راه، ماندن برای ساختن در صنعت بیمه است».

رفاقت در کنار رقابت

در حالی‌که پیش‌نویس مرام‌نامه انجمن در میان شرکت‌کنندگان برنامه دست به دست می‌شد تا هر کسی اصلاحات مورد نظرش را روی آن اعمال کند، ایمان ارسطو، مدیرعامل شبکه نوآفرینی پلنت هم پشت تریبون رفت تا درباره انجمن صحبت کند. ارسطو با اشاره به تجربه‌های خودش در حوزه صنعت بیمه و دنیای استارتاپ‌ها، تاکید کرد که گروه‌های مختلف بیمه‌ای باید در فضاهایی نظیر انجمن، حلقه اتصال به یکدیگر با پیدا کنند و دنبال پیوند با یکدیگر باشند تا از این طریق در مسیر پیشرفت قرار بگیرند. به گفته ارسطو، این اتفاقی است که در کشورهای پیشرفته رخ می‌دهد و در ایران هم کسب‌وکارها در حالی‌که در یک حوزه با یکدیگر رقابت دارند باید در پشت صحنه و پشت بازار، با یکدیگر رفاقت کنند. به باور ارسطو، رفاقت در کنار رقابت، مرحله‌ای از بلوغ را به نمایش می‌گذارد و نفوذ شرکت‌ها را بالا می‌برد.

یکی از نکاتی که ارسطو روی آن تاکید داشت این بود که در فضای کسب‌وکارها هر چند وقت یک بار، امری اصطلاحا مد می‌شود و اکنون هم فناوری دیجیتالی به نوعی مد شده اما از نگاه او، این مورد حتی اگر مد هم باشد، مد خوبی است چرا که چنین فضایی ده سال پیش در صنعت بیمه نبوده و اکنون می‌توان بهبود را در محیط لمس کرد. ارسطو در پایان تاکید کرد که شرکت‌های بیمه با فعالیت استارتاپ‌ها از بین نمی‌روند بلکه این دو در کنار یکدیگر، رشد و توسعه را تجربه می‌کنند.

صادرات خدمات نباید تابو باشد

عمده نگرانی‌ها در این مراسم، این بود که راه‌اندازی انجمن به ثمر برسد. هادی فرمانی، هم‌بنیانگذار و مدیر عامل بیمه آکادمی یکی از افرادی بود که از نگرانی‌اش در این زمینه صحبت کرد. او با اشاره به تجربه‌های خودش در راه‌اندازی انجمن در دیگر استارتاپ‌ها گفت: «روزهای راه‌اندازی انجمن شیرین است و همه واقعا انرژی دارند. اما این انرژی باید همینطور تا پایان مسیر بماند.»

او همچنین روی مسئله صادرات خدمات بیمه‌ای تاکید کرد و گفت: «صادرات خدمات در ایران یک تابو است چرا که اعتماد به نفس ما را در این زمینه گرفته‌اند.» به باور فرمانی، فعالان در صنعت بیمه و اینشورتک‌ها باید صادرات خدمات را جدی بگیرند.

بی‌طرفی را رعایت کنید

آخرین کسی که پشت تریبون رفت، محمود کریمی، مدیرعامل پیشین پلنت بود. او خاطرنشان شد که پلنت تلاش کرده زمین بازی بی‌طرفی را شکل بدهد و به همین خاطر بهتر است حتی در این تشکل هم حضور نداشته باشد تا بی‌طرفی در این تشکل رعایت شود. او همچنین گریزی به رسانه اینشورتک و قدرت رسانه زد و تاکید کرد که رسانه‌ها می‌توانند مورد سواستفاده قرار بگیرند و افراد را معروف کنند اما کسی با معروفیت، آبرودار نمی‌شود. به اعتقاد او با استفاده صحیح از قدرت رسانه و حفظ تعادل، می‌توان از مزایای آن بهره برد.

کریمی به کسانی‌که به دنبال راه‌اندازی انجمن اینشورتک هستند گفت: «اگر به عنوان نماینده اصفهان انتخاب شوید و به مجلس راه پیدا کنید، در مجلس نماینده مردم سرتاسر ایران خواهید بود نه فقط اصفهان. این مسئله در مورد تشکل‌ها هم به همین شکل است و منافع جمع باید در نظر گرفته شود.» او در پایان گفت: «فراموش نکنید که اگر در تشکل اختلاف باشد و سروصدایش بیرون برود، همه با هم باخته‌اند.»

مراسم صحبت و رایزنی در مورد راه‌اندازی انجمن اینشورتک، پس از پایان صحبت‌های کریمی، به صورت رسمی، به اتمام رسید اما شرکت‌کنندگان در دفتر پلنت ماندند و در مورد چندوچون این انجمن به صحبت‌های خود ادامه دادند. انتظار می‌رود به زودی شاهد ثمره این نشست که همان انجمن اینشورتک است و اثرات آن در صنعت بیمه کشور باشیم.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4