بهبود تجربه بیماران با چت‌بات‌های سلامت

ربات‌ها حالتان را خوب می‌کنند!

هوش مصنوعی طی سال‌های گذشته نقشی پررنگ و قدرتمند در صنعت پزشکی و حوزه سلامت ایفا کرده‌است. بررسی‌های شرکت پژوهشی IBI نشان می‌دهد که بازار استفاده از هوش مصنوعی در صنعت پزشکی و دارویی از ۴۶۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۲ میلیارد دلار طی پنج سال آینده برسد. اما چت‌بات‌ها چگونه خدمت‌رسانی می‌کنند؟
30 مهر 1400
شناسه : 37
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
هوش مصنوعی طی سال‌های گذشته نقشی پررنگ و قدرتمند در صنعت پزشکی و حوزه سلامت ایفا کرده‌است. بررسی‌های شرکت پژوهشی IBI  نشان می‌دهد که بازار استفاده از  هوش مصنوعی در صنعت پزشکی و دارویی از ۴۶۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۲ میلیارد دلار طی پنج سال آینده برسد. اما چت‌بات‌ها چگونه خدمت‌رسانی می‌کنند؟

چت‌بات‌ها در صنایع مختلف از جمله صنعت بیمه در حال ظهور هستند. در سال ۲۰۲۱ به دلیل شیوع بیماری کرونا، بخش سلامت به تحولات زیادی نیازمند شد. موجی از تقاضاهای مختلف در دوران همه‌گیری، صنعت پزشکی و سلامت را احاطه کرد. یکی از پاسخ‌های این صنعت استفاده از چت‌بات‌ها برای بیماران بود. حالا با توجه به بیماری کرونا، انتظار می‌رود بازار چت‌بات‌ها طی چند سال آینده حسابی داغ شود و تا سال ۲۰۲۴ میلادی از مرز ۳۱۴.۶۳ میلیون دلار عبور کند.

چت‌بات‌ها ابزارهایی هستند که انتظار می‌رود انقلابی بزرگ در صنعت پزشکی و سلامت ایجاد کند. آن‌ها می‌توانند به راحتی این سیستم را کامل کنند و جای ماموران و کارکنانی را بگیرند که در قدم‌های اولیه با مشتریان یا همان بیماران در ارتباط هستند. به کمک پیشرفت‌های فناوری می‌توان بهره‌وری این ابزارها را بالا برد. به‌علاوه تشخیص دقیق بیماری از طریق علائم هم به کمک چت‌بات‌ها به سادگی صورت می‌گیرد.

هم‌زمان با شیوع همه‌گیری کرونا، ابزارهای دیجیتالی به شدت در بخش پزشکی پرکاربرد شدند. در میان آن‌ها، چت‌بات‌ها بهترین راهکار در عرصه سلامت بوده‌اند. در آمریکا یکی از شرکت‌های بیمه‌ای به نام  Care Health که پیش‌تر با نام Religare شناخته می‌شد، به کمک چند شریک دیگر و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، اقدام به ابداع چت‌بات‌هایی برای تشخیص بیماری کرد. البته این ربات در ابتدا به دلیل شیوع بیماری کرونا ساخته شد و عمده هدفش تشخیص بیماری کرونا بود. اما به مرور ماجرا وارد مسیری فراتر از کووید-۱۹ شد.

بسیاری از دیگر شرکت‌ها هم در کشورهای مختلف جهان به مرور چت‌بات‌ها را برای تشخیص بیماری‌های مختلف راه‌اندازی کردند. سازمان بهداشت جهانی هم به کمک شرکای تجاری خود، موفق به توسعه و ایجاد ربات‌های چت تعاملی شد که می‌توانند به زبان‌های مختلف در مورد بیماری کرونا با بیماران ارتباط بگیرند و این بیماری را به صورت احتمالی تشخیص دهند. به این ترتیب حتی سازمان بهداشت جهانی هم وارد میدان شد.

اقداماتی که شرکت‌هایی نظیر شرکت بیمه‌ای Care Health در آمریکا انجام دادند باعث شد میزان بهره‌گیری از چت‌بات‌ها ناگهان ده برابر افزایش پیدا کند. در دوران کرونا، این تجربه به مراتب افزایش پیدا کرد. حتی ربات‌هایی که نه فقط به صورت نوشتاری بلکه به صورت پیام صوتی هم ارتباط برقرار می‌کردند، افزایش پیدا کردند.

هوش مصنوعی طی سال‌های گذشته نقشی پررنگ و قدرتمند در صنعت پزشکی و حوزه سلامت ایفا کرده‌است. بررسی‌های شرکت پژوهشیIBI  نشان می‌دهد که بازار استفاده از  هوش مصنوعی در صنعت پزشکی و دارویی از ۴۶۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۲ میلیارد دلار طی پنج سال آینده برسد. اما چت‌بات‌ها چگونه خدمت‌رسانی می‌کنند؟

مشاوره مجازی

چت‌بات‌ها از سال ۲۰۱۶ میلادی استفاده سرتاسری در جهان قرار گرفته‌اند و از سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا، بیشتر در صنعت پزشکی و دارویی استفاده شدند. این ربات‌ها به تشخیص فوری علائم کمک می‌کنند و در زمینه بیماری به بیمار مشاوره می‌دهند.

درمان سلامت روان

مسائلی مانند افسردگی و سلامت روان پیش از شیوع کرونا هم در سرتاسر جهان مورد توجه مردم بود اما پس از بیماری کرونا، سلامت روان به مقوله‌ای جدی‌تر تبدیل شد. یکی از کاربردهای بزرگ ربات‌های چت ایجاد مکالمه برای کاهش هیجان و اضطراب و در نتیجه پیشگیری از اختلالات روانی است.

رصد وضعیت سلامتی بیمار

فناوری‌هایی که چت‌بات‌های پیشرفته از آن بهره‌مند هستند به آن‌ها کمک می‌کند به صورت مستمر علائم حیاتی و وضعیت سلامتی بیمار را رصد کنند. در واقع به نوعی به پایش وضعیت بیمار کمک خواهند کرد. شرکت‌های بیمه در این بخش می‌توانند از چت‌بات‌ها بهره بگیرند و متناسب با وضعیت سلامتی فرد، پوشش‌های بیمه‌ای را با هزینه‌های متغیر در اختیار او قرار دهند.

اما این تازه ابتدای راه برای چت‌بات‌ها است. صنعت پزشکی در حال پیشرفت است و در این مسیر از چت‌بات‌ها بیشترین بهره را خواهد گرفت. از سلامت جسمی گرفته تا سلامتی روحی از این مسیر قابل پایش و بهبود است. پیشرفت‌های هوش مصنوعی هم در این زمینه به کار خواهد آمد. آینده صنعت پزشکی و دارویی بدون تردید، بهداشت و سلامت هوشمند و بر پایه هوش مصنوعی خواهد بود.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4