چهار مرحله برای ایجاد تحول فرهنگی در یک سازمان

چطور می‌توان اکوسیستم خاص خود را ساخت؟

اگر تحول فرهنگی در سازمان یا شرکت به درستی انجام شود، اکوسیستم و فضایی منسجم و قدرتمند ایجاد خواهد کرد که کارکنان هم از آن لذت می‌برند. اما چطور می‌توان این فضا را ایجاد کرد؟
17 آذر 1400
شناسه : 374
منبع:
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
اگر تحول فرهنگی در سازمان یا شرکت به درستی انجام شود، اکوسیستم و فضایی منسجم و قدرتمند ایجاد خواهد کرد که کارکنان هم از آن لذت می‌برند. اما چطور می‌توان این فضا را ایجاد کرد؟

تحول فرهنگی در شرکت امر ساده‌ای نیست. اما شرکت‌ها برای اینکه از مزیت رقابتی در بازار برخوردار باشند باید فرهنگ کاری خود را متحول و اکوسیستم مورد نیاز خودشان را ایجاد کنند. فرقی نمی‌کند در چه صنعت یا کسب‌وکاری فعالیت دارید، قطعا باید برای اثرگذاری مثبت و بهبود تجربه مشتری، فرهنگ و اکوسیستم ویژه‌ای را در شرکت خود حکم‌فرما کنید.

اگر تحول فرهنگی در سازمان یا شرکت به درستی انجام شود، اکوسیستم و فضایی منسجم و قدرتمند ایجاد خواهد کرد که کارکنان هم از آن لذت می‌برند. برای مثال وقتی به دنبال نوآوری هستید، باید فرهنگ و بستر لازم برای ایجاد نوآوری را هم فراهم کنید. اما این بستر چگونه مهیا می‌شود؟

بهبود عملکرد شرکتی از مسیر تحول فرهنگی

همه مدیران به دنبال بااستعدادترین نیروها هستند تا بتوانند بهترین عملکرد را در شرکت خود داشته باشند. اما این نیروهای مستعد باید در فرهنگ و فضایی خاص در شرکت فعالیت کنند تا استعدادشان شکوفا شود. تحول فرهنگی برای ایجاد فضایی که آمادگی پذیرش ایده‌های نوآورانه را دارد جزو مهم‌ترین اقدامات است.

اصولا تحول فرهنگی در شرکت برای اینکه به بهبود عملکرد ختم شود و تجربه مشتری را به مرحله مطلوب برساند، باید از چهار مرحله کلیدی عبور کند. موسسه گالوپ براساس مطالعات و نظرسنجی‌ها، این چهار مرحله را به این شکل مشخص کرده‌است:

از طریق این چهار مرحله می‌توان تحول فرهنگی را در شرکت به گونه‌ای موثر ایجاد کرد. اما بد نیست وارد جزییات این مراحل چهارگانه شویم تا بهتر بتوانیم آن را در محیط کار به اجرا درآوریم.

۱. فرهنگ شرکتی خود را تعریف کنید

نخستین قدم برای ایجاد تحول فرهنگی و اکوسیستم کاری در شرکت این است که مدیرعامل شرکت به صورت دقیق هدف، ماموریت، چشم‌انداز، ارزش و برند سازمان یا شرکتش را تعریف و مشخص کند. تمام موارد باید کاملا دقیق و روشن باشد.

بررسی‌های گالوپ نشان می‌دهد که فرهنگ در هر سازمان و شرکتی، مختص همان محیط است. هر شرکتی هدفی مشخص را دنبال می‌کند به همین خاطر است که باید فرهنگ و اکوسیستم متناسب با خودش را داشته باشد تا به هدفش دست پیدا کند.

برای تحول فرهنگی، ابتدا فرهنگ موجود را در شرکت خود شناسایی کنید و سپس بخش‌هایی را که نیاز به تغییر و تحول دارد، زیر ذره‌بین قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید آینده‌ای روشن و مشخص از مسیر تحول فرهنگی در کار داشته باشید.

۲. نیروی کار را متحد کنید

نیروهای کاری در همه سطوح از پایین تا سطوح پیشرفته باید با هدف مدیرعامل همسو شوند. در واقع آن‌ها باید به همان دانش، آگاهی و باوری برسند که مدیرعامل در مورد شرکت و ایجاد تحول فرهنگی در شرکت به آن رسیده‌است.

وقتی کارکنان یک شرکت به این باور می‌رسند که شرکتشان برای بهبود تجربه مشتری و همچنین پیشرفت در عملکرد نیازمند تحول فرهنگی است، در این مسیر با مدیر و رهبر شرکت همراه می‌شوند. فرهنگ شرکتی به خصوص وقتی در مسیر تحول قرار می‌گیرد این قابلیت را دارد که نیرو را گمراه یا دچار مشکل کند. اکوسیستم نهایی نباید برای کارکنان فضایی غریب داشته باشد. به همین خاطر است که باید او را نسبت به چندوچون آن اگاه کرد. مدیران باید با زبان کارکنان با آن‌ها صحبت کنند تا بتوانند آن‌ها را با خودشان متحد کنند.

۳. فرهنگ جدید را به مرحله اجرا درآورید

وقتی فرهنگ جدید را برای شرکت خود شناسایی و کارکنان شرکت را در این مسیر خود همراه کردید، وقت عمل است. حالا باید فرایندها و سیاست‌ها را به اجرا درآورید تا اکوسیستم مطلوب شما ایجاد شود.

در کتاب‌ها و گزارش‌ها و سیاست‌نامه‌ها خبری از بهترین فرهنگ شرکتی نیست. تحول فرهنگی را باید وارد تجربه روزمره کارکنان در شرکت کرد. افراد باید نسبت به شرکت احساس تعلق خاطر کنند و سپس با اهداف و مسیر شرکت در جریان تحول فرهنگی همراه شوند. همه این‌ها نیازمند ایجاد محرک است تا به مرحله عمل برسد.

۴. اکوسیستم خود را حفظ کنید

تحول فرهنگی امری زمان‌بر است. یک‌شبه ایجاد نمی‌شود اما وقتی حاصل شد، باید مدام از آن مراقبت کنید. از مسیر تحول فرهنگی، می‌توانید به اکوسیستم شرکتی خود دست پیدا کنید. از آن به بعد کار شما رصد کردن اوضاع است.

حتما مکانیزم‌هایی را برای بررسی اوضاع تعریف کنید. از طریق این مکانیزم‌ها برای حفظ اکوسیستم و فرهنگی که خلق کرده‌اید بیش از پیش تلاش کنید.

ایجاد تحول فرهنگی در شرکت به شکلی مطلوب، امری زمان‌بر و دشوار است که باید از اصول آن آگاه شوید. چهار مرحله کلیدی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، به شما کمک می‌کند اکوسیستم و فرهنگی متناسب با هدف شرکت و کسب‌وکارتان طراحی و آن را برای پیشرفت در کار، حفظ کنید.

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4