حمید کردبچه؛ رییس پژوهشکده بیمه در آستانه روز بیمه عنوان کرد

بی‌توجهی به تحول دیجیتال، بزرگترین تهدید صنعت بیمه است

کردبچه معتقد است با تحقق تحول دیجیتال در صنعت بیمه دنیا فرایند سازمان‌ها و رفتار نیروی انسانی در آن تغییر خواهد کرد و اگر ما آمادگی لازم را در این زمینه نداشته باشیم، نمی‌توانیم در حوزه بیمه با دنیا تعامل مناسبی داشته باشیم ضمن اینکه مشکلات خود را هم نمی‌توانیم مدیریت کنیم.
10 آذر 1400
شناسه : 354
منبع:
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کردبچه معتقد است با تحقق تحول دیجیتال در صنعت بیمه دنیا فرایند سازمان‌ها و رفتار نیروی انسانی در آن تغییر خواهد کرد و اگر ما آمادگی لازم را در این زمینه نداشته باشیم، نمی‌توانیم در حوزه بیمه با دنیا تعامل مناسبی داشته باشیم ضمن اینکه مشکلات خود را هم نمی‌توانیم مدیریت کنیم.

 

بیست و هشتمین همایش ملی بیمه و توسعه 13 و 14 آذرماه در دانشگاه الزهرا برگزار خواهد شد. این همایش که با عنوان «نقش صنعت بیمه در رونق اقتصادی با محوریت تحول دیجیتال» برگزار می‌شود. حمید کردبچه روز سه شنبه در نشستی در خصوص جزییات برگزاری این همایش توضیحاتی ارائه و به برخی سوالات رسانه‌ها در خصوص اقدامات صنعت بیمه در حوزه تحول دیجیتال پاسخ داد. کردبچه با تاکید بر اینکه این همایش بستری برای گفتمان سازی درصنعت بیمه و فضایی برای ارتباط بیشتر اهالی صنعت، کارشناسان و مدیران است، اعلام کرد با توجه به بهتر شدن شرایط کرونایی، بر خلاف سال گذشته که همایش کاملا به صورت آنلاین برگزار شد، شنبه و یکشنبه هفته آینده این همایش به صورت حضوری و آنلاین آغاز به کار خواهد کرد.

به گفته کردبچه 24 پنل در حاشیه این همایش با تمرکز بر موضوع تحول دیجیتال برگزار خواهد شد که تمرکز آنها بر گفت و گوی درون صنعتی است و بخش عمده این پنل‌ها توسط سندیکای بیمه‌گران، انجمن‌های حرفه‌ای و دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها مدیریت خواهد شد و بیمه مرکزی و پژوهشکده نقش چندانی در برگزاری این پنل‌ها نخواهند داشت. کردبچه تاکید کرد: «امسال برای اولین بار پنل گفت و گو با بیمه‌گذاران در همایش بیمه و توسعه برگزار خواهد شد که اتحادیه‌هایی که از حوزه‌های مختلف دعوت شده‌اند در این پنل مسایل خود را مطرح می‌کنند. بیمه مرکزی به عنوان مقام ناظر و شورای عالی بیمه و سندیکا به عنوان مقام تنظیم‌گر در این پنل حضور دارند»

کردبچه در خصوص رویکرد همایش و انتخاب دو موضوع رونق اقتصادی و تحول دیجیتال گفت: «محصول مطالعه پیمایشی در صنعت دو محور اصلی بود: رونق اقتصادی و تحول دیجیتال. همه ما می‌دانیم که به دلایل مختلف اقتصاد ایران حال خوبی ندارد، بسیاری از کارشناسان بر این اعتقاد بودند که در همایش این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که چطور می‌توان از این شرایط عبور کرد و صنعت را به وضعیتی بهتر رساند. در مورد تحول دیجیتال از آنجا که گزارش‌های جهانی پیش‌بینی می‌کنند که صنعت بیمه در سال 2030 یک صنعت کاملا دیجیتال است، این موضوع هم مورد توجه اصحاب صنعت بود و به عنوان محور همایش انتخاب شد»

کردبچه در خصوص تهدیداتی که صنعت بیمه در دنیا با آن روبرو است معتقد است مهمترین موضوع تغییر اقلیم است و موضوع دیگری که در دو سال اخیر به عنوان یک تهدید جدی در صنعت بیمه دنیا مطرح است، پاندمی و اپیدمی‌ها است. اما او در مورد تهدیدات صنعت بیمه در ایران تاکید می‌کند: «بی‌توجهی صنعت بیمه به تحول دیجیتال یک تهدید جدی در صنعت بیمه ایران است. در چند سال اخیر فعالیت‌هایی در این زمینه آغاز شده و اقداماتی در راستای تحقق تحول دیجیتال صورت گرفته است، اما یا ناقص است یا همراه با درک ضعیف از تحول دیجیتال» کردبچه معتقد است با تحقق تحول دیجیتال در صنعت بیمه دنیا فرایند سازمان‌ها و رفتار نیروی انسانی در آن تغییر خواهد کرد و اگر ما آمادگی لازم را در این زمینه نداشته باشیم، نمی‌توانیم در حوزه بیمه با دنیا تعامل مناسبی داشته باشیم ضمن اینکه مشکلات خود را هم نمی‌توانیم مدیریت کنیم. هر چند اقداماتی در حوزه تحول دیجیتال در صنعت بیمه انجام شده است. اما این اقدامات کافی نیست»

رییس پژوهشکده بیمه با اشاره به تلاش‌هایی ورود فناوری‌های روز در صنعت بیمه، مثالی از بهره‌گیری از بلاکچین در صنعت بیمه آورده و گفت: «ادعای من این است صنعت بیمه ایران در بهره‌گیری از بلاکچین در منطقه پیشگام است. در دو سال اخیر بر موضوع بلاکچین و ورود آن به صنعت بیمه به ویژه در کنسرسیوم آتش سوزی مطالعات و اقداماتی صورت گرفته است. قصد داشتیم از نتایج این اقدامات در همایش رونمایی شود، که محقق نشد.» در عین حال رییس پزوهشکده بیمه بر این اعتقاد است که سرعت حرکت صنعت بیمه در این مسیر کافی نیست: «ما برای عقب نماندن از این غافله باید سرعت و کیفیت حرکت را ارتقا دهیم»

کردبچه در پاسخ «اینشورتک» در خصوص چرایی محدود شدن فعالیت استارتاپ‌ها به حوزه فروش و موانعی که برای توسعه فعالیت آنها در صنعت بیمه وجود دارد گفت: «وقتی می‌بینیم که استارتاپها در حوزه‌ای فعالیت دارند که ممکن است اثربخشی لازم را نداشته باشد، بخشی به این دلیل است که این حوزه بیشتر در دسترس است، به عبارتی ساده‌ترین سطح دسترسی، برای فعالیتهای استارتاپی سطح فروش است. دلیل دیگر شاید این است که این فعالیت‌ها از بستر صنعت بیرون نیامده‌اند. کسانی که این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند ترجیح داده‌اند وارد حوزه‌ای شوند که چندان نیاز به دانش تخصصی نداشته باشد. خارج از صنعت بیمه هم این موضوع مصداق دارد، استارتاپ‌ها اغلب وارد حوزه‌هایی می‌شوند که نیاز به دانش عمومی دارد.» کردبچه البته به لزوم حمایت‌های مقرراتی از سوی صنعت بیمه هم اشاره کرد و گفت: «البته نیاز به حمایتهای مقرراتی صنعت بیمه و هدایت مقام ناظر و سیاستگذار هم داریم تا فعالیت استارتاپها در زنجیره تولید صنعت توزیع شود.» رییس پژوهشکده بیمه در خصوص اقدامات این نهاد برای تسهیل فعالیت استارتاپ‌ها هم گفت: «در یک سال گذشته اقداماتی انجام داده و برنامه‌هایی را اجرا کرده‌ایم تا استارتاپها را با زنجیره تولید آشنا کنیم، اما این اقدامات هنوز به نتیجه نرسیده است. ما هم این موضوع را -محدود شدن فعالیت استارتاپها به فعالیت در بخش فروش- به عنوان یک عارضه تشخیص داده‌ایم و تلاش داریم که این نقش در حوزه‌های دیگر هم ورود پیدا کند و شکل گیرد» کردبچه معتقد است: «اگر استارتاپها بخواهند نقش ویژه‌ایدر صنعت بیمه داشته باشند باید در کل زنجیره ارزش صنعت حضور داشته باشند. از فروش و بازاریابی تا صدور بیمه‌نامه، ارزیابی خسارت، اتصال شرکت‌ها به مشتری‌ها  و... قطعا اگر در همه این بخش‌ها حضور داشته باشند نقش قابل توجهی در صنعت ایفا خواهند کرد» رییس پژوهشکده بیمه در خصوص اینکه فعالیت سال‌های اخیر استارتاپ‌ها تاثیری در افزایش ضریب نفوذ بیمه داشته یا خیر گفت: «حتما اقداماتی که استارتاپها انجام می‌دهند در آگاهی و مشارکت مردم نقش دارد، اما ما برآوردی در خصوص این موضوع نداشتیم و ارزیابی دقیقی از نقش استارتاپ‌ها در رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور انجام نشده است» او همچنین در رابطه با حضور استارتاپ‌ها در همایش بیمه و توسعه گفت: «استارتاپ‌های بیمه‌ای در پنل‌ها و نمایشگاهی که در حاشیه همایش برگزار خواهد شد مشارکت دارند. همچنین در کارگاهی که در دو روز همایش تشکیل می‌شود نیز حضور و مشارکت استارتاپ‌ها را داریم»

در پایان مدیر روابط عمومی پژوهشکده بیمه اعلام کرد: «بخش حضوری همایش بیمه و توسعه با حضور جمع محدودی از مدیران ارشد و کارشناسان صنعت بیمه برگزار می‌شود و سایر علاقه‌مندان می توانند به صورت مجازی در همایش، حضور پیدا کنند. برنامه‌های این همایش به صورت زنده از وب‌سایت seminar.irc.ac.ir ، صفحه پژوهشکده بیمه در آپارات و صفحات اینستاگرام بیمه مرکزی، پژوهشکده بیمه، سندیکای بیمه‌گران ایران و شرکت‌های بیمه پوشش داده خواهد شد.»

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4